Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,931   Posts: 1,522,187   Online: 1109

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 14 of 14

Thread: ventilatie ???

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Ik kwam bij de bouwmarkt een mondkapje (3M meen ik) tegen, dat ook tegen dampen beschermt. Het is een kapje, waar ik alleen door kan uitademen.

Gebruikt er hier iemand (dergelijke) mondkapjes?

Een duurdere oplossing is dat ik ventilatiepijpen ophang. M'n doka staat reeds in m'n gang (*). Kan deze mooi lichtdicht afsluiten, en alles ook daar laten staan, gezien de gang ruim en vierkant is.

(*) Enigste ruimte die na m'n woonkamer, en slaapkamer overblijft.

Enneh..., nee ik heb geen smetvrees.

Met 'n 35 mm op 1/8, de sfeer van 't moment pakken.
    Camerapedia Fotografie-encyclopedie.

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mondkapjes in de vorm van die papieren snoetjes, eventueel met filtertje, helpen niks tegen chemiedampen. Je moet al een knap masker (met koolstoffilters e.d.) hebben wil het afdoende beschermen. Iets is natuurlijk beter dan niets, laat dat duidelijk zijn maar een goed ventilatiesysteem c.q. afzuiging is eigenlijk onontbeerlijk in een doka.
    Geinige tekeningetjes trouwens!
    groet, Ronald

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Thanks. Ja, die tekeningetjes die heb ik gemaakt om een beeld te maken hoe ik die ventilatiepijpen zou ophangen.

Maar nu ik er nog eens naar kijk, ik kan het natte gedeelte ook in m'n badcel precies onder een afzuiger zetten. Eigenlijk een stuk goedkoper, en ik hoef ook minder te knuttselen.
    Met 'n 35 mm op 1/8, de sfeer van 't moment pakken.
    Camerapedia Fotografie-encyclopedie.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als je zelf de chemie in elkaar knutselt voor de ontwikkelaar, stop en fixeer dan is een dergelijk mondkapje wel zinvol. Vooral al je bedenkelijke stofjes gebruikt of om op zeker te gaan. Daarnaast heb ik mijn doka een soortgelijke oplossing voor het ventilatieprobleem aangebracht. Echter heb ik de pijp boven de spoel/ontwikkeltafel om de ca. 10 cm voorzien van gaten Ø2,5cm. Een buisventilator met 2 snelheden zuigt de lucht(jes) af en zorgt daarmee voor een aangenaam klimaat.
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin