Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,900   Posts: 1,584,400   Online: 705

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Thread: ventilatie ???

n_mercenier's Avatar
    Shooter
    35mm

ventilatie ???

Wegens verhuis ben ik momenteel mijn nieuwe doka aan het inrichten. De ruimte is kleiner, en het zou goed zijn mocht er een luchtverversingssysteem zijn. Maken jullie daar gebruik van, en zo ja, welk materiaal?

Mvg,
    Nicolas
    May the light be with us !!!
    http://users.telenet.be/merceniernicolas

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Frisse lucht...

Quote Originally Posted by n_mercenier
    Wegens verhuis ben ik momenteel mijn nieuwe doka aan het inrichten. De ruimte is kleiner, en het zou goed zijn mocht er een luchtverversingssysteem zijn. Maken jullie daar gebruik van, en zo ja, welk materiaal?

Mvg,
    Nicolas
    In mijn doka maak ik gebruik van een buisventilator met een °10 cm. Daarop aangesloten een pvc-buis die ik boven de werktafel heb gepositionerd en voorzien van gaten met een °25mm precies op de plekken waar de chemie staat te pruttelen. Het ene eind in de doka heb ik afgestopt en het andere eind van de buis gaat via een doorvoer naar buiten. Onmisbaar als je met Seleen, Farmer en al helemal met Formalinebaden aan het werken bent. D.m.v. 2 snelheden kan ik de ventilatie regelen. Heb ik voordien nooit gehad en had altijd enorme irritatie op de luchtwegen bij gebruik van de formalinesubstantie. Nu dus niet meer. Is zeker aan te bevelen.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ventilatie in een kleine ruimte is bijzonder aan te raden. Dat is niet alleen vanwege chemische dampen (je wilt niet seleniumtonen in een ongeventileerde ruimte), maar ook vanwege je eigen luchtgebruik en warmteproduktie. 's-Zomers wil je misschien zelfs een airco, maar dat is afhankelijk of de doka op zolder is of in een kelder.

Ik heb zelf een afzuiging van een klusgigant, bestemd voor badkamers, direct boven de natte ruimte. In principe heb je niet veel afzuiging nodig in een kleine ruimte. Je wilt niet op de tocht staan, zeker niet als je met poeders werkt. Zorg ervoor dat de luchtstroom van de ene hoek van de doka naar de tegenoverliggende hoek aan de andere zijde gaat. Het liefste ook nog van beneden naar boven. Zorg er voor dat de luchtstroom van je af gaat als je er in staat. Dat betekent dat de chemische dampen van je weg worden gezogen.

Je kunt de afzuiging aan doen met een schakelaar, mooier is een trekkoord of afstandbediening. Dan kun je je niet vergissen met alle lichtknopjes. Ik heb zelf een flexibele buis aan de afzuiging zitten. Deze ligt in het plafond in een s-bocht, voordat hij naar een pijpje op het dak gaat. Ook de aanvoer (door een rooster) gaat met een s-bocht, een light-trap. [size=1]Is daar een nederlands woord voor, lichtval?[/size]
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Inderdaad, ik werk ook met een buisventilator, de aluminium flexibele buis begint boven de bakken, of ACP252 en eindigt via een S-bocht die dus inderdaad de "lichtval" vormt via een "luik" buiten de doka. Achter de aanrecht zit een rooster met gaten waardoor de (verse) lucht naar binnen komt.
    Bij een buisventilator zit een tabel met welke buisdiameter en buislengte het aantal kubieke meters lucht per uur wordt verplaatst. Hiermee kom je redelijk snel tot een juiste keuze kwa capaciteit.

Groetjes,

Robert

n_mercenier's Avatar
    Shooter
    35mm
    En waar kan ik zo'n buisventilator vinden. Van welk merk?
    Gaat het om huishoudelijk materiaal, of is het specifiek dokamateriaal?

Nicolas

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Bouwmarkt.

En over je leus gesproken, in dit geval is het meer de aantrekkingskracht van the Dark Side, dus better to have shit hit the fan than light hit the fan.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by n_mercenier
    En waar kan ik zo'n buisventilator vinden. Van welk merk?
    Gaat het om huishoudelijk materiaal, of is het specifiek dokamateriaal?

Nicolas
    Kijk eens op www.soler-palau.com.
    Bij een goede electronica zaak wel te koop en wellicht ook bij bouwmarkten...
    harry

Release, the best you can do...

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Mijn doka heb ik aangesloten op het ventilatiesysteem van de woning. De meeste nieuwbouwwoningen hebben een dergelijke mechanische ventilatie. Deze ventilatie is middels een schakelaar of afstandsbediening hoger of lager te zetten.
    In mijn geval werkt dit prima.
    groet, Ronald

n_mercenier's Avatar
    Shooter
    35mm
    Nog een domme vraag: zo'n buisventilator, zorgt ie voor voldoende uitwisseling tussen de 'slechte' lucht die naar buiten gaat, en nieuwe zuurstof die naar binnen gaat?
    In de doka staat helaas ook de warmwaterboiler, dus ik maak mij een beetje zorgen over de luchtkwaliteit.

Nicolas

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Nee, die buisventilator is alleen geschikt om lucht af te zuigen, niet om ook nog verse lucht in te blazen. Je zult in de deur van je doka een rooster moeten maken waardoor frisse lcht naar binnen kan. Je moet hierbij wel zorgen dat er geen licht naar binnen kan natuurlijk. Ik heb in mijn deur een gat gezaagd, aan de buitenzijde een simpel rooster bevestigd (standaard rooster bouwmarkt) en aan de binnenzijde een plaat over het gat gemaakt met alleen aan de onderzijde een opening. Zo heb ik wel verse lucht maar geen licht.
    groet, Ronald

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin