Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,761   Posts: 1,516,112   Online: 833

Results 1 to 9 of 9
    bartolomoio's Avatar
    Shooter
    35mm

Hulp bij aanschaf doka materiaal

Hallo hier allemaal, zit hier al een tijdje rond te neuzen en moet zeggen dat het mij wel aanstaat.
    Even voorstellen: Ik ben Bart woon in Melsele (naast Antwerpen) ben zelfstandig. Wat er nog over is van mijn vrije tijd besteed ik aan fotografie en al wat met mac en pc te maken heeft.
    Aangezien mijn intresse in al wat met technologie te maken heeft heb ik enkele jaren geleden een dslr gekocht (het fotovirus is er altijd geweest maar toen het digitaal toegankelijk werd kon ik me niet meer houden). Nu heb ik me de afgelopen jaren rot geamuseerd met mijn verschillende dslr's maar het magische van het ana gedoe is er toch niet bij vind ik...Daarbovenop ben ik van mening dat zw/w er toch gewoon beter uitziet uit de doka dan uit de inktjet.
    Wat heb ik nu gedaan? Heb onlangs een Canon Eos 1v op de kop kunnen tikken voor een zeer zacht prijsje... voor mij een voor de hand liggende keuze daar al mijn andere camera's eveneens van Canon zijn ( heb geen zin om opnieuw een prijzig glasservies uit te bouwen)

Dus na mijn lange intro hier, ik ben van plan om een doka in te richten en een beetje te gaan prutsen... Prutsen is mss wel een verkeerd woord maar ik denk dat het in het begin hierop zal neerkomen.
    Nu heb ik al wat aan het rondsnuisteren geweest hier op het forum en heel wat opgestoken Durst, Meopta, Leitz...maar ik geraak er toch niet goed aanuit.
    Wat er het moeilijkst is is de vergroter. bv een Durst 670 condensor / color of vc?
    Waar wil ik het voor gebruiken: ZW/W enkel, kleur doe ik digitaal. voorlopig kb later mss 6x6.

Dus een beetje hulp wat betreft vergroter enz kan ik wel gebruiken.

laat maar komen!!!

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Durst, Meopta zijn beide uitstekend. Voor beide geldt, zoek een high-end steviger exemplaar, een niet al te archaisch model. De 6x6,6x7 vergroters zitten vaak wat steviger in elkaar. Meopta } Magnafax, Durst } 670, 700 etc. Als je uitsluitend zwart-wit wilt doen neem er dan een met een vc verlichting, is simpelweg makkelijker dan filtertjes wisselen of geel-magenta indraaien zoals bij coloruitvoeringen. Zoek uitgebreidt tot je precies vind wat je wil hebben, kosten zijn tegenwoordig nauwelijks meer een beperking. Stevigheid is erg belangerijk. Vermeidt al te veel kunstof. En last but not least,koop de beste vergrotingslens die je kunt betalen. Ook hier, veel te krijgen voor weinig geld, met een beetje geduld. Toppers zijn Schneider en Rodagon lensen met 6 elementen. Bv. Rodagon 2.8, 50 mm. Ik kocht laatst een APO-Rodagon voor 50 euro. Kost nieuw 450 euro. De wereld is onze oester.....

Succes Jaap Jan

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Bartolo... (is dat een merk of een of ander schitterend wijntje?? )

Als je je beperkt tot kleinbeeld en zwart-wit: een focomat Ic is een zaligheid.
    Als je 6/6 wil doen: een M805 is schitterend.

Kom eens langs...Ik toon je wel waar je moet opletten.
    Perk-Melsele dat is een 3-tal kwartier rijden denk ik.

mvrgr
    Fred

bartolomoio's Avatar
    Shooter
    35mm
    @Naaldvoerder, Dacht al dat het zo in elkaar zat met VC en color. maar die VC's zijn zo zelden. mss gewoon wat langer wachten zoals je al zei. Durst staat me wel aan. Duitse degelijkheid tegenover Meopta?? weet niet ik ken er niks van maar ik rijd toch liever met een Audi dan ...

@Fred, Nee toch niet Bartolomoio is gewoon een verlenging van mijn naam 'Bart' . Mijn broer heeft me enkele jaren geleden met deze nick op een ander fora ingeschreven. Ik ben het blijven gebruiken...
    Wat betreft die uitnodiging, die neem ik graag aan. Hoe meer ik zie hoe meer ik leer.
    Laat maar weten wat het best past voor je.

Alvast bedankt mensen!

Bart

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    'Duitse degelijkheid'
    Durst is Italiaans, maar wel uit het Duits sprekende gedeelte.;-)

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    [QUOTE=bartolomoioDuitse degelijkheid tegenover Meopta?? weet niet ik ken er niks van maar ik rijd toch liever met een Audi dan ...

Bart[/QUOTE]

Meopta is Ooosteuropees, Durst Italiaans. Meopta's zitten echt degelijk in elkaar. ik heb zelf een Dunco, die is echt Duits, maar zeker NIET steviger dan bv. een Magnifax. Vaandaar zit ie nu op zowat elke hoek in de muur geschroefd.

Succes

bartolomoio's Avatar
    Shooter
    35mm
    Oops was er van overtuigd dat het duits was die Durst. Maar ja het klink dan ook duits hé

toch bedankt voor de info

Shooter
    ULarge Format
    Bart,

Vergeet ook de Engelse (DeVere) en Amerikaanse (Omega, Beseler) vergroters niet, evenmin als de Nikon lenzen. En dan Leica natuurlijk. Een 2c is een van mooiste vergroters die er ooit gemaakt zijn.
    Ik zelf hecht wat minder aan een vc-machine. Condensor-vergroters hebben het voordeel dat ze wat scherper drukken, met als nadeel dat je ook de stofjes en krasjes beter ziet. Je moet dan wel losse vc-filters gebruiken, maar daar ben je snel aan gewend.
    Tenslotte: bedenk dat je met een 4x5-vergroter doorgaans probleemloos kleinbeeld kunt drukken, maar dat omgekeerd niet het geval is. Als je twijvelt, ga dan altijd voor het grootst mogelijke formaat. Een 4x5-vergroter is nog goed hanteerbaar en past uitstekend in een niet te grote doka. Voor de kosten hoef je het ook niet meer te laten, want ook de professionele machines gaan voor een appel en een ei.

Huub

bartolomoio's Avatar
    Shooter
    35mm
    Na de gezellige onvangst bij Fred ben ik al veel wijzer geworden. Ik heb ondertussen ook begrepen dat Fred In willebroek plannen heeft en dat ik als schrijnwerker zijde daar wel het een en ander zou kunnen betekenen...

Greetz Bart

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin