Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,817   Posts: 1,581,639   Online: 818

Results 1 to 8 of 8
    kad
    kad is offline

Shooter
    35mm

beginnersvraagje: veilig doka licht voor zwart/wit afdrukken

Ik ben sinds kort bezig met zwart/wit fotografie (avondschool), en sinds ik een vergroter (Durst M600) gekregen heb van een familielid ook begonnen aan het nodige te verzamelen om mijn eigen donkere kamer in te richten.

Ik heb een oude "Kodak Brownie Dark Room Lamp Kit" ter mijn beschikking. Dit is een lampje voorzien van 3 kapjes in verschillende kleuren: geel, groen en rood. Ik heb een sterk vermoeden dat ik het gele kapje moet gebruiken bij zwart/wit afdrukken (Ilford Multigrade RC papier), maar wil het toch nog even vragen voor de zekerheid.

Groeten,
    Kristof

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Geel kan voor korte tijd, rood is beter. Groen is allen voor kleuren doka (en zeer delicaat)
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Geel was vroeger voor het ongevoelige contactpapier.

Groen is voor vast gradatiepapier

Rood is voor V.C. papier, dit is nml. groen en blauw gevoelig. Je kunt het ook voor vast gradatiepapier gebruiken. Kortom ROOD is voor z/w papier altijd goed.

ALTIJD een sluiertest doen met een nieuw soort papier. Er zitten teveel variabelen in om op afstand te zeggen of je dokalicht "fotopapier veilig" is.

Voor kleurenpapier (RA-4/R-3) kun je werken met een LED lamp met geselecteerde (gele LED's) met een relatief smalle bandbreedte van rond 590 nm. Nog mooier is een natrium gasontladingslamp b.v. Duka 10 of Duka 50 van Osram. Deze lamp heeft een zeer smal spectrum van rond 590 nm, precies waar kleurenpapier veel minder gevoelig gemaakt is. De lampen hebben ook nog een mechanisch diafragma waarmee je de intensiteit kunt regelen. Ook deze lampen kun je gebruiken voor z/w papier. Probleem zijn de prijzen van de gasontladingslampjes: Bijna Eur. 100,- als je ze moet vervangen.

Groetjes,

Robert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ilford filter 902 is veilig voor VC papier...Is in verschillende maten leverbaar voor de verschillende armaturen.
    harry

Release, the best you can do...

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    Bedankt voor de snelle reactie iedereen!

Zal later deze week eens een sluiertest doen met het rode kapje. Fotopapier kort belichten, dan voor een 5 tal minuten een voorwerp op het papier zetten met verlichting aan natuurlijk, en dan zien of afdruk van voorwerp op papier te zien is... Hopelijk niet dus

Groeten,
    Kristof

Shooter
    4x5 Format
    perfecte methode

indien hier geen aftekening van het object, is zelf een gloeilampje van 2 eurocent ok
    (je moet wel zien wat je doet he) (lol)

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    Ondertussen is dit al lang getest en goed bevonden. Heb al verschillende afdrukken gemaakt en vele spannende en leuke uren in de doka doorgebracht :-)

Je kan ingescande foto's vinden hier: www.pbase.com/kristof_a
    Mijn "seaside" gallerij vind ik de beste. Heb wel op vele afdrukken last van stof of onvolkomenheden aan de randen. Dit laatste ligt aan vergroterobjectief denk ik...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Veilig doka licht? Gewoon een paar kapotte gloeilampen extra ophangen, dan wordt het nog donkerder... En doe dan de deur goed dicht, anders lekt het donker naar buiten...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin