Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,550   Posts: 1,544,816   Online: 1015

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 21
    hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by willem View Post
    Ik zal de test binnenkort opzoeken
    Jan-Willem
    Lijkt me zeer interessant...

Shooter
    35mm

Lee Filters als doka lamp

Hoi iedereen

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar alternatieve betaalbare doka verlichting. Ik heb al een tijdje gezocht naar led lamjes maar niemand van de fabrikanten durft een uitspraak te doen over de haalbaarheid ervan. En ik ben nu ook niet zo’n knutselaar dat ik zelf mijn ledjes kan aan elkaar zetten en berekenen wat een transfo ik moet kopen.
    Momenteel werk ik met de rode philips lampen of de groene, werkt voor mij perfect bij VC papier. Maar ik blijf het te donker vinden in mijn doka (ja, ik wil dus meer licht in de doka )
    Encapsulite heeft TL buizen voor doka maar alleen de rode buizen worden in belgie ingevoerd en deze kosten 88 euro (ik denk zonder BTW) Iets te veel voor een amateur als mijzelf.
    Dus ga ik nu eens zien of ik geen dokalamp kan maken met de LEE-FILTERS rond een lamp te maken, de rode filters geven pas licht door na 600nm en mijn papier is gevoelig tot 550nm dus het zou moeten lukken, liever zou ik werken in amber of geel-groen licht maar dat lijkt volgens de spectrale curves van de filters niet te lukken.
    Hoe het afloopt laat ik jullie wel weten.
    Of heeft er iemand nog een ander, waarschijnlijk beter idee?

Shooter
    35mm

niet LED oplossing?

Na wat zoeken en proberen deze keer mijn toevlucht gezocht tot de LEE filters, halogeenstralertje van 100 watt bij de gamma, dimmer ertussen en knutselen.
    heb het net snel snel getest, dikke drie minuten in het duidelijk, heldere rode licht in een lichtsterkte duidelijk meer dan de rode philips lichtjes. en geen zicht op sluiering, mijn eerste test gaf wel sluiering, maar toen viel mijn oog op mijn nieuwe priezenblok met twee mooie heldere aan-uit schakelaar. deze afgeplakt en nieuwe test geeft dus nog geen problemen.
    verdere testing volgt nog... 5 minuten met een weinig belicht papiertje en een paar munten erop...
    ik hoop dat het blijft werken, het is rood licht dus blijft niet ideaal voor mij maar de intensiteit is zoveel beter dan met de bolletjes dat het veel minder vermoeiend is.

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Na wat zoeken en proberen deze keer mijn toevlucht gezocht tot de LEE filters, halogeenstralertje van 100 watt bij de gamma, dimmer ertussen en knutselen.
    100 W moet een hoop licht geven! Ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Wat zijn LEE filters?
    Have you seen the light..?

Shooter
    35mm

Lee filters

Lee is een merk van filters, www.leefilters.com daar heb ik een filter gekozen die pas licht doorlaat na de gevoeligheid van mijn papier (is dus een donker rode filter) Als je wil mail ik je de nummer van de filter ook door.
    Dan naar de gamma want inderdaad 100 watt is heel wat en dan twijfel ik sterk of het nog een "safe"-licht is... Dus aldaar een dimmer gekocht voor twee keer geen geld, Folie tussen de houder van de goedkoopste halogeenspot gezet, geheel vastgezet op een plankje en af...
    nu heb ik in heel mijn doka ongeveer evenveel licht als een meter van een gewoon rood bollampje en ik denk dat ik volgende keer nog wat meer licht erop ga zetten (mijn dimmer verdraaien dus) wat ik ook nog wel doe is een stukje matte folie voor de lamp zetten zodat deze wat meer verspreid licht geeft ipv een gerichte straal. Opletten, niet te kort bij de lamp halogeen word lekker warm.
    Ik heb het getest tot op 3 minuten, ik wil nog een paar testen meer doen met belicht papier ook om er zeker van te zijn dat het ok is... maar de eerste testen waren toch hoopgevend...
    Ik ben in elk geval al tevreden, ik zocht ook naar led verlichting maar dit lijkt mij toch simpeler...

Shooter
    35mm
    heb ik heel mijn uitleg opnieuw gedaan en staat het hierboven ook al... :rolleyes:
    enfin, ik hou je verder op de hoogte als ik verder getest heb...
    Tom

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Waarom koop je niet gewoon een goedkoop LED rood autoremlicht en probeer je of dat werkt?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Of een LED fietsachterlicht. Ze zijn overigens niet echt met een smalle bandbreedte maar voor de meeste papieren voor 5 minuten niet echt een probleem. En voor Eur. 2,00 incl. batterijen kun je natuurlijk niet zoveel afknutselen

En om de batterijen te sparen werkt het ook nog als knipperlicht
    Disco DoKa

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zo'n led fietsachterlicht gebruik ik al jaren als bijschijnlampje.
    harry

Release, the best you can do...

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Lee is een merk van filters, www.leefilters.com daar heb ik een filter gekozen die pas licht doorlaat na de gevoeligheid van mijn papier (is dus een donker rode filter) Als je wil mail ik je de nummer van de filter ook door.
    Hallo Tom,

Kocht je de filter via internet of is er ergens een dealer?

Waar moet je naar zoeken op de site van LEE?

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin