Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,813   Posts: 1,581,594   Online: 850

Results 1 to 7 of 7

Thread: Densitometer?

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Densitometer?

Omdat ze wel zeggen "meten is weten en gissen is missen" lijkt het me handig om een densitometer te gebruiken, vooral bij alternatieve technieken.
    Wie heeft er zo'n ding en wat zijn de ervaringen. Is het makkelijker en nauwkeuriger of eigenlijk overbodig?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je het nog niet hebt, lijkt het nogal over-done om er een te hebben. Maar als je er 1 gebruikt, merk je dat je de procedure beter beheerst. Want volgens mij is dat het doel van het gebruik: een reproduceerbare wijze van handelen.

In combinatie met een stepwedge kan je een (kleuren) kop van een vergroter ijken, zodat je exact weet welke gradatie je gebruikt. Dat is ook afhankelijk van je papier en chemie. Je constueert eigenlijk de karakteristieke curve met drempel en schouder van een specifiek papier (rel. log D-curve). Voor elk papier is het weer anders en die zal je apart moeten ijken. Het voordeel van een densitometer is hier exacte metingen, eigenlijk heel eenvoudig. Mijn begrip van de materie is enorm vergroot door het toepassen van deze calibratie. De controle over het hele proces is toegenomen. (Besef dat voor verschillend papier de lichtbron anders ingesteld moet worden voor dezelfde gradatie, en dat vaste filters echt niet de gradatie zijn wat er op staat.)

(Je kunt ook een zonemaster of een vergelijkbaar apparaat in de doka gebruiken, maar het nadeel is dat je alleen de lichtbron ijkt en niet wat het doet met het papier.)

Als je in de buurt van Deventer woont/komt wil ik je ook wel laten zien wat mogelijk is.

(Foto van een stepwedge)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by dirkv View Post
    Omdat ze wel zeggen "meten is weten en gissen is missen" lijkt het me handig om een densitometer te gebruiken, vooral bij alternatieve technieken.
    Wie heeft er zo'n ding en wat zijn de ervaringen. Is het makkelijker en nauwkeuriger of eigenlijk overbodig?
    Er zijn twee typen densitometers op de markt; dus je moet weten waar je het over hebt. Er is een type, dat gebruikt wordt voor ijkingen, hier wordt de karakteristieke curve (HD) doorgemeten en hierboven wordt naar dit type gerefereerd.
    De andere densitometer is een microdensitometer en daarbij wordt de kwaliteit van de beeldoverdracht (of contrastoverdracht) gemeten (MTF). Dus de kwaliteit voor een vergrotings of opname objectief, kwaliteit voor beeldoverdracht naar het negatief etc. Deze densitometers worden veel gebruikt, ook buiten het gebied van de fotografie.
    De microdensitometer kan overigens ook voor sensitometrisch werk gebruikt worden; omgekeerd kan de gewone densitometer het andere werk niet aan.

Jed

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @merlin:Je gebruikt de densitometer dus ook om je vergroter te eiken. Ik was in de veronderstelling dat hij enkel werd gebruikt om de negatieven door te meten. Dat je met de gemetem waarden dan negatieven kan verglijken met betrekking tot contrast en dekking.

Helaas is Deventer een stuk uit de buurt want het lijkt me intressant om te zien hoe het een en ander in zijn werk gaat.

@Jed:de microdensitometer is dat de meter die je bij de vergroter gebruikt, waar je als het ware het opvallend licht uit de vergroter meet op de grondplank?
    Ik dacht namelijk dat je met dat soort apparaten alleen de belichtingstijd en het contrast bepaalde.

Shooter
    4x5 Format
    @Jed:de microdensitometer is dat de meter die je bij de vergroter gebruikt, waar je als het ware het opvallend licht uit de vergroter meet op de grondplank?
    Ik dacht namelijk dat je met dat soort apparaten alleen de belichtingstijd en het contrast bepaalde.[/QUOTE]

De microdensitometer is een densitometer, die in staat is de densiteit(of lichtintensiteit) op een heel klein plekje te meten. Dat plekje kan op het negatief zijn. Stel je fotografeert een raster, waarbij de lijntjes steeds dichter bij elkaar komen. Als je het beeld op het negatief met een microdensitometer gaat doormeten kun je vaststellen hoe goed het raster op het negatief wordt weergegeven. Dwz. wat de kwaliteit van de lens en negatief is. Je begrijpt dat je de zwarting ( densiteit) op een heel klein puntje moet kunnen meten.
    Zeiss en andere firmas maken microdensitometers om de kwaliteit van beeldoverdracht vast te kunnen stellen. De lensfabrikanten geven de kwaliteit van de lenzen weer in zgn. MTF grafieken (gemeten met een microdensitometer ). Als je bedreven bent om die te kunnen lezen, kun je de kwaliteit van een lens vaststellen.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Met een standaard densitometer kun je inderdaad de rel. log D curves bepalen van papier en film. je krijgt "harde" getallen en met evt. wat software is met de PC gemakkelijk een grafische curve te maken. Bij een aantal densitometers zit dit er zelfs bij.
    Standaard wordt met een meetdiafragma van 3mm gewerkt. Voor K.B. is daarom een verwisselbaar diafragma van 0,5 of 1mm wel erg handig.
    Een z/w densitometer is overigens niet geschikt voor chromogeen film en films die ontwikkelt zijn met een staining ontwikkelaar te meten. Hetzelfde geldt voor een kleuren film. Hiervoor heb je een kleuren densitometer nodig.
    Zoals al eerder is aangegeven is het m.b.v. een densitometer veel gemakkelijker een ontwikkelproces te gaan beheersen. Omdat densitometers geijkt zijn, is het een relatief duur instrument.

alex.slaets@adeo.be's Avatar
    Shooter
    35mm
    De scanner-software vuescan http://www.hamrick.com/ heeft een densitometer functie ingebouwd.
    Door de muis samen met control te klikken krijg je een log d waarde. Ik heb die gecheck adhv een stouffer 35mm wedge negatief en de waarden lijken behoorlijk te kloppen, zeker tot aan de hogere densiteiten.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin