Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,039   Online: 870

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: Elmar 50 3.5

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Elmar 50 3.5

Heeft iemand ervaring met deze lens op de Focomat 1C?
    Normaalgezien werkt de Focomat toch met "Focotar"?
    Volgens de handleiding is de elmar echter ook mogelijk, maar welke nadelen heeft deze?

Mvg Pieter
    Last edited by PieterB; 01-05-2007 at 07:43 AM. Click to view previous post history.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    4x5 Format
    na ik weet zijn elmar's verbeterde triplet's. Met een samengesteld achterste element. Dus een 4 element objectief. Triplets zijn vrij gevoelig voor de juiste vergrotings maatstaf. Dus is 't van belang te weten voor welke vergrotings factor hij geoptimaliseerd is. Hij heeft een kleine range waarin hij goed presteert. En misschien is de elmar wel een opname objectief wat helemaal niet in 't dichtbij gebied is geoptimaliseerd.

Als je je automatische schepstelling niet kwijt wilt zul je echter 't er mee moeten doen. Als 't goed is, is de vergroter op 't objectief afgesteld. Als je er een andere lens in schroeft loop je de kans dat je na formaat wissel de scherpsteling moet controleren. Maar aan de andere kant zal een top objectief wel beter presteren. En op 't moment voor een paar tientjes te koop. Daar zit soms nog wel een vergroter aan vast, maar die schroef je er dan gewoon van af.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    merci voor de info. Helaas ben ik 'tweede' koper voor deze focomat 1c, dus waarschijnlijk wordt het 'njet'.
    Ik zou wanneer ik een focomat 1c kan vinden, hier een componon-s of nikon el 50mm op willen plaatsen...(tenzij er een goede focotar op geplaatst is)
    Kan ik dit zodanig regelen dat de automatische scherpstelling behouden blijft bij deze objectieven?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Luc
    Luc is offline
    Luc's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Quote Originally Posted by PieterB View Post
    Heeft iemand ervaring met deze lens op de Focomat 1C?
    Ik heb juist een Focomat voor 15,75 euro op ebay verkocht :-(
    daar zat een Varob 5cm f3,5 op.
    Mijn vader zei dat je ook de camera objectieven van Leitz (Elmar, Summar etc.) kon gebruiken maar dat het diafragma daar slecht tegen kon en zou kunnen gaan vastzitten.
    Ik zou het in elk geval proberen.
    Succes
    Luc

Shooter
    Multi Format
    Pieter,

ik heb hier een Leitz Wetzlar Focotar 50mm f4.5 liggen.
    Kan je daar eventueel wat mee aanvangen?

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Geert, eerst moet ik nog een focomat kunnen bemachtigen. Maar anders zeker interesse!
    Liefst een 1C - als iemand eentje tegenkomt tot ongeveer 150 euro,- (in uitstekende staat eventueel 200) laat het me weten!

Vraagje: zijn de Focomat 1 (a, b) ook 'iets' waard, of beter te vermijden?

Shooter
    Medium Format
    Mogelijk dat je hieral mee bezig bent.
    misschien is dit iets.

http://www.fotobeurs.com/zoekertjes/...04.987&m=leitz

groet,

theo

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Theo Bartelings View Post
    Mogelijk dat je hieral mee bezig bent.
    misschien is dit iets.

http://www.fotobeurs.com/zoekertjes/...04.987&m=leitz

groet,

theo
    Uhu, ik was juist te laat, er is me een koper voor. Door dit zoekertje begon ik terug interesse te krijgen in een focomat 1c... maar ze zijn nogal geliefd denk ik

Shooter
    Medium Format
    Erstaan er nog een paar op

http://www.fotoapparatuur.nl/

maar dat is in nederland

groet,

theo

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    http://img.2dehands.be/f/normal/1845...dvergroter.jpg

Ik vermoed dat dit *geen* 1C is?
    De verkoper zegt dat er Leitz Focomat I op staat en de focotar lens wel nog in goede staat is.
    Zijn er grote verschillen tussen de 1C en zijn voorgangers?

Ik ben wel een beetje bang voor de staat van dit toestel.
    Maar mits wat opkuiswerk

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin