Switch to English Language Passer en langue franaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,931   Posts: 1,556,924   Online: 1090

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18
    Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm

24x30 schaalverwarmer geschikt voor 30x40/40x50 bariet-formaten?

Hallo, goedenavond allemaal,

Ik ben nieuw op 't Apug-forum...

En geheel tegen de stroom in, wil (ook) ik m'n doka voor k bariet gaan uitbreiden. En daarvoor wil ik me nu 'n 3 schaalverwarmers gaan aanschaffen.

Op internet heb ik er reeds n (2dehands) te koop zien staan. Met 't formaat van 24x30 cm (merk: Kaiser). Tot 20x25 prima. Maar als ik 't bariet eenmaal onder de knie heb, wil ik ook me ook op 30x40, en wie weet ook 40x50 gaan afdrukken. (Maar laat ik nou niet te hard van stapel lopen...)

Eigenlijk is die schaalverwarmer van 24x30 voor die laatste 2 formaten dus te klein. Maar ik denk ook bij mezelf: Ik moet de schalen toch blijven schommelen. Dus de opgewarmde vloeistof word daarmee over de gehele schaal verspreid.

Nu is m'n vraag: Doe ik (gelet op m'n toekomstplannen met die grotere formaten) met die 24x30 schaalverwarmer 'n goede koop?

Bedankt alvast, voor jullie antwoord.

Groetjes, Marco

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Marco

Welkom bij de dino club. Zelf heb ik nooit schaalverwarmers gebruikt. De omgevingstemperatuur is meestal tussen de 18 en 20 graden en dat is voldoende. Je hebt zo'n verwarming eigenlijk alleen voor het ontwikkelbad nodig. Je kunt de schalen ook in warm water zetten (au bain marie). Je kunt ook overwegen om de grote formaten in een jobo tank te ontwikkelen. Je hebt dan minder ontwikkelaar nodig en de temperatuur is dan beter te controleren.

Ben

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Breunes
    Zelf heb ik nooit schaalverwarmers gebruikt.
    Ik ook niet... ik kijk na het spoelen altijd naar de (eventueel met fhn) droge print en maak op basis daarvan aanpassingen in de belichting.
    Op mijn zolder schommelt de temperatuur tussen de 18 en 26 (in de zomer).
    Jeroen

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Marco

Welkom bij de dino club.
    Haha. Dank je wel.
    Ik krijg in 'ns het beeld voor me, van 'n grote poort waar boven staat 'Jurassic Park Entrance'...

Zelf heb ik nooit schaalverwarmers gebruikt. De omgevingstemperatuur is meestal tussen de 18 en 20 graden en dat is voldoende. Je hebt zo'n verwarming eigenlijk alleen voor het ontwikkelbad nodig.

Ben
    Hier kijk ik echt van op. Na dat ik altijd overal heb gelezen, dat 'bariet afdrukken' veel meer nauwkeurigheid vereist.
    In ieder geval leuk om te horen. Dat scheelt weer 2 schaalverwarmers aankopen.

Quote Originally Posted by SoulSurround
    Op mijn zolder schommelt de temperatuur tussen de 18 en 26 (in de zomer).
    Jeroen
    In m'n flat heb ik ook boven me nog buren. Dus dat zal ook wel meewerken voor 'n constante temperatuur.
    Last edited by Marco Peereboom; 11-08-2005 at 04:02 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Ik heb airco in de DOKA

Als de buitentemperatuur kritisch wordt, gebruik ik een regelbare aquariumverwarmer in een bain marie voor de ontwikkelaar.

Trouwens, een graadje meer of minder in de ontwikkelaar, is geen ramp, zolang het maar min of meer stabiel is in een printsessie.

Ze gaan mij hier weer afknallen...

G

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik gebruik een grote rvs bak waarin ik warm water doe en daar zet ik vervolgens mijn schalen in. Werkt goed, met een verwarmingselement kan ik het water op temperatuur houden. Dit is vaak niet nodig, omdat de omgevingstemperatuur 20 tot 21 graden is en de vloeistof dus nauwelijks afkoelt.
    groet, Ronald

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argus
    Ik heb airco in de DOKA

Als de buitentemperatuur kritisch wordt, gebruik ik een regelbare aquariumverwarmer in een bain marie voor de ontwikkelaar.

Trouwens, een graadje meer of minder in de ontwikkelaar, is geen ramp, zolang het maar min of meer stabiel is in een printsessie.

Ze gaan mij hier weer afknallen...

G
    Ik vermoed dat de graad of 2 boven de 20c niet zo'n kwaad kan onder de 18c zou zeker niet gaan.

Van dat afknallen..: LOL

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Een schaalverwarmer is imho te verkiezen om onderlinge contaminatie te vermijden.
    Het werkt comfortabeler, hoe minder nat buiten je schalen hoe zekerder je bent over het nat in je schalen.

Fred

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Dank voor de antwoorden.

Zo'n schaalverwarmer ga ik van de week dan maar halen. Ik bedenk me dat zo'n apparaat trouwens ook wel handig is, om van de winter me handen aan te warmen.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je verder niet voldoende argumenten hebt om deze aanschaf te verantwoorden kun je er ook de chineese hap op warm houden... Ik bedoel maar... mogelijkheden te over.
    harry

Release, the best you can do...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive     Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin