Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,556   Posts: 1,573,175   Online: 955

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 21
    hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16

LED dokaverlichting, iemand?

Is er iemand die ervaring heeft met LED dokaverlichting (zwart-wit doka). Ik heb het idee dat er de laatste jaren bij mij behoefte begint te ontstaan aan meer licht in de doka :rolleyes:

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Hadeer,

Een oplossing zou ook kunnen door meer (gloei-) lampen op verschillende platsen in jou doka te hangen. Ik heb er zeven, allemaal rood, geplaatst, waarvan er drie via de vergroterklok geschakeld worden.

Good luck,
    philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by leicam5 View Post
    Beste Hadeer,

Een oplossing zou ook kunnen door meer (gloei-) lampen op verschillende platsen in jou doka te hangen. Ik heb er zeven, allemaal rood, geplaatst, waarvan er drie via de vergroterklok geschakeld worden.

Good luck,
    philippe
    Dank voor de suggestie. Ik zoek echter naar een lichtbron die compleet via de vergroterklok loopt omdat het anders de lichtmeting kan be´nvloeden. Ik hoop dat het in die situatie met LEDs mogelijk is om een hoger lichtniveau te bereiken zonder sluier te veroorzaken.
    Hans

Shooter
    4x5 Format
    ik heb een kindermann dukalux electronc deze werkt met 4 rijen led's maar ik moet zeggen dat er zielig weinig licht uit komt. Maar deze lamp is eigenlijk bedoeld voor kleuren afdrukken. Daarnaast heb ik een dukalux sl tandem hangen, deze werkt met spaarlampen ( PL ) waar werkelijk zo'n hoop licht uit komt dat 't eng is. Maar gecontroleerd op sluier vorming maar 't is ok. Ilford en foma VC papier.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Hans,

Indien je de volledige dokaverlichting zonder problemen wilt schakelen via de vergroterklok, kan je dit doen met een extra relais aan de uitgang van die klok.
    Dit is zelfs een mogelijlkheid om een eenvoudige vergroterklok dit werkje te laten doen.
    Hiervoor moet je een relais hebben die 'maak' en een 'breek' stand heeft en die ONDERBREEKT wanner deze onder SPANNING staat.
    Je verbindt de relais parallel met de 230 V. aansluiting voor de vergroter, dit kan zelfs met een gewone dominostekker. Let op, dit is dus voor de voeding van het schakelspoel, niet de voeding van de schakelcontact!. Wanneer het spoel van de elctromagneet van die relais GEEN spanning krijgt staat het schakelcontact dan in de 'maak' stand, sluit hierop de dokaverlichting aan, gevoed via een eigen stekker op het net. Als er dan wel spanning is dan komt die in 'breek' te staan gedurende de tijd die je hebt ingesteld voor de bellichten ofwel tijdes het instellen van de vergroter (cadrage, plaatsen van het negatief of scherpstellen).
    In 'maak' geeft de relais spanning door naar de dokaverlichting, via een eigen voeding, dus NIET via de klok.
    Dit alles kan gerust op 230V, zo een relais kun je vinden in een elctrohandel voor de (industrie-) bouw, koop een stevig type dat minstens 10 A. en enkelvoudig kan schakelen. Voor de behuizing vind je wel ergens een plastic doosje met een plankje erin om alles te bevestigen (ik gebruikte er eentje van het ijsboerke!).
    Dit systeem heeft geen invloed op de werking van de vergroter daar deze eigelijk parallel en dus los staat van de dokaverlichting, en het spoel van de relais verbruikt twee keer niks.
    Stukken goedkoper dan die ledverlichting, je kan die 'oude' lampen verder gebruiken en met een beetje fantasie zijn vele variaties mogelijk, het poberen waard!

Good luck,
    Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    LED-dokaverlichting wordt geleverd door www.novadarkroom.co.uk. Niet echt geodkoop.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16

Amber LEDs

Philippe, dank voor de uitgebreide beschrijving van de schakeling. Als ik niks kant-en-klaars vind is het een goede oplossing denk ik.
    Ik heb gezien dat bij Gamma amberkleurige LED-lampen voor 220 V met E27-vatting worden aangeboden. Iemand ooit geprobeerd of dit werkt?
    Hans

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16

Spectraalverdeling LED's

Bij het zoeken naar meer gegevens vond ik de volgende in dit verband interessante website:
    http://ledmuseum.home.att.net/specx22.htm
    Hierop staan grafieken met de spectrale verdeling van heel veel LED's.

Hans

Shooter
    Medium Format
    Hierop staan grafieken met de spectrale verdeling van heel veel LED's
    Ja en daar gaat het om. Een Jobo LED (doka-) lamp bestaat uit geselecteerde smalle bandbreedte LED's van rood en geel (590nm) de laatste zijn speciaal geselecteerd vooor een smalle bandbreedte van 30-40nm. Toch vaak nog een probleem want een natrium gasontladingslamp (b.v. Duka 10 van Osram) heeft een golflengte van 590nm en een bandbreedte van +/- 6nm. Modern RA-4 kleurenpapier is erg gevoelig daar dit tegenwoordig is gemaakt voor xenon/laserlicht voor toepassing in de minilabs. Het mechanische diafragma (lichtregeling) in een dergelijke lamp moet je dus al erg ver terugdraaien om sluiering te voorkomen.
    LED's zijn dus vaak een probleem. Een rode doka lamp (b.v. Philips PF712E) is altijd goed voor elk z/w papier. Groen is meestal alleen bruikbaar voor vaste gradatie papier. Party-lichten hebben geen bruikbaar gebied en dus per definitie ongeschikt in de doka.

Groetjes,

Robert

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ik gebruik al enkele jaren leds als dokalicht. Voor zwart-wit gebruik ik rode leds (merk: luxeon) met een hoge lichtopbrengst die ik kocht bij Conrad electronics (conrad.nl). Ik heb geen last van sluier. Overigens heeft er enkele jaren geleden een test gestaan in het Duitse blad foto & labor. Ik zal de test binnenkort opzoeken, maar de leds die toen zijn getest waren -voor zwart-wit- beter geschikt dan andere doka-verlichting.

Groeten,

Jan-Willem

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin