Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,970   Posts: 1,523,527   Online: 849

Results 1 to 8 of 8
    DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2

schoonmaken durst M 805BW

Dag allemaal,

Ik heb een Durst M 805BW vergroter die een hele tijd ongebruikt (en onafgedekt) in een stoffige ruimte heeft gestaan. Ik zou hem dus graag schoonmaken voor ik hem in gebruik neem, maar omdat ik geen handleiding heb, weet ik niet waarop ik moet letten. Zou ik gewoon de buitenkant en de lens goed poetsen, of moet ik hem openschroeven en ook binnenin schoonmaken? En waar moet ik dan op letten?

Bedankt,

David

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    een nieuwe zwart-wit werker erbij??

de condensor en de lensen zou ik niet openschroeven...
    de M805 kna je wel makkelijk in een aantal onderdelen "splitsen"
    kom anders eens langs hier

fred

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by DdV
    Dag allemaal,

Ik heb een Durst M 805BW vergroter die een hele tijd ongebruikt (en onafgedekt) in een stoffige ruimte heeft gestaan. Ik zou hem dus graag schoonmaken voor ik hem in gebruik neem, maar omdat ik geen handleiding heb, weet ik niet waarop ik moet letten. Zou ik gewoon de buitenkant en de lens goed poetsen, of moet ik hem openschroeven en ook binnenin schoonmaken? En waar moet ik dan op letten?

Bedankt,

David
    Met het schoonmaken valt het vaak wel mee. Maar als je niet weet hoe de vergroter vroeger behandeld is, is het niet slecht de hele zaak langs te lopen; dus electrische contacten nazien( nieuwe lampvoet ), lens van buiten reinigen en kijken of hij er van binnen goed uitziet ( ik heb een vergrotingslens eens moeten vervangen omdat de coating binnen verdwenen was door vocht) en de boel justeren.

Jed

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Bedankt voor het advies. Ik zal in eerste instantie gewoon de buitenkant en de lens reinigen, en dan kijken wat voor afdrukken ik ermee kan maken. Dan zal ook wel duidelijk worden wat ik verder nog moet doen, veronderstel ik. En dan maar hopen dat het meteen goed is, want ik heb geen idee hoe ik de vergroter zou moeten justeren.

Een nieuwe doka-werker ben ik trouwens niet, alleen is de vegroter noodgedwongen een tijd aan de kant moeten blijven. Ik ben nog niet zo lang geleden verhuisd, en mijn nieuwe doka is nog niet klaar. De Durst heb ik trouwens vlak voor de verhuis gekocht, daarvoor werkte ik met een Opemus 5. Ik heb hem dus nog niet zo vaak kunnen gebruiken.

Fred, ik volg met belangstelling de thread over je Zwart-wit centrum. Zeker als er cursussen worden georganiseerd wil ik eventueel wel deelnemen, dus dan kom ik zeker eens lang. Want ik ben dan wel geen nieuwe doka-werker, maar wel nog steeds een beginneling.

David

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    David, ik hou je op de hoogte!

Op 1 oktober is het pand vrij, dan een paar maand er in werken: installeren van 2 tot 3 doka's enz.
    Er zullen per doka 2 vergroters beschikbaar zijn...

Nieuws volgt! Vanaf midden oktober!

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    [En dan maar hopen dat het meteen goed is, want ik heb geen idee hoe ik de vergroter zou moeten justeren.

Iedere vergroter moet je justeren, niet alleen een Durst.Bij een Durst wordt de vergrotingslens in een schijf gedraaid. Deze schijf moet je netjes plaatsen. Heel snel kan dat scheef zitten! Vervolgens moeten de gradenindelingen bij de kop en bij de zuil op 0 graden staan. Als je met een glas negatiefhouder werkt moet het glas schoon en onbeschadigd zijn. De condensor iden ditto.
    Nu leg je een negatief in de vergroter en kijkt met een korrelloupe of de scherpte in het centrum en de hoeken gelijk ligt. Vervolgens de lampvoet controleren.
    Tot slot worden teststrips (fotopapier) gemaakt om te zien of de verlichting egaal is. Dit doe je bij verschillende diafragmas.

Shooter
    Multi Format
    Bij een Durst (mijn vorige 670 toch) kan je gemakkelijk de lamp omhoog en omlaag verschuiven om de belichting egaal te krijgen.

Wat betreft het nivelleren, daarvoor heb ik een speciaal testnegatief met verschillende patronen en lijnen erop. Vermits het een 6x9 negatief is (805 is toch een 6x9 vergroter?), wil ik het je wel eens per post opsturen, op voorwaarde dat je het me terugstuurt.

Zet je je adres op een PM?

Groeten,
    Geert

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Jed, bedankt voor de uitleg, daar kan ik alvast een en ander van nagaan, en voor de proefstroken is het wachten tot mijn donkere kamer klaar is.

Geert, mijn 805 is alleen geschikt voor 35mm. Ik geloof dat je wel extra modules kan kopen om er een 6x9 vergroter van te maken, maar die heb ik niet. Jammer, want dat negatief lijkt me wel makkelijk. Toch bedankt!

David

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin