Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,943   Posts: 1,557,616   Online: 1199

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: durst lamp

Shooter
    Multi Format
    Images
    16

durst lamp

Hallo allemaal,

Ik heb een Durst AC707 autocolor en mijn lamp heeft gister de geest gegeven. Kan ik gewoon een nieuwe 100w halogeen erin stoppen? of moet ik iets speciaals ergens bestellen. zo ja weet dan iemand waar?

groet

IJsbeer

Shooter
    Medium Format
    Daar zit een Osram HLX100 in. Dezelfde als in de Durst M605 color of in de Dunco II 66/67 C/VC/CVC.

http://shop.fotohuisrovo.nl/index.php?cPath=36

Groetjes,

Robert

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat gaat er in een Durst L 1200 met CLS 500? Is er nog onderscheid van CLS450 (heb ik nog liggen) en CLS501...
    Weet iemand of een lamp 'slijt'? Is de output halverwege het lampenleven anders dan aan het begin of het eind? Ik ga er van uit dat ik met een nieuwe lamp opnieuw moet calibreren. Maar moet dat na een half lampenleven opnieuw voor wat betreft dezelfde lamp?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Petzi's Avatar
    Shooter
    Med. Format Pan
    Alle Durst L1200 Vergrößerer die ich kenne mit Farb- oder Multigradekopf benutzen die 24 Volt / 250 Watt Lampe mit der Bezeichnung ELC. Die hat einen GX5,3 Sockel. Ich benutze die Osram Xenophot Bestellnummer 64653.
    If you're not taking your camera...there's no reason to travel. --APUG member bgilwee

Petzi's Avatar
    Shooter
    Med. Format Pan
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Weet iemand of een lamp 'slijt'? Is de output halverwege het lampenleven anders dan aan het begin of het eind?
    Ja!

Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik ga er van uit dat ik met een nieuwe lamp opnieuw moet calibreren. Maar moet dat na een half lampenleven opnieuw voor wat betreft dezelfde lamp?
    Ja!
    Darum hat Durst später den Pictochrom, Pictograph und Multigraph für professionelle Labors gebaut, um die Änderung der Lampe auszugleichen.
    If you're not taking your camera...there's no reason to travel. --APUG member bgilwee

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Petzi View Post
    ...Osram Xenophot Bestellnummer 64653.
    Vielen dank!
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Petzi's Avatar
    Shooter
    Med. Format Pan
    Philips Nr. 13163 sollte auch gehen!

http://www.osram.de/pdf/service_corn...%20Voltage.pdf

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Mijn lamp van mijn VLS501 was kapot gegaan en ik heb er een Osram HLX 24V/250W Spiegel 64653 ingezet. Deze is bij factoryprices.nl maar E11,=.
    Gister avond wat printen gemaakt en het ziet er weer goed uit.
    --Mike

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format

slijtage...

Ik ben een beetje verbaasd.

In theorie zal een halogeen lamp helemaal niet slijten. Ik bedoel zichtbaar slijten.

Die verdampde deeltjes zetten weer af op de gloeidraad, dus geen zwarting van het glas, en ook geen verandering in de gloeidraad. Dus dezelfde temperatuur, dus dezelfde lichtkleur, ja zelfs dezelfde spectrale verdeling.

Die terug-verdeling van het metaal op de draad gaat maar niet helemaal gelijkmatig door, die zwakkere delen van de draad worden nu meer belast, iets wat in gewone gloeilampen niet optreed. Met als gevolg dat de draad aan deze zwakkere delen heel vlug scheurt.

Als er dus daadwerkelijk een verandering in het uitgezonden licht bestaat, moet het gevolg zij van het veranderde aandel van die plekken aan het totaal uitgezonden licht.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Mijn lamp van mijn VLS501 was kapot gegaan en ik heb er een Osram HLX 24V/250W Spiegel 64653 ingezet. Deze is bij factoryprices.nl maar E11,=.
    De HLX/ELC van Osram is perfect voor zwartwit en de prijs valt mee (ik heb al meer betaald). Voor kleur zou ik eerder de ELC (type 13163) van Philips aanraden, minder blauw. De beste resultaten had ik met de ELC van Sylvania, jammer genoeg niet meer verkrijgbaar in Europa.
    In de praktijk blijkt de coating van de spiegel na verloop van tijd te lossen en geeft bij klaurafdrukken kleurverschuivingen.
    KK

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin