Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,976   Posts: 1,523,647   Online: 1090

Results 1 to 6 of 6
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

2 afdrukken op 1 vel

Hallo Allemaal,

Ik heb geprobeert om een serie afdrukken van 1 negatief te maken.
    Ik had een vel van 30x40 en daar op wilde ik 2 afdrukken van (plus-minus) 20x30. Dus het vel belichten en waar de 2e afdruk moet komen afgedekt. Na het belichten het vel 180 graden roteren en weer belichten en de vorige belichting afdekken. en nu in het ontwikkelbad. Ik heb nu 2 afdrukken die niet de zelfde dekking hebben. de belichting is identiek. Maar de tijd tussen de belichting en het ontwikkelen niet. De tijd tussen de 1e belichting en ontwikkelen is ongeveer 1min en tussen de 2e beichting 10 tellen ongeveer. De afdruk waar de meeste tijd tussen belichten en ontwikkelen zit is donkerder. Als ik een serie identieke afdrukken wil maken is het dan verstandiger om het vel langer te laten liggen voor ik ze ontwikkel. Wie heeft hier ervaring mee?

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Is het verschil méér waar te nemen in de lichte partijen dan de donkere??

cfr: je film die belicht is en nog niet ontwikkeld...
    Het lantente beeld ondervindt geen hinder van de tijd tss belichting en ontwikkeling, tenminste als je ondertussen je "drager" niet laat verrotten...

De niet reproduceerbaarheid tss de belichtingen moet ergens anders aan te wijten zijn...
    timer?
    voorbelichting?
    gecontamineerde dokaverlichting?
    opwarming lamp?

Het verschil tss 2 belichtingen noteer je maar bij 1/10 tot 2/10 stop...

Ik vermoed dat 1 deel meer voorbelichting krijgt...

Je doka testen op strooi licht (ook die afkomstig is vanaf de vergroter)...

mvrgr
    Fred

Shooter
    ULarge Format
    Check ook of je doka verlichting helemaal save is. Ik vermoed dat het sluier is, veroorzaakt door of een doka die niet voldoende lichtdicht of door je dokaverlichting. De tijd tussen beide belichtingen zou niet uit mogen maken.

Huub

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo Allemaal,

Ik heb geprobeert om een serie afdrukken van 1 negatief te maken.
    Ik had een vel van 30x40 en daar op wilde ik 2 afdrukken van (plus-minus) 20x30. Dus het vel belichten en waar de 2e afdruk moet komen afgedekt. Na het belichten het vel 180 graden roteren en weer belichten en de vorige belichting afdekken. en nu in het ontwikkelbad. Ik heb nu 2 afdrukken die niet de zelfde dekking hebben. de belichting is identiek. Maar de tijd tussen de belichting en het ontwikkelen niet. De tijd tussen de 1e belichting en ontwikkelen is ongeveer 1min en tussen de 2e beichting 10 tellen ongeveer. De afdruk waar de meeste tijd tussen belichten en ontwikkelen zit is donkerder. Als ik een serie identieke afdrukken wil maken is het dan verstandiger om het vel langer te laten liggen voor ik ze ontwikkel. Wie heeft hier ervaring mee?
    Een ding is zeker: de oorzaak is een fout. De vraag is: wat is de fout. Ik zou als eerste het experiment herhalen en zien of de fout reproduceerbaar is. Als dat het geval is, dan herhaal je het experiment weer en breng je een verandering in de dokaverlichting aan. Zo ga je door tot dat je de oorzaak gevonden hebt.

Jed

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Quote Originally Posted by fred
    cfr: je film die belicht is en nog niet ontwikkeld...
    Het lantente beeld ondervindt geen hinder van de tijd tss belichting en ontwikkeling, tenminste als je ondertussen je "drager" niet laat verrotten...
    Volgens Ralph Lambrechts verzwacht het latente beeld op onontwikkelde film met het verstrijken van tijd. Vandaar de aanwijzing op meeste filmdoosjjes de film zo snel mogenlijk na belichten te ontwikkelen.

Bij papier lijkt me 1 minuut verschil verwaarloosbaar. Hier kunnen, aangenomen dat de timer goed functioneerd, 2 dingen aan de hand zijn;

Onveilig dokalicht of het afdekpapier of -karton heeft licht doorgelaten.

Jaap Jan

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Je moet eerst een test doen
    1. Afdrukken zoals je nu doet
    2 afdrukken, waarbij de rest van het papier afgedekt wordt, zodat er geen strooilicht op kan komen.

Kijken of er verschil is.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin