Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,714   Posts: 1,514,728   Online: 832

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Jobo spiraal opspoelen

Wie van jullie heeft ook problemen met het opspoelen van de film op Jobo 2500 spiralen. Ik gebruik kleinbeeld en middenformaat op deze spoelen met een opspoel hulpmiddel waar je de spiraal in monteerd . met beiden film formaten heb ik problemen met opspoelen. De film begint te bobbelen of springt naar een andere groef. Dit heb ik nu met tmax film 120 en 35mm. Ik heb zo net ook een hp5 (120) opgespoeld en dit ging in 1 keer goed. Later tmax 35mm opspoelen en weer gedonder. De tmax (120) gaat ook wel eens golfen langs de randen. Dan komt de film er niet strak uit.
    Ik heb de spiralen en het opsoel hulp middel hier voor al goed schoon gemaakt. Ik heb ze ooit 2e hands gekocht. Zal het probleem met nieuwe uit de wereld zijn. met het patterson systeem heb ik ook wel problemen gehad, maar dit was over na het wassen van de spiralen. Met 4x5" spiralen heb ik geen problemen.

Wat raden jullie aan?
    Daniel

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Ik heb nog effen op de jobo website gekeken en kan deze spiraal die ik gebruik niet vinden, het is niet de 2502. het zal wel een oude type zijn. dan zal de nieuw 2502 wel beter zijn??

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Met de 2502 en 2509N spoelen heb ik nooit problemen ondervonden. Wel heb ik gemerkt dat het bewerkelijker is om T-Max films in te spoelen. Wellicht komt dit door de gebruikte drager (acetaat) voor de films die is wat soepeler dan bijv. HP5+ en FP4+ films. Het drama zoals jij beschrijft ken ik niet. Jobo waarschuwt wel om de films niet op de spoel door een wetting agent te halen aangezien er dan een residu achterblijft wat wellicht dit tot gevolg kan hebben. Je kunt nog eens proberen de spoel grondig te reinigen met een Steradent oplossing.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Hallo Daan,

Ik heb alleen ervaring met patterson.Als ze nieuw of schoon zijn geen probleem,maar later door vuilafzetting wel.

Wat bij mij wel helpt als het moeilijk gaat is de aanloop van de film niet haaks afknippen maar aan het begin van de film de scherpe hoekjes eraf knippen.
    De film heeft dan niet de neiging te hakkelen in de groef maar glijdt er beter door ,vooral aan het einde.
    maar mischien wist je dit wel,maar toch maar even vermeld.Het kan zijn dat deze spoel die je nu gebruikt daar gevoeliger voor is.

groetjes

Ruud

Shooter
    Multi Format
    Geen echte problemen met het inspoelen op die Jobo dingen hier. Hoewel het niet altijd even makkelijk gaat.

Ik draai die twee dingen parallel, verschuif de één dan t.o.v. de ander, waarbij ik met de duim de film dan meevoer. Of andersom, dat weet ik niet meer

Hoe voeren jullie die film in, welke bewegingen ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Mijn Jobo spiralen werken heel anders.
    Als ik een kb of 120 in wil spoelen dan moet ik aan beide kanten van de spiraal een ronde schijf klikken met groeven , hier op zitten 2 rode dingen die je dan in de spiraal drukt. hier in bevestig je de film. de film begint dus ongeveer in het midden van de spiraal en dan draai je de film op de spiraal en dan zit het einde aan de buiten kant van de spiraal. de spiralen die nu op de jobo website staan zijn van een ander type. deze spoel je van buiten naar binnen. net zoals patterson.

Net vind ik de gebruiks aanwijzing. De spiraal die ik heb heet RO/SET 2501 en de film lader 2505. ik zal een scan maken van de gebruiks aanwijzing.

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    hier de scan.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails jobo2501.JPG  

Shooter
    Multi Format
    Misschien een fotootje van die spiraal, want dit komt moij helemaal niet bekend voor ...

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Paul Jenner
    Misschien een fotootje van die spiraal, want dit komt moij helemaal niet bekend voor ...

Paul.
    toen je dit schreef was ik net aan het uploaden.
    daniel

Shooter
    Multi Format
    Waar kan ik dat zien dan ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin