Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,867   Posts: 1,583,203   Online: 856

Results 1 to 8 of 8
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

4x5" condensor vergroter aanschaffen?

Ik werk nu met een diffusor 4x5 met kleurkop (lpl 7451).
    Ik merk dat een afdruk met een condensor kop veel meer scherpte/brilliance geeft.

Is het raadzaam om een condensor kop aan te schaffen als je voor kwaliteit wil gaan? (en zo ja welke....)
    Ik weet dat een condensor meer stof weergeeft op de afdruk dan een diffusor kop.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Hoi WJ,

mwoah, moet je je daar zorgen over maken? verschillen zie je vaak alleen als je de afdrukken naast elkaar legt. Neem er een weg en niemand is meer in staat om te duiden of het via condensor of diffuus was.

Who cares anyway, als het maar een mooie plaat is.

Huib

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik werk nu met een diffusor 4x5 met kleurkop (lpl 7451).
    Ik merk dat een afdruk met een condensor kop veel meer scherpte/brilliance geeft.

Is het raadzaam om een condensor kop aan te schaffen als je voor kwaliteit wil gaan? (en zo ja welke....)
    Ik weet dat een condensor meer stof weergeeft op de afdruk dan een diffusor kop.
    Beide systemen hebben hun eigen voor en nadelen. Daarom heb ik voor mijn 4x5 omega vergroters zowel diffusie als condensor koppen. Als je ergens een condensorkop goedkoop over kunt nemen zou ik dat zeker doen. Maar ik zou er geen fortuin aan besteden.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik ben samen met een vriend aan het klooien geweest om erachter te komen waar het nu aan lag, mijn rodagon lens was optisch identiek aan de componon-s.
    uiteindelij was ik in staat om van een negatief dezelfde afdruk te maken als mijn vriend, echter wel 1 1/2 gradatie hoger. Het eerdere negatief bleek te zacht om op dezelfde wijze af te drukken. Ik moet dus mijn film ontwikkeling aanpassen.....

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Goed dat je bent blijven zoeken naar de oplossing. Tegen datzelfde probleem ben ik jaren geleden ook aangelopen. Uiteindelijk zat de oplossing toen ook in het anders ontwikkelen van het negatiefmateriaal. Constrastrijker dus. Average Gradient van rond de 0.57 à 0.59 hou ik er nu voor aan...
    Laat ook eens weten als het je gelukt is betere resultaten te verkrijgen...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik ben samen met een vriend aan het klooien geweest om erachter te komen waar het nu aan lag, mijn rodagon lens was optisch identiek aan de componon-s.
    uiteindelij was ik in staat om van een negatief dezelfde afdruk te maken als mijn vriend, echter wel 1 1/2 gradatie hoger. Het eerdere negatief bleek te zacht om op dezelfde wijze af te drukken. Ik moet dus mijn film ontwikkeling aanpassen.....
    In het algemeen is een diffuse en condensor afdruk verschillend in het verloop van de diepe zwarten. Het belangrijkste verschil is dat de korrel en stof met een condensor sterker tot uitdrukking komen. Je moet proberen wat je het best bevalt. Ik werk het best met diffuse uitlichting; de densiteits range is dan het grootst. En je moet je negatiefontwikkeling er op aanpassen.

Jed

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Men heeft mij eens wijsgemaakt,dat je met een condensorkop zulke scherpe foto,s krijgt,dat alle ongerechtigheden ook te zien zijn,en dan heb ik het over de portretten,en dat men daar niet zo van gecharmeerd was,want ik kan me wel voorstellen dat een model het nou niet zo leuk vind als elk puistje of pukkeltje zichtbaar zou zijn,maar het kan zijn voordelen hebben in overige objecten.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Met condensors wordt de korrel inderdaad wat scherper afgebeeld. En alle stofjes ook. De algemene gradatie kun je gewoon regelen met filters en filomontwikkeling om tot hetzelfde resultaat te komen.

Maar beiden hebben niks te maken met de ongerechtigheden van het model. Als je een scherpe 4x5 foto maakt zie je inderdaad elk pukkeltje. Wil je dat niet, dan moet je het model vooraf schminken, het negatief retoucheren, tijdens het afdrukken een softfocusfilter onder de lens houden, of de afdruk retoucheren.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin