Discussions: 45,242 | Messages: 610,044 | Members: 29,970 | Online: 312 | Chatroom: 0
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
Mamiya C220 and lenses
Author: darinwc
51 view(s)
Gum-Silver Process
Author: Dwane
1148 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
666 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
974 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Apparatuur > Donkere kamer > nikon el -componon-s vergrotingslens

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-02-2008, 06:23 AM   #11 (permalink)

Willie Jan's Avatar

ik heb een test uitgevoerd waarbij de rodagon 150 als 'slechtste' uit de bus kwam. Iets wolliger
tussen de componon-s en de el-nikkor zie ik geen verschil.

Ik heb wel een flink vergroting van een klein gedeelte van een 4x5 neg gemaakt.
kop van de 1200 op hoogste stand en 24x30 afdruk gemaakt.

ik vraag me af of je het ziet bij normale vergrotingen....
Old 04-03-2008, 03:16 PM   #12 (permalink)

Hallo Willie Jan.

Ik heb nu in mijn Dunco vergroter een APO RODAGON 2,8-50 mm objectief

ik heb ook nog liggen van de Leitzvergroter focomat 1 C een Focotar 3,5-50 mm objectief

deze heeft ook 39 mm draad zal ik eens proberen of er verschil is

hij past in ieder geval

misschien volgende week

zal het laten weten

groetjes

ruud
Ruud is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 04-04-2008, 07:02 AM   #13 (permalink)

Default Nikkon versus Apo Rodagon

Zoals beloofd een zwartwittest gedaan met APO Rodagon 80mm f4 en EL Nikkor 80mm f5,6. bij opening:5,6; 11 en 22.
1. Met testnegatief van Gönna, is goed merkbaar de lichtafval bij de Nikkor op 5,6. en onscherpte t.a.v. de Apo. Ook bij f11 is de Apo merkelijk beter, bij f22 komen ze ongeveer gelijk (maar is minder goed dan bij f11).
2. Een Hasselbladnegatief-portret vergroot tot 60x60cm. Bij f8 merk je het verschil in netheid bij de haarlokken. De Nikkor presteert minder, wollig. Is een bevestiging van wat de eerste test opgaf.
3. Een trappenwig van Gevaert Graphic gaf geen visueel verschil. Dezelfde 11 stappen waren zichtbaar. Hier zou een densiteitsmeting misschien iets meer aan het licht brengen.
Een moeilijkheid bij de test is dat de hoogte van de vergroter moet versteld worden tussen beide lenzen omwille van de scherpsteling.
Volgens onze bevindingen is de Apo merkbaar beter en zeker voor grote vergrotingen. (testlens Apo Rodagon-N Nr 11693584, prijskaartje nog leesbaar:809,50 euro)

KK
Ketknarf is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 05-28-2008, 07:23 AM   #14 (permalink)

argentic's Avatar

Ik heb eens een tiental 150mm vergrotingelenzen heel kritisch getest. (Het artikel komt binnenkort weer op mijn site te staan.) De verschillen waren tegelijk groot en klein. En niet altijd zoals je zou verwachten. Conclusie kort door de bocht : Echt oude lenzen zijn echt minder. Moderne zeslenzers zijn over het algemeen allemaal goed, maar individuele exemplaren kunnen naar beide kanten uitschieten. Kortom, je moet een aantal lenzen naast elkaar testen, en de beste houden.
argentic is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Reply

Thread Tools
Display Modes

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 10:27 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using