Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,556   Posts: 1,573,219   Online: 991

Results 1 to 10 of 10
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Een waslijst gerief -- en vragen...

Heb hier van mijn 'dealer' wat gerief gehad en naast de ontwikkeltangskes verdorie kheb er nu al hopen waarvan sommige van die lange, ook nog een aantal dingen die ik niet ken.

Kunnen jullie me helpen de geheimen van het volgende te ontdekken

- een dokalamp, had al een kleintje met filter: dit is een grote, met een osram 4547 lamp (= die philips oranje vermoed ik?) maar hiernaast ook een 'agfa 08' filter - en dan komt er niets van licht meer door! Waarvoor is deze filter? (kleur???)

- Ilford Spiral loader + stainless steel processing spiral (autowinder hp5 ofzo): ziet er ongebruikt uit.... maar kan in geen enkele ontwikkeltank die ik heb. Wat is dit? En het is voor 72 opnamen ofzo...

- Een cement splicer van LPL????? (klein zwaar metalen ding met mesje etc) lijkt iets te zijn voor ''super 8'' en er staat ook op 3 way en dergelijke

- een ilford lichtgevend plasticnotablokje - waar kan je daarvoor stiften vinden, of mogen dit gewoon zwarte zijn (uitwisbaar zoals voor op die witten borden)

- een ilforde 'rekenliniaal' waar ook nog pan f opstaat maar ook fp4 en hp5 + verdwenen ontwikkelaars... maar wel ID11

- nog wat plastieken papiertangen met rubberen 'tongs': gebruik ik beter zoiets ipv mijn metalen tangen?

- vond ik wel grappig: een NARITA ding gemaakt in belgie om gekartelde randjes te snijden

- ...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    35mm
    Het zegt me allemaal niets, toedelidokie in de prullenbak zou'k zeggen
    Maar je kunt beter plastic tangen gebruiken, met metalen tangen heb je eerder kans het papier te beschadigen, zeker als het nat is.

Shooter
    ULarge Format
    Die rekenlineaal is wrs. om veranderingen in je ontwikkeltijd te berekenen als de temperatuur van je ontwikkelaar geen 20 graden is, je met een andere gevoeligheid werkt, etc. Ik heb zo'n ding een jaar of 30 geleden wel eens gezien aan het prille begin van mijn dokacarriere.
    Verder was een van mijn conlusies uit dat prille begin dat (goedkope) plastiktangen op papier krassen, maar stalen juist niet. Wees dus voorzichtig met weggooien...

Huub

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Euh ok hanfo, tis maar om te zeggen dat het allemaal prof gerief was, en stainless steel dingen (ongebruikt ILFORD) gooi ik toch niet zomaar weg hoor! En een schitterende dokalamp - ziet eruit als nieuw ak zeker niet! Die filter is trouwens voor kleur heb ik nu gevonden. Veel licht komt er dan ook niet door

Als ik al iets zou weggooien, dan zijn het vooral de oudste ontwikkeltankjes! Want die spoelen zien er nu niet meer zo rein uit) en andere plastic 'brol'
    Heb trouwens genoeg metalen tangen, maar die hebben geen mooi afgewerkte rubberen voetjes
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Ook de nieuwe DOKA rubriek op eBay.be ontdekt?

:-)

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Nee, dit was nog onopgekuist gerief van waar ik meestal op mijn materiaal ga, nu heeft ie echt wel alles weggedaan. Ma twas uiteindelijk wel een prof, en al de zaken die ik van hem heb gekregen & gekocht waren toch wel hoogwaardig. Had overlaatst ook nog een technische camera (Linhof) , maar beperkte verstelmogelijkheden en nog een beetje te vroeg voor mij...

Is de dokarubriek op ebay zo interessant? Ik kijk vooral naar fotobeurs, fap en marktplaats..

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argus
    Ook de nieuwe DOKA rubriek op eBay.be ontdekt?

:-)

G
    Blijkbaar verkoopt men massas digitale toestellen in vergelijking met analoge,
    tiens tiens, zijn die dan al zo oud

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Antwoorden:

- een dokalamp, had al een kleintje met filter: dit is een grote, met een osram 4547 lamp (= die philips oranje vermoed ik?) maar hiernaast ook een 'agfa 08' filter - en dan komt er niets van licht meer door! Waarvoor is deze filter? (kleur???). Ws een natriumlamp, dus een smal spectrum en perfect voor z/w. Voor kleur dient het filter gebruikt te worden en geeft dan inderdaad weinig licht

- Ilford Spiral loader + stainless steel processing spiral (autowinder hp5 ofzo): ziet er ongebruikt uit.... maar kan in geen enkele ontwikkeltank die ik heb. Wat is dit? En het is voor 72 opnamen ofzo... Voor roestvrij stalen ontwikkeltankjes.

- Een cement splicer van LPL????? (klein zwaar metalen ding met mesje etc) lijkt iets te zijn voor ''super 8'' en er staat ook op 3 way en dergelijke.
    Inderdaad om films te snijden en te plakken

- een ilford lichtgevend plasticnotablokje - waar kan je daarvoor stiften vinden, of mogen dit gewoon zwarte zijn (uitwisbaar zoals voor op die witten borden). ws het laatste

- een ilforde 'rekenliniaal' waar ook nog pan f opstaat maar ook fp4 en hp5 + verdwenen ontwikkelaars... maar wel ID11. Staat allemaal opde lineaal. Per film hoog en normaal contrast en de bijbehorende ontwikkeltijden

- nog wat plastieken papiertangen met rubberen 'tongs': gebruik ik beter zoiets ipv mijn metalen tangen? zelf gebruik ik metalen, maar lijkt me niet veel uitmaken als je voorzichtig werkt

- vond ik wel grappig: een NARITA ding gemaakt in belgie om gekartelde randjes te snijden. Kartelrandjes, oorspronkelijk bedoeld om geschept papier na te bootsen ( handgemaakt uit de papiermolen)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    [QUOTE=Breunes]Antwoorden:

- Ilford Spiral loader + stainless steel processing spiral (autowinder hp5 ofzo): ziet er ongebruikt uit.... maar kan in geen enkele ontwikkeltank die ik heb. Wat is dit? En het is voor 72 opnamen ofzo...

Voor roestvrij stalen ontwikkeltankjes.
    Aha. Kindermann? Ik zou dat wel eens willen vinden en aanschaffen, omdat dat allemaal zo proper/inert is. Ik ben ze nog nooit tegengekomen... tja kheb er alvast een spoel en een "lader" voor... Naar het schijnt zijn die manueel lastiger dan plastic reels te laden niet?

- Een cement splicer van LPL????? (klein zwaar metalen ding met mesje etc) lijkt iets te zijn voor ''super 8'' en er staat ook op 3 way en dergelijke.
    Inderdaad om films te snijden en te plakken
    Ah ben ik dus niets meer mee...

- Kartelrandjes, oorspronkelijk bedoeld om geschept papier na te bootsen ( handgemaakt uit de papiermolen)
    En nu nog goed voor 'antieke' of retro-feel kan leuk zijn voor bepaalde themas...

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by PieterB
    Had overlaatst ook nog een technische camera (Linhof) , maar beperkte verstelmogelijkheden en nog een beetje te vroeg voor mij...
    Misschien wel nooit You wanna sell, How much??

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin