Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,334   Posts: 1,537,508   Online: 1082

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    35mm

Ontwikkeltanks voor daglicht

M'n eerste post op dit forum. Ik ben een totale analoge noob van 40 jaar oud en kom uit Nieuw Vennep. Schiet wel al een tijdje digitaal maar wil zwartwit analoog doen omdat ik dit gewoonweg mooier vind. Ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een Canon 30. Ik wil mijn films zelf leren ontwikkelen. Afdrukken voorlopig nog even niet. Ik heb via internet inmiddels redelijk duidelijk wat ik moet aanschaffen om dit zelf te doen en ook hoe dit moet. Ik heb echter in huis gewoonweg geen enkele plek die ik volledig kan verduisteren zonder allerlei ingrijpende handelingen. Bestaan er ontwikkeltanks waar je je film bij daglicht in kan stoppen en die "automatisch" de film dan om de spoel doen? Of zijn er andere handige oplossingen?

Shooter
    Multi Format
    Quote:My first mail on this forum. I am total analogue noob of 40 years old and bowl from new Vennep. , however, already tijdje shoot digitally but want black blank analogously do because I find this simply more beautiful. I have been since a week the proud owner of a canon 30 I have wanted my films themselves learn develop. To print provisionally still even not. I have by means of Internet meanwhile reasonable clearly what I must buy to do this itself and also how this must. I have however in house simply absolutely no spot which I can entirely darken without all kinds of serious operations. Do ontwikkeltanks exist where you film at daglicht can stop itself and the that "automatically" film then the reel to do? Or there are other skilful solutions?

You can use a film changing bag (whatever it is called) where you stick your hands/arms into the bag without any light getting in and get the film off the spool and into the developing tank for processing. This is what I think you are asking. (Oh, does it get dark up there during the night? I'd just hang some towels over windows and such for remaining light leaks.)

drew

Shooter
    Multi Format
    brought back up....

Shooter
    Multi Format
    In de kleerkast kruipen?

Groeten,
    G

Uncle Goose's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Je kan altijd een "Changing bag" aanschaffen, dit is een soort van zak waar je je handen kan insteken en zo de tank kan laden. Vraagt wat oefening maar is wel handig als je nergens een plekje hebt om te verduisteren.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Chow View Post
    M'n eerste post op dit forum. Ik ben een totale analoge noob van 40 jaar oud en kom uit Nieuw Vennep. Schiet wel al een tijdje digitaal maar wil zwartwit analoog doen omdat ik dit gewoonweg mooier vind. Ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een Canon 30. Ik wil mijn films zelf leren ontwikkelen. Afdrukken voorlopig nog even niet. Ik heb via internet inmiddels redelijk duidelijk wat ik moet aanschaffen om dit zelf te doen en ook hoe dit moet. Ik heb echter in huis gewoonweg geen enkele plek die ik volledig kan verduisteren zonder allerlei ingrijpende handelingen. Bestaan er ontwikkeltanks waar je je film bij daglicht in kan stoppen en die "automatisch" de film dan om de spoel doen? Of zijn er andere handige oplossingen?
    Chow,
    Die bestaan wel. Kan je zeggen, als je interesse hebt, dat ik nog een JOBO 35 mm daglichttank heb, verkeerd in nieuwstaat. Deze kun je wel van me overnemen voor een gering bedrag. De gebruiksaanwijzing zit er ook bij. PM me maar als je interesse hebt.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Het gaat om de Jobo daglichttank type 2400.
    Wordt niet meer gemaakt. Ze hebben wel een ruim vulvolume van 450ml t.o.v. de Jobo 1510 250ml bij een K.B. film.
    Als ze wat ouder worden ontstaat vaak een probleem met inspoelen en mogelijke krassen.
    De tank kan alleen gebruikt worden voor kiepontwikkeling.

Alternatief een Jobo 1510 met een wisselzak.

Gezien de nieuwstaat van de tank kun je er in ieder geval voorlopig mee vooruit. Kan een redelijk alternatief zijn op de wisselzak.

groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    Bedankt voor jullie input. Heb inmiddels voldoende informatie vergaard om weer verder te kunnen. Ik ga toch maar de kast onder de trap verduisteren. Heb begrepen dat dit toch het handigst werkt. En dan voor de zekerheid s'avonds als het donker is de kast in

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Quote Originally Posted by Chow View Post
    Bedankt voor jullie input. Heb inmiddels voldoende informatie vergaard om weer verder te kunnen. Ik ga toch maar de kast onder de trap verduisteren. Heb begrepen dat dit toch het handigst werkt. En dan voor de zekerheid s'avonds als het donker is de kast in
    En dan maar hopen dat er niemand de trap af loopt als je net je film zit in te spoelen, stof lijkt me een probleem.

Ik heb een Harrison Pup Changing Tent, hetgeen een mini-koepeltentje is dat je gewoon op de keukentafel 'opzet'. Je hebt vrij veel bewegingsruimte. Samen met mijn Patterson daglichttank een gouden combinatie. Ik gebruik de tent ook om vlakfilmhouders te laden of om vlakfilm in een Jobo 3006 tank te laden. Is velen malen makkelijker dan een wisselzak. Ik heb de tent in Amerika gekocht (via postorder) bij www.mpex.com, maar misschien zijn er andere, goedkopere, bronnen.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Nu we het toch over ontwikkeltankjes hebben.
    Ik heb indertijd dus voor een prikkie een Cambo 4x5 op de kop weten te tikken,en later kwam er een vergroter bij,maar ik zit nog met een probleempje,de negatieven(4x5)zou ik dus moeten ontwikkelen in kleine bakjes.
    Nu heb ik een ontwikkeltank gezien,ergens op internet,met zo,n raamwerkje erin waar je de negatieven in kan klemmen,of je dan kunt ontwikkelen bij daglicht of niet,dat weet ik niet,maar het geheel leek me toch een stuk handiger dan waar ik nu met bezig ben.
    Dus de vraag,weten jullie hier iets over,of waar te koop.
    Ik heb het slechts eenmalig gezien en daarna nooit meer.
    Alz jullie hier meer over weten,dan hou ik me aan bevolen.

Ruud.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin