Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,814   Posts: 1,581,606   Online: 796

Results 1 to 10 of 10
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Warschuwing : Watersnood

Even een waarschuwing voor doka gebruikers. Laat NOOIT de kraan open staan !

Ik heb sinds twee maanden ons huis verkocht om naar Frankrijk te emigreren en daar www.phot-o-vergne.com op te starten. Afgelopen dinsdag werd ik 's avonds uit een bijeenkomst gebeld. Wat bleek : Meerdere maanden geleden ben ik blijkbaar vergeten om de hoofdkraan na een doka-sessie dicht te draaien. Een slang in mijn doka is onder druk blijven staan. Door het warme weer is die zacht geworden en uitgezet. Dinsdag is hij geknapt terwijl ik op mijn werk was. De buren hebben ingegrepen toen het water onder de voordeur uit kwam...

Resultaat : op zolder (doka), slaapkamers en begane grond stond overal vijf centimeter water. De trap was een waterval. Het water sijpelde door de plafonds en je kon douchen midden in de woonkeuken. Meer dan € 1000 aan fotopapier naar de haaien. Het behang komt overal van de muren af. Kringen in de plafonds. En het parket op de begane grond spring spontaan van de ondergrond af. Gelukkig is de schade gedekt door de verzekering. Maar hier zat ik echt niet op te wachten vlak voor de overdracht van het huis.

Conclusie : zorg dat je een hoofdkraan en een hoofdschakelaar hebt voor je doka. En controleer na elke sessie dat die uitgeschakeld zijn.

P.S. Een doka in de kelder is beter dan op zolder...
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Oops, dat is een duur grapje!

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Bruute pech,
    dank voor de tip Gilbert
    Hier is een systeem van twee kranen achter mekaar...
    Toch maar alvast de eerste kraan in rij gaan dichtdraaien...

mvrgr
    Fred

Shooter
    Multi Format
    Hetzelfde geldt trouwens voor de electriciteit: alles (en zoveel is dat niet) is bij mij aangesloten op één contactdoos waarvan ik telkens de stekker uittrek waneer de DOKA dicht gaat.

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Even een waarschuwing voor doka gebruikers. Laat NOOIT de kraan open staan !

P.S. Een doka in de kelder is beter dan op zolder...
    Een overstroming in de kelder is ook niet alles, zo is mijn ervaring. Alle etiketten waren van de wijnflessen losgekomen en dreven onafhankelijk van de flessen rond. Nadat de hele kelderruimte volgelopen was, stroomde het water naar buiten. De brandweer heeft de zaak leeggepompt.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Alle etiketten waren van de wijnflessen losgekomen en dreven onafhankelijk van de flessen rond.
    Jed
    Jed,

ik wil je gerust eens komen helpen om het juiste etiket terug bij de juiste fles te krijgen. Een prettig nadeel daarbij, is dat de flessen daarvoor open moeten
    Santé

G

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Jed,

ik wil je gerust eens komen helpen om het juiste etiket terug bij de juiste fles te krijgen. Een prettig nadeel daarbij, is dat de flessen daarvoor open moeten
    Santé

G
    Ik heb al genoeg hulp gekregen, maar in ieder geval apprecieer ik het aanbod zeer.
    Jed

Shooter
    35mm
    Mijn nieuw doka heeft flinke vertraging opgelopen, half sept kan ik het lichtdicht maken vanwege instaleren kozijnen en ramen. Maar... nu genoeg tijd om er stopkraantjes in te zetten. Heel erg lullig als je zo iets overkomt!
    gr Sip

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Cruijff

Ik zag ooit een bordje op de deur van een doka:
    "Keep darkroom door closed. The dark may leak out."
    In dit geval lekte er iets meer uit en ik denk dan ook dat je in Frankrijk maar een masker met perslucht fles en snorkel van mij naast de deur moet hangen.

Zonder gekheid: was het papier meeverzekerd? In dat geval heb je weer mooi een verse partij die niet op je hete zolder heeft gelegen. Elk nadeel heb z'n voordeel...

Met gekheid: "Warschuwing. Nieuw toetsenbord nodig."
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Ah, wat fotopapier kapot is niet het ergste.

Ik heb ooit de hele kelder onderwater gehad, compleet met modder en stookolie erbij. Mijn doka zit in de kelder. Toen de brandweer klaar was met alles leeg te pompen was onze eerste zorg ons negatiefarchief veilig te stellen. Alle acetaatvellen losgescheurd, stroken eruit, spoelen, drogen... Het resultaat viel wel mee. Alleen was er veel werk om de juiste stroken terug bij elkaar te krijgen - beetje zoals het probleem met de wijnflessen.

Mijn diarchief was daarentegen reddeloos verloren. Onbegonnen werk om 10000 raampjes open te maken en ieder dia individueel te reinigen. Temeer daar na een dag weken de emulsie gewoon van de drager loskwam.

Moraal van het verhaal: als je ergens gaat wonen op een (lichte) helling, controleer dan eens hoe de waterstromen zijn bij een serieuze wolkbreuk.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin