Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,816   Online: 946

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    35mm

Alternatieve DOKA verlichting??

Hoi iedereen

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar alternatieve betaalbare doka verlichting. Ik heb al een tijdje gezocht naar led lamjes maar niemand van de fabrikanten durft een uitspraak te doen over de haalbaarheid ervan. En ik ben nu ook niet zo’n knutselaar dat ik zelf mijn ledjes kan aan elkaar zetten en berekenen wat een transfo ik moet kopen.
    Momenteel werk ik met de rode philips lampen of de groene, werkt voor mij perfect bij VC papier. Maar ik blijf het te donker vinden in mijn doka (ja, ik wil dus meer licht in de doka ;-) Ook al hangen er twee peertjes...
    Encapsulite heeft TL buizen voor doka maar alleen de rode buizen worden in belgie ingevoerd en deze kosten 88 euro (ik denk zonder BTW) Iets te veel voor een amateur als mijzelf.
    Dus ga ik nu eens zien of ik geen dokalamp kan maken met de LEE-FILTERS rond een lamp te maken, de rode filters geven pas licht door na 600nm en mijn papier is gevoelig tot 550nm dus het zou moeten lukken, liever zou ik werken in amber of geel-groen licht maar dat lijkt volgens de spectrale curves van de filters niet te lukken.
    Hoe het afloopt laat ik jullie wel weten.
    Of heeft er iemand nog een ander, waarschijnlijk beter idee?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Hoi iedereen

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar alternatieve betaalbare doka verlichting. Ik heb al een tijdje gezocht naar led lamjes maar niemand van de fabrikanten durft een uitspraak te doen over de haalbaarheid ervan. En ik ben nu ook niet zo’n knutselaar dat ik zelf mijn ledjes kan aan elkaar zetten en berekenen wat een transfo ik moet kopen.
    Momenteel werk ik met de rode philips lampen of de groene, werkt voor mij perfect bij VC papier. Maar ik blijf het te donker vinden in mijn doka (ja, ik wil dus meer licht in de doka ;-) Ook al hangen er twee peertjes...
    Encapsulite heeft TL buizen voor doka maar alleen de rode buizen worden in belgie ingevoerd en deze kosten 88 euro (ik denk zonder BTW) Iets te veel voor een amateur als mijzelf.
    Dus ga ik nu eens zien of ik geen dokalamp kan maken met de LEE-FILTERS rond een lamp te maken, de rode filters geven pas licht door na 600nm en mijn papier is gevoelig tot 550nm dus het zou moeten lukken, liever zou ik werken in amber of geel-groen licht maar dat lijkt volgens de spectrale curves van de filters niet te lukken.
    Hoe het afloopt laat ik jullie wel weten.
    Of heeft er iemand nog een ander, waarschijnlijk beter idee?

Ik vraag mij af waarom je zoveel licht in je doka wilt hebben. De fotografische druk wordt op 'tijd' ontwikkeld en in het volle daglicht beoordeeld. Ik leg zelf een stuk karton over mijn ontwikkelbad tijdens het ontwikkelproces om iedere vorm van sluier te voorkomen.

Jed

Shooter
    35mm
    Beste JED

ik zit regelmatig uren in de doka en dan wordt beperkt rood licht nogal vermoeiend voor mijn ogen, niet zo zeer het rode licht, wel het weinige rode licht... ik heb ook eerder weinig plaats om dingen te leggen en zie dan graag waar alles ligt, ik heb nu eenmaal niet zo immens veel orde
    Ik hoop rood licht te krijgen dat meer licht geeft en toch zoals nu mijn papier geen sluier geeft, ook ik doe wit, natuurlijk licht aan om mijn afdruk op te beoordeelen.
    Het constante afwisselen tussen wit licht voor een korte tijd en zwak rood licht voor een lange tijd is vermoeiend.

Shooter
    Medium Format
    Ik leg zelf een stuk karton over mijn ontwikkelbad tijdens het ontwikkelproces om iedere vorm van sluier te voorkomen.
    Goede tip. Gewoon uit voorzorg.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings

Shooter
    Medium Format
    Je kunt ook eenvoudig een "slow start" van je witte verlichting installeren. Deze dimmers kosten tegenwoordig bijna niets en dat kan wat prettiger werken voor je ogen.
    Ik werk al jaren met "klik aan, klik uit" van de "Gamma" welke Eur. 20,00 kost voor een set van 3 stuks incl. afstandsbediening.

Ook nog veilig ivm. vochtige handen en electriciteit en bij een juiste indeling van de lampen/apparatuur vergis je je nooit meer met het schakelen van de juiste lampen.

Je hebt tegenwoordig wel meer van dergelijke handige dingen te koop. De "Gardena" automatische tuin/water programma automaat vindt bijvoorbeeld toepassing in de juiste cyclus voor het uitspoelen van mijn prints. Spaart water en schakelt automatisch af na gebruik. Kost tegenwoordig ook nog "maar" ca. Eur. 35,00.

Vacuvin, voor het vacuneren van flessen wijn. Gaat natuurlijk ook prima voor het vacuneren van een fles ontwikkelaar.
    http://shop.fotohuisrovo.nl/product_...35&language=ne

en zo zijn er nog wel wat handige toepassingen

Groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    ik zal wat inventiever moeten worden... en is wat meer langs de gamma en het tuincentrum passeren
    ik zal het slow start systeem eens uitproberen.

Heb jij nog flessen ontwikkelaar staan van een goed jaar??

Shooter
    Medium Format
    Heb jij nog flessen ontwikkelaar staan van een goed jaar??
    Jazeker Rodinal sept./okt. 2005 ; 500ml uit Vaihingen/Enz. Laatste productie run onder Agfa label. De nieuwe komen nu van dezelfde plant maar onder A&O vlag:
    http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/362340545/

De kleur is mooi licht, niet te bruin en de smaak van para-amino phenol is nergens mee te vergelijken

De laatste data is inmiddels ook beschikbaar:

http://www.fotohuisrovo.nl/documentatie/Rodinal.pdf

Groetjes,

Robert

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Beste JED

ik zit regelmatig uren in de doka en dan wordt beperkt rood licht nogal vermoeiend voor mijn ogen, niet zo zeer het rode licht, wel het weinige rode licht... ik heb ook eerder weinig plaats om dingen te leggen en zie dan graag waar alles ligt, ik heb nu eenmaal niet zo immens veel orde
    Ik hoop rood licht te krijgen dat meer licht geeft en toch zoals nu mijn papier geen sluier geeft, ook ik doe wit, natuurlijk licht aan om mijn afdruk op te beoordeelen.
    Het constante afwisselen tussen wit licht voor een korte tijd en zwak rood licht voor een lange tijd is vermoeiend.
    Ik gebruik geen rood licht, maar een Ilford safelight 902S filter ( 13x18cm) , met daarachter een 15 watt gloeilampje. De kleur van het licht is amber. Dit is veel plezieriger dan dat zwakke rode licht.. IK geloof dat dat voor de ontwikkeling van orthochromatische (glas) platen bedoeld was. Er zijn tegenwoordig echter enkele papiersoorten die het licht van het 902S filter niet kunnen verdragen. Daar moet je op letten. Ik vind het zwakke rode licht ook irritant en gebruik het eigenlijk niet, tenzij het niet anders kan.
    Wit licht gebruik ik niet in de doka. Ik droog mijn bariet proefstroken (dry-down) in een microwave gedurende 1 minuut. De microwave is buiten de doka. Tegen de tijd dat de proefstrook droog is, zijn je ogen rustig ingesteld op de andere helderheid, en kun je de proefstrook beoordelen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 02-23-2007 at 02:45 AM. Click to view previous post history.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    'Of heeft er iemand nog een ander, waarschijnlijk beter idee?'

Gewoon via marktplaats, FAP of ebay een Doka 10, of Duka 10 kopen van Osram. Dit zijn natriumlampen met een nauw spectrum, waar zw papier niet gevoelig voor is. Geven veel en prettig licht.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    35mm

oplossing lijkt gevonden

Na wat zoeken en proberen deze keer mijn toevlucht gezocht tot de LEE filters, halogeenstralertje van 100 watt bij de gamma, dimmer ertussen en knutselen.
    heb het net snel snel getest, dikke drie minuten in het duidelijk, heldere rode licht in een lichtsterkte duidelijk meer dan de rode philips lichtjes. en geen zicht op sluiering, mijn eerste test gaf wel sluiering, maar toen viel mijn oog op mijn nieuwe priezenblok met twee mooie heldere aan-uit schakelaar. deze afgeplakt en nieuwe test geeft dus nog geen problemen.
    verdere testing volgt nog... 5 minuten met een weinig belicht papiertje en een paar munten erop...
    ik hoop dat het blijft werken, het is rood licht dus blijft niet ideaal voor mij maar de intensiteit is zoveel beter dan met de bolletjes dat het veel minder vermoeiend is.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin