Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,546   Posts: 1,572,925   Online: 986

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    35mm

Opemus 5 vergroter

Hey,

Een vraagje van een beginnend doka liefhebber. Ik heb thuis een opemus 5 vergroter staan met een 50mm lens erop en een 150W lamp erin. Ik heb gisteren een test gedaan met een negatief erin en zelfs op de het grootste diaframma nl de 2.8 krijg ik nog geen duidelijk beeld van wat er effectief op het negatief staat. Alles is gewoon wazig. Ook na "scherpstelling". Als ik vergelijk met wat ik krijg op't school waar we met een durst werken, is dit gewoon niet werkbaar. Ik heb de opemus eens open gevezen en alles afgestoft maar nog steeds hetzelfde resultaat. Iemand een idee?

Alvast bedankt

Jethro

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Liggen de condensors er wel goed in...? De bolle kanten naar elkaar gekeerd.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    ja

ook gecontroleerd ...

Shooter
    Multi Format
    Haaaaa de Jethro!! Eindelijk op APUG gepost ;-)
    Ik wil gerust eens komen kijken, ik heb ook een Opemus 5 staan.

Het kan zijn dat de vergroterlens zodanig aangeslagen is dat ze licht blokkeert.
    Kleurkop of Zwartwit?

Qua scherpstelling is een Opemus 5 het gemakkelijkste wat er bestaat: trek de negatiefhouder tot halfweg terug en er verschijnen op het margeerraam 2 strepen. Wanneer die mekaar aanvullen, wel, dan heb je moeiteloos scherpgesteld.

Donderdag op post?

G

Shooter
    35mm
    De Geert ze,

Weet je wa, kom jij donderdag naar bleau ??? Dan breng ik em effe mee ... Als da goed is voor jou ...

Greetz

Jethro

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by jseghers
    De Geert ze,

Weet je wa, kom jij donderdag naar bleau ??? Dan breng ik em effe mee ... Als da goed is voor jou ...

Greetz

Jethro
    Ah ja, 't is gewone ZW kop

Shooter
    Multi Format
    De Geert ze,

Greetz

Jethro

Breng maar mee. Tussen welke uren ben je er?

@anderen: ik heb jethro naar APUG gelokt

G

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by argus
    Breng maar mee. Tussen welke uren ben je er?

@anderen: ik heb jethro naar APUG gelokt

G
    Wss rond 20u aangezien ik eerst nog effe naar A'pen moet om Nathalie te gaan halen.

Maar ik ben flexibel, zeker voor mijn vergroter

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    bleau ???
    Is dat ook geen klimzaal? Heb die naam al eens horen vallen.

@Geert: in krokus heb ik vrijwillige stage gedaan in het MPI te Kwatrecht, daar zag ik iemand die er werkte en die had een musketon aan z'n rugzak, zag er een fervente klimmer uit. (Heb ook nog een tweetal jaar vrij regelmatig geklommen) wat aan het praten geraakt, zijn naam weet ik niet maar was met jou op reis geweest en kende blijkbaar belclimb. Lang vrij donker krullend haar, rond de 30

Die toevallige gebeurtenissen die je soms ook in fotografie kan gebruiken
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Jethro,
    Het kan zijn dat je lensplankje er verkeerdom inzit. Voor middenformaat moet dat ronde 'plankje' omgedraaid worden. Weet even niet meer uit mijn hoofd of dat met de bolle kant naar boven of naar beneden is.

Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de onscherpte. Ik heb dat probleem omgekeerd gehad, toen ik met mijn Opemus 6 voor het eerst middenformaat ging afdrukken.

Groetjes,
    Anne Marieke

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin