Discussions: 45,240 | Messages: 610,018 | Members: 29,969 | Online: 280 | Chatroom: 1
User Name:  Password:

"That is called grain. It is supposed to be there." -Flotsam

APUG search    RSS MOBILE
Customize Sidebar
Mamiya C220 and lenses
Author: darinwc
31 view(s)
Gum-Silver Process
Author: Dwane
1146 view(s)
aj 12 + various things
Author: jnanian
666 view(s)
Kodak D-19
Author: Tom Hoskinson
973 view(s)
Go Back   APUG > APUG Nederlandse Forums > Apparatuur > Donkere kamer > nikon el -componon-s vergrotingslens

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-13-2006, 03:48 AM   #1 (permalink)

Default nikon el -componon-s vergrotingslens

Heeft iemand ervaring met verschil in vergrotingsobjectief van nikon t.o.v.componon-S of rogagon.
het lijkt mij dat de nikon wel scherp tekent maar in de hoge lichten wat dicht loopt.
de andere dan nikon heb ik nog niet geprobeerd.

gaarne reacties als ervaring is.

fotogroeten

Ruud.
Ruud is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 12-13-2006, 03:58 AM   #2 (permalink)

Marc Leest's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ruud View Post
Heeft iemand ervaring met verschil in vergrotingsobjectief van nikon t.o.v.componon-S of rogagon.
het lijkt mij dat de nikon wel scherp tekent maar in de hoge lichten wat dicht loopt.
de andere dan nikon heb ik nog niet geprobeerd.

gaarne reacties als ervaring is.

fotogroeten

Ruud.
Ik heb mel alle 3 types gewerkt :
el-nikkors 50 + 80
componon-S 50 + 80
apo-rodagon 80
rodagon 105
en, ik kan zeker als de vergroting niet al te groot is, geen fundamentele verschillen vaststellen.

M.
Old 12-13-2006, 08:05 AM   #3 (permalink)

Bij de el-nikkors maak ik me zelf wijs dat ze iets meer kontrast geven, ten kosten van middentonen dan de rodagon. Misschien gewoon eentje lenen om uit te proberen.
gary mulder is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 12-14-2006, 06:49 AM   #4 (permalink)

Willie Jan's Avatar

ik heb van een collega gehoord dat de nikon lenzen wat harder zijn dan de componon-s. Zelf geen ervaring mee. Ik gebruik componon-s lenzen 80/50 en rodagon 150
Old 12-22-2006, 06:09 AM   #5 (permalink)

Het apo-rodagon 50mm geeft een wat wollig beeld en je moet tenminste 1 stop diafragmeren anders krijg je teveel lichtafval in de hoeken.
Met 2 stops diafragmeren is het absolute TOP ! En niet te scherp zoals de el-nikkor

Jan
Jan van Veen is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG have the option to remove this ad.)

Old 12-23-2006, 05:52 AM   #6 (permalink)

Quote:
Originally Posted by Jan van Veen View Post
Het apo-rodagon 50mm geeft een wat wollig beeld en je moet tenminste 1 stop diafragmeren anders krijg je teveel lichtafval in de hoeken.
Met 2 stops diafragmeren is het absolute TOP ! En niet te scherp zoals de el-nikkor

Jan

Hallo jan,
Bedankt voor je reactie( en anderen natuurlijk ook )
Ik heb nu de nikon el 2,8-50 in een durst M 370 en tekent wat hard ik was de focomat 1C van leica gewend,de durst reageert beter op de verschillende filters en tijden dan de focomat.heeft natuurlijk te maken met de hogere lichtopbrengst van durst.filters nemen veel licht weg.Lichtafval naar zijkanten is ca 10 % komt van lens of van vergroter ?
ik overweeg nu om of een apo rogagon of een componon-s te zoeken.

alle reactie is welkom

ruud.

Ruud.
Ruud is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 12-23-2006, 03:06 PM   #7 (permalink)

[quote=Ruud;409067]Hallo jan,
Lichtafval naar zijkanten is ca 10 % komt van lens of van vergroter ?
ik overweeg nu om of een apo rogagon of een componon-s te zoeken./QUOTE]

Die lichtafval komt waarschijnlijk van de vergroter. Ik heb jaren met een Durst 501 gewerkt en die had dat in nog sterkere mate. Ik heb van alles geprobeerd om dat op te lossen: 80 mm lens, lamp met een kleinere bol, opaalglas tussen lens en condensor. De beste oplossing bleek om op alle afdrukken de hoeken een halve tot hele stop door te drukken. Uiteindelijk heb ik een Omega D2 gekocht en daarmee loste het probleem zich pas echt op.
Hoewel je vermoedelijk wel enig verschil zult zien tussen een el-nikor, apo-rodagon of componon-s (van hard naar zacht) zal het vermoedelijk geen oplossing zijn voor de lichtafval. De betere, professionele vergroters gaan tegenwoordig voor geen geld.

Huub
Huub S is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 12-24-2006, 04:46 AM   #8 (permalink)

hallo Huub,

Ik had deze lichtafval ook met de focomat 1 C.
Het klopt dat er veel te koop is ook in duitsland op e-bay.
de 605 ( 506 ? )of 805 worden wel gevraagd ,maar lijken me hetzelfde lichtsysteem te hebben dus hetzelfde probleem.

Dunco hoor je ook goede dingen over.

Welke de prof.vergroters zijn weet ik niet.meer merkgebonden of type
gebonden ?
misschien kan je wat noemen
ik blijf zoeken.
Quote :
Iets moois vinden is als het maken van een mooie opname.

Ruud.
Old 12-26-2006, 11:48 AM   #9 (permalink)

Quote:
Originally Posted by Ruud View Post
Welke de prof.vergroters zijn weet ik niet.meer merkgebonden of type
gebonden ?
misschien kan je wat noemen
ik blijf zoeken.
Er staat op marktplaats een Omega D2V te koop met het nodige aan lenzen en negatiefmaskers. Het typenummer wordt weliswaar niet gegeven, maar hij lijkt verdacht veel op mijn eigen D2V, waar ik erg goede ervaringen mee heb. Verder denk ik aan de 4x5 modellen van Beseler en DeVere. Dit soort vergroters zijn nog tafelmodellen en in een gemiddelde doka goed te hanteren. Llaat je daarom niet afschrikken door het formaat.
Dunco ken ik alleen van naam. Van de Omega's en Beselers zijn er met name in de VS nog duizenden in omloop. Als er al eens iets kapot gaat, kun je nog goed aan de onderdelen komen. Ook koudlichtkoppen en kleurenkoppen zijn geen probleem. Ik zou om deze reden met Dunco iets terughoudender zijn.

Huub
Huub S is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Old 12-27-2006, 07:15 AM   #10 (permalink)
hka

hka's Avatar

JOBO/LPL en Saunders 4500 series zouden hier ook bij kunnen horen.

Release, the best you can do...
hka is offline   Reply With Quote Ignore this user Ignore this thread Ignore this forum
Reply

Thread Tools
Display Modes

APUG.ORG Block Ads. (APUG Subscribers have the option of closing this block)

Contact Us - Advertise on APUG - Archive - Top - Site Terms - Forum Rules  

All times are GMT -5. The time now is 09:11 PM.

All Content Copyright © 2002-2008 Photocentric Ltd.   Search Engine Optimization by vBSEO APUG.ORG is a division of Photocentric Ltd.
This site is best viewed with a resolution of 1280x1024 (or higher), we recommend using