Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,496   Posts: 1,543,051   Online: 1009

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    4x5 Format

HIGH DEFINITION DEVELOPER, STAINING AND NON-STAINING

Op de derde kroegmeeting is afgesproken dat ik recepturen van de high definition film ontwikkelaars op de APUG site zou publiceren. Inmiddels heb de recepturen in het engels opgesteld en zijn bij de 'Developers staining' gepubliceerd.

Shooter
    Multi Format
    Indrukwekkende uitleg. Ik vermoed dat je artikel wel positief zal onthaald worden, met de nodige nevenbeschouwingen. Niet van mij (die nevenbeschouwingen), want ik ben niet zo chemisch aangelegd :-)

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Wat mij interesseert Jed is het kunnen bekijken van de verschillen tss een beeld van een opname met een "gewone" ontwikkelaar en ééntje van de zelfde opname met de High Definition ontwikkelaar. En de verschillen te ervaren met eigen ogen...

Heb je daar een voorbeeld van??

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    Wat mij interesseert Jed is het kunnen bekijken van de verschillen tss een beeld van een opname met een "gewone" ontwikkelaar en ééntje van de zelfde opname met de High Definition ontwikkelaar. En de verschillen te ervaren met eigen ogen...

Heb je daar een voorbeeld van??

mvrgr
    Fred
    Ja, wat is de 'uitstraling' van een beeld? Moeilijk te zeggen. Tenminste als ik niet in wetenschappelijke termen ga praten. En daar zitten jullie niet op te wachten denk ik. Bovendien hoe kan ik met wetenschap een gevoel weergeven? Daarom heb ik op de laatste APUG kroegmeeting een aantal prints meegenomen. Een beeld zegt meer dan duizend woorden.
    Ik zou natuurlijk een beeld in D 76 en in een van mijn ontwikkelaars kunnen ontwikkelen. Dat heb ik niet gedaan. Maar jij weet ook heel goed het verschil tussen het beeld dat je krijgt van D 76 ( the middle of the road) en zeg een opname ontwikkeld in een high definition ontwikkelaar als de ABC ontwikkelaar. Het is een wereld van verschil. En ik ben echt niet de enige die zich met de high definition ontwikkeling bezighoud. Ik draag er een steentje aan bij. Trouwens ook in de televisie wordt high definition ingevoerd. Ook daar zie je opmerkelijke verschillen.

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Jed, op dit ogenblik hou ik daar me niet mme bezig wegens te weinig tijd of prioriteit. En ken het verschil niet of heb er te weinig aandacht aangegeven tot nog toe.
    Ik zou wel graag eens het verschil zien. Misschien bij een volgende gelegenheid? Of ergens te bekijken??

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jed,
    Dank voor je uitvoerige beschrijving van de HDD. Als je jouw beelden, die je op de 3e Kroegmeeting toonde, en de daarachterliggende techniek bij elkaar ziet dan kun je niet anders dan concluderen dat het een mooie evenwichtige combinatie is. Vooral wanneer je de rijke schakering en naadloos in elkaar overlopende tonen van wit naar zwart in ogenschouw neemt.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Van verschillende kant krijg ik de vraag: 'Wat is het verschil tussen high definition en bijv. D 76'. Jaren terug heb ik uiteraard zelf ook een dergelijke vergelijking gemaakt voor een high definition, die ik toen had ( Van de ABC formule heb ik alleen al 29 recepturen!). Ik zou natuurlijk een nieuwe vergelijking kunnen maken, maar ik ga liever uit van ' bevalt dit, dan kun je het zelf ook eens proberen'. De beschrijving van Harry wat betreft de beeld kwaliteit, drukt het wat mij betreft goed uit. Op de volgende kroegmeeting hoop ik drukken van mijn pyrogallol HD ontwikkelaar negatieven mee te nemen. Deze drukken zijn meer schilderachtig dan de drukken die ik afgelopen keer heb meegenomen. Mogelijk spreekt dat ook, of mogelijk meer aan. Met deze prachtige ontwikkelaar kun je al helemaal wat af experimenteren. En, men heeft dat in de eerste helft van de 20 e eeuw dan ook uitbundig gedaan. Wat ik heb gedaan is wat quality control toevoegen, om de nodige decepties te vermijden.
    Ik stel mij voor dat ik wat voorbeelden laat zien ( op de kroegmeeting) en dan kunnen zien hoe we verder gaan. Zo heb ik op de afgelopen kroegmeeting al gezegd dat als iemand wil zien hoe ik de 'chemicalien meng', dan kan dat het beste in mijn doka gebeuren. Ik begreep dat sommige mensen toch nog wat tegen het 'zelfmengen' aankijken.
    Jed

Shooter
    Medium Format

high def ontw.

Hallo Jed,

Ik ben pas lid van de Apug forum daarom deze vraag :

Waar kan ik iets vinden over receptuur etc betr high def ontw.
    ik werk nu meestal met D 76 Tri-X

Beperkt deze zich tot Tri-x of ook van toepassing bij bv Delta 100 ?

Wat is het spec. hieraan

fotogroetjes

Ruud

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud
    Hallo Jed,

Ik ben pas lid van de Apug forum daarom deze vraag :

Waar kan ik iets vinden over receptuur etc betr high def ontw.
    ik werk nu meestal met D 76 Tri-X

Beperkt deze zich tot Tri-x of ook van toepassing bij bv Delta 100 ?

Wat is het spec. hieraan

fotogroetjes

Ruud
    Hallo Ruud,
    De D 76 familie is vanaf 1926 ontwikkeld als een antwoord op de kleinbeeldfilm, die sterk vergroot moest worden en een kleine korrel moest hebben. Voor 1926 was er eigenlijk alleen high definition. In 1990 is high definition ook voor kleinbeeld ontwikkeld ( PMK ontwikkelaar) door Hutchinson. Ik heb evenals Hutchinson moderne high definition ontwikkelaars ontworpen, die op de APUG site 'chemical recipes' zijn gepubliceerd.

Je vraag wat het bijzondere is van high definition ontwikkelaars is met een ingewikkeld technisch verhaal uit de doeken te doen, wat ik niet zal doen. Het leek mij beter om de beeldkwaliteit met eigen ogen te bekijken. Om die reden heb ik afgelopen kroegmeeting voorbeelden meegenomen. Maar als je dat gemist hebt, niet getreurd er komen meer gelegenheden, zoals bijv. de volgende kroegmeeting in Ravenstein. Wie weet ga ik dan ook wat dieper op de achtergronden in, dat moeten jullie mij maar laten weten. Een ding weet ik wel: in 1920 werkte de fotografen met pleizier met high definition zonder te weten wat het betekent.
    Een hint: high definition TV doet nu zijn intrede in Nederland. Nou vergelijk gewone TV met HDTV, dan weet je een beetje waar het over gaat.

groet
    Jed

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    hallo,
    Wat betekent de term "Straining And Non Straining"
    Bij de formules zijn er 2 hoofdstukken Film Developers - NON STAINING en -STRAINING.
    Jullie kunnen me het vast uitleggen zonder allerlij moeilijke termen, dus graag in jip en janeke taal. Ik heb op school geen scheikunde gehad.

Dank jullie wel, Daniel

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin