Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,735   Posts: 1,515,462   Online: 1117

Results 1 to 3 of 3
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Advies Jobo Expert Drum

Vandaag mijn Jobo Expert drum 3006 voor het ontwikkelen van negatiefformaten 9x12cm, 4x5 en 5x7" negatieven ontvangen. 'n Koopje via Ebay want nieuw zijn ze schreeuwend duur. Het is een knots van 'n ding en was even bang dat ie niet op de CPP zou passen maar dat was wel zo. Ik heb hem speciaal gekocht om de ontwikkelresultaten die ik met mijn huidige methode krijg (met de 2902N reel en tank) mij nog niet helemaal happy maken. Bromidestriping ligt op de loer maar wat vervelender is dat door de rotatie de highlights bij sommige ontwikkelaars volledig geblokt worden als je je niet exact aan de juiste belichting contra de juiste ontwikkeltijd houdt. Een ander aspekt is dat hierdoor ook de accutance iets terugloopt maar dat kan ik zelf bijna niet constateren omdat ik nog geen vergelijkende resultaten heb. Daar zal nu vernadering in komen, zij hij hoopvol... Helaas zat er geen gebruiksaanwijzing bij indien dat al het geval zou zijn. De site van Jobo geeft verder ook geen uitsluitsel. Op de tank staat dat de inhoud variabel is van 210 tot max 450 ml. Hierbij kan ik me voorstellen dat dit slaat op de benodigde hoeveelheid ontwikkelaar die nodig is om deze formaten te ontwikkelen. Met andere woorden wordt doorgaans de minimum hoeveelheid ontwikkelaar per sheet van 8x10" aangegeven hetgeen overeenkomt met een film van 35, een 120 spoel, 5 stuks 9x12cm of 4 stuks 4x5". Het maximum aantal negatieven die ik kan ontwikkelen in deze tank is 6 per run. Normaliter gebruik ik voor 4 sheets 9x12cm, 270ml ontwikkelaar. Mag ik dan aannemen dat wanneer ik nu voor 6 sheets 405 ml heb te gebruiken om gelijkblijvende resultaten te verkrijgen. Of moet ik anders redeneren en uitgaan van wat Ilford adviseert met ID-11 minstens 100ml stockvoorraad voor 1 film te gebruiken bij een verdunning tot 1+1. In dat geval zou ik dan 150ml stock nodig hebben en deze verdunnen tot 300ml 1+1.
    Wie kan mij hier uitsluitsel op geven? Alvast dank daarvoor.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    ULarge Format
    Harry,

Hoewel ik zelf geen ervaring heb met de expert drums, heb ik wel een vermoeden van een antwoord op enkele van je vragen en opmerkingen.
    Dat je hoge lichtenbij sommige ontwikkelaars blokkeren, heeft waarschijnlijk eerder te maken met het karakter van de rotatie-ontwikkeling dan met het gebruik van 2509n versus expert drums. Het zelfde geldt voor het ontbreken van randscherpte. Randscherpte ontstaat bij stilstand van de tank doordat ontwikkelaar zich verplaatst van plekken waar weinig ontwikkeld hoeft te worden naar plekken waar meer ontwikkelstof nodig is. Wil je de randscherpte van je tank met rodinal goed benutten, dan moet je hem als inversietank gebruiken en hen vullen tot het prunt waar hij alle film bedekt. Ik meen dat daarvoor ongeveer 1.5 l nodig is. Een goede reden om rodinal 1:100 te gebruiken...
    Verder is het met de hoeveelheden ontwikkelaar zo, dat je laatste redenering klopt. Je hebt ongeveer 150 ml ID11 per 20x25 cm nodig. Ontwikkel je 6 stuks 4"x5", dan moet je dus 225 ml gebruiken. Bij een 1+1 verdunning zit je dan op 450 ml vloeistof.

Groet, Huub

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Huub,
    Dank voor je reactie. Ben het met je redenering helemaal eens. Rotatie is de boosdoener dat was mij al bekend geworden en sommige ontwikkelaars werken daar niet echt aan mee, zoals Rodinal. Nu is de flow van de vloeistoffen in een 2500 tank in de lengterichting van de film hetgeen strepen kan veroorzaken. Bij de Expertdrum is de flow veel grilleger en daar zit geen vast patroon in. Deze tanks ontwikkelen de film veel gelijkmatiger dan de 2500 tank waarbij aan de randen van de film toch een iets hogere densiteit waarneembaar is. Het laatste punt de hoeveelheid ontwikkelaar snap ik nu.
    Groet
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin