Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,227   Posts: 1,532,682   Online: 849

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 21
    jelke's Avatar

waardedaling dokaspullen

sinds de opkomst van de digitale fotografie zijn de prijzen van vergroters en dokaspullen enorm gedaald, maar het lijkt erop dat met name de laatste tijd iedereen zijn spullen aan het dumpen is..........kostte een hele mooie vergrotingslens een tijdje geleden nog 100 euro, nu kun je dezelfde lens al kopen voor 25 euro

op dit moment staat er een hele mooie professionele 6x9 kienzle vergroter inclusief lenzen op marktplaats, de verkoper wil er 50 euro voor!! het is dat ik al voorzien ben, anders..

je ziet maar dat de digitale fotografie ook zijn voordelen heeft, inmiddels heb ik spullen kunnen kopen waar ik vroeger alleen maar van kon dromen

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik deel je mening helemaal.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Dat proces is reeds een hele tijd aan de gang.
    Voor de "doka die-hards" een heel boeiende tijd. :-)

jelke's Avatar
    hoi fred,
    inderdaad, dat proces is al een hele tijd aan de gang, wat me echter nu opvalt is dat bijvoorbeeld ook de duurdere spullen bijvoorbeeld een focomat V35 vergroter voor een appel en een ei verkocht wordt en dat de waardedaling van dokaspullen in een stroomversnelling raakt

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    idd Jelke,
    Recent voor een nieuwe dokawerker, een M805color met 50mm lens, als echt ongebruikt, als nieuw uit de doos, gekocht voor 600 eurootjes. In de winkel is hetzelfde product geprijsd aan 4000 euro, korting inbegrepen.
    De agfa en andere ilford verhalen missen hun effect niet...
    Men neemt de tijd niet om zich correct te informeren.
    De paniek slaat toe... :-)

Conclusie: nu, meer dan ooit, is er dus een toekomst voor de overblijvende barietprinters.

mvrgr
    Fred

Shooter
    35mm
    Voor de bariet werker zijn het geweldige tijden. Pas een durst 805, condensorkop kleurenkop met diverse onderdelen, 2 zeer goede objectieven en het allermooiste; een groot Linhof vergrotingsbord met vacuumpomp gekocht. Totaal 300 euro. In de winkel kost dergelijk spul een vermogen. Als je de tijd neemt om te zoeken kom je hele mooie dingen tegen. Ja, Fred het digitale is een geweldige ontwikkeling!!
    Laatst zag ik een Peak korrelzoeker voor een appel en en ei. Zo kom je langzaam tot een prof.doka waar je vroeger alleen van kon dromen.

groet Sip

Shooter
    35mm
    Door de o.a. de waardevermindering merk je hoe hard de digitale evolutie gaat. Daardoor heb ik wel eens het benauwde gevoel dat er over een tijd geen film en fotopapier gemaakt wordt. Verstandelijk zeg ik "da's onzin"
    En stel dat dat wel zo is, dan genieten we er nu van!

Gr Sip

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Shit man! Ik heb nog geen half jaar geleden voor wat appels en eieren een Laborator 1200 gekocht, met alles er op en er aan, nu is die ineens niets meer waard...!

Zonder gekheid, nu alles gedumd wordt, is er straks niet veel meer in de handel en zal deze fantastische hobby en fabelachtig handwerk schandelijk verloren gaan. Zo denk ik er over.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Shit man! Ik heb nog geen half jaar geleden voor wat appels en eieren een Laborator 1200 gekocht, met alles er op en er aan, nu is die ineens niets meer waard...!

Zonder gekheid, nu alles gedumd wordt, is er straks niet veel meer in de handel en zal deze fantastische hobby en fabelachtig handwerk schandelijk verloren gaan. Zo denk ik er over.
    Niet teveel denken maar genieten. Wat later komt zien we dan wel weer. Misschien komt er wel geen later en dan heb je niet genoten. Het leven is te kort om je zorgen te maken over de toekomst.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Moest je een database aanleggen van al de dokawerkers, je zou versteld staan.
    Natuurlijk niet om 1400 man aan het werk te zetten voor film en papier, en dat is wat er nu gebeurt: een rationalisatie (ook van een Duits bedrijf) en van het marktgebeuren.

En er zijn altijd de alternatieven: van een coöperatieve tot eigen papier maken (cyano, gom, zoutdruk, azo, enz)

Nu er minder en minder spelers om de markt blijven zijn er méér overlevingskansen voor de anderen.

De meest logische evolutie lijkt me: papier en film zullen uitbesteed worden in China. De markt voor film blijft er enorm.

En omdat ik hartstikke geloof in de overleving van de analoge darkroomtechnologie heb ik er volop geïnvesteerd. En elke keer dat ik een lap 40/50 met de diep mooie zwarten en de frele witte lichten ontwikkel geloof ik er nog meer in. :-)
    En dan kijk ik nog even naar wat dichtgeslibte zwarten en de uitgevreten heldere partijen van de digitale opnames op één of andere site, en ik weet dat ik de juiste keuze maak. :-)

Alleen, we vechten tegen een natuurlijk instinkt. Als iedereen richting zee vertrekt... juist, de "kuddegeest"!
    Zoals deze week: iedereen in file voor het vliegtuig naar de zon...Iedereen in file naar de zee..

mvrgr
    Fred
    Last edited by fred; 11-01-2005 at 02:19 AM. Click to view previous post history.

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin