Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,926   Posts: 1,522,123   Online: 797

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    Medium Format

nikon el -componon-s vergrotingslens

Heeft iemand ervaring met verschil in vergrotingsobjectief van nikon t.o.v.componon-S of rogagon.
    het lijkt mij dat de nikon wel scherp tekent maar in de hoge lichten wat dicht loopt.
    de andere dan nikon heb ik nog niet geprobeerd.

gaarne reacties als ervaring is.

fotogroeten

Ruud.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Heeft iemand ervaring met verschil in vergrotingsobjectief van nikon t.o.v.componon-S of rogagon.
    het lijkt mij dat de nikon wel scherp tekent maar in de hoge lichten wat dicht loopt.
    de andere dan nikon heb ik nog niet geprobeerd.

gaarne reacties als ervaring is.

fotogroeten

Ruud.
    Ik heb mel alle 3 types gewerkt :
    el-nikkors 50 + 80
    componon-S 50 + 80
    apo-rodagon 80
    rodagon 105
    en, ik kan zeker als de vergroting niet al te groot is, geen fundamentele verschillen vaststellen.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Bij de el-nikkors maak ik me zelf wijs dat ze iets meer kontrast geven, ten kosten van middentonen dan de rodagon. Misschien gewoon eentje lenen om uit te proberen.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb van een collega gehoord dat de nikon lenzen wat harder zijn dan de componon-s. Zelf geen ervaring mee. Ik gebruik componon-s lenzen 80/50 en rodagon 150

Shooter
    35mm
    Het apo-rodagon 50mm geeft een wat wollig beeld en je moet tenminste 1 stop diafragmeren anders krijg je teveel lichtafval in de hoeken.
    Met 2 stops diafragmeren is het absolute TOP ! En niet te scherp zoals de el-nikkor

Jan

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jan van Veen View Post
    Het apo-rodagon 50mm geeft een wat wollig beeld en je moet tenminste 1 stop diafragmeren anders krijg je teveel lichtafval in de hoeken.
    Met 2 stops diafragmeren is het absolute TOP ! En niet te scherp zoals de el-nikkor

Jan

Hallo jan,
    Bedankt voor je reactie( en anderen natuurlijk ook )
    Ik heb nu de nikon el 2,8-50 in een durst M 370 en tekent wat hard ik was de focomat 1C van leica gewend,de durst reageert beter op de verschillende filters en tijden dan de focomat.heeft natuurlijk te maken met de hogere lichtopbrengst van durst.filters nemen veel licht weg.Lichtafval naar zijkanten is ca 10 % komt van lens of van vergroter ?
    ik overweeg nu om of een apo rogagon of een componon-s te zoeken.

alle reactie is welkom

ruud.

Ruud.

Shooter
    ULarge Format
    [QUOTE=Ruud;409067]Hallo jan,
    Lichtafval naar zijkanten is ca 10 % komt van lens of van vergroter ?
    ik overweeg nu om of een apo rogagon of een componon-s te zoeken./QUOTE]

Die lichtafval komt waarschijnlijk van de vergroter. Ik heb jaren met een Durst 501 gewerkt en die had dat in nog sterkere mate. Ik heb van alles geprobeerd om dat op te lossen: 80 mm lens, lamp met een kleinere bol, opaalglas tussen lens en condensor. De beste oplossing bleek om op alle afdrukken de hoeken een halve tot hele stop door te drukken. Uiteindelijk heb ik een Omega D2 gekocht en daarmee loste het probleem zich pas echt op.
    Hoewel je vermoedelijk wel enig verschil zult zien tussen een el-nikor, apo-rodagon of componon-s (van hard naar zacht) zal het vermoedelijk geen oplossing zijn voor de lichtafval. De betere, professionele vergroters gaan tegenwoordig voor geen geld.

Huub

Shooter
    Medium Format
    hallo Huub,

Ik had deze lichtafval ook met de focomat 1 C.
    Het klopt dat er veel te koop is ook in duitsland op e-bay.
    de 605 ( 506 ? )of 805 worden wel gevraagd ,maar lijken me hetzelfde lichtsysteem te hebben dus hetzelfde probleem.

Dunco hoor je ook goede dingen over.

Welke de prof.vergroters zijn weet ik niet.meer merkgebonden of type
    gebonden ?
    misschien kan je wat noemen
    ik blijf zoeken.
    Quote :
    Iets moois vinden is als het maken van een mooie opname.

Ruud.

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    Welke de prof.vergroters zijn weet ik niet.meer merkgebonden of type
    gebonden ?
    misschien kan je wat noemen
    ik blijf zoeken.
    Er staat op marktplaats een Omega D2V te koop met het nodige aan lenzen en negatiefmaskers. Het typenummer wordt weliswaar niet gegeven, maar hij lijkt verdacht veel op mijn eigen D2V, waar ik erg goede ervaringen mee heb. Verder denk ik aan de 4x5 modellen van Beseler en DeVere. Dit soort vergroters zijn nog tafelmodellen en in een gemiddelde doka goed te hanteren. Llaat je daarom niet afschrikken door het formaat.
    Dunco ken ik alleen van naam. Van de Omega's en Beselers zijn er met name in de VS nog duizenden in omloop. Als er al eens iets kapot gaat, kun je nog goed aan de onderdelen komen. Ook koudlichtkoppen en kleurenkoppen zijn geen probleem. Ik zou om deze reden met Dunco iets terughoudender zijn.

Huub

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    JOBO/LPL en Saunders 4500 series zouden hier ook bij kunnen horen.
    harry

Release, the best you can do...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin