Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 76,311   Posts: 1,681,793   Online: 1138

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    35mm

spoelbak - hoe hebben jullie hem?

Mijn doka is momenteel een piepkleine ruimte onder de trap, net groot genoeg om me in te draaien.
    Ik druk echter meer en meer op grotere formaten af waardoor die ruimte veel te klein is geworden.
    Resultaat: mijn doka gaat naar de zolderverdieping verhuizen waar ook annex mijn (mini)studio zal komen.
    Watervoorziening en -evacuatie gaat geregeld worden dus is het ook een uitgelezen moment om een degelijke spoelbak te voorzien - groot genoeg om bij meerdere grote barietformaten de printwasher in te plaatsen en ook gewoon los in te spoelen.
    Gezien het geheel naar de zolder verhuist is de aanschaf van een echte spoelbak met bijhorend onderstel geen optie (de 2de trap is tamelijk steil en smal).
    Enige mogelijkheid is dus zelf bv iets in elkaar knutselen.
    De afmetingen die ik in gedachte had zijn ongeveer een breedte van 70cm op een lengte van +- 90 en 25 cm diep, met een achterwand die hoger is om de kraan op te bevestigen. Deze afmetingen om niet naderhand te ondervinden dat ik toch weer opnieuw geblokkeerd ben omdat de bak niet groot genoeg is, dus beter groot genoeg van bij begin.
    Deze spoelbak zou op een stevige lage kast geplaatst worden die iets smaller is zodat de waterleiding en -afvoer achter de kast kan lopen.

Ik dacht deze bak te maken in het hout waarin o.a. bv bekistingen voor beton gemaakt worden. Stevig samenvijzen, naden dichten met waterbestendige syliconen en klaar zou kees moeten zijn.

Vooraleer dit aan te vangen wou ik echter zeker weten dat dit een goede optie is.

Daarom, hoe hebben jullie een spoelbak geregeld in jullie doka? Ik kan me nl niet inbeelden dat ieder onder jullie een "echte" spoelbak heeft zoals die in grote of pro-doka's gebruikt worden.
    Is de wijze waarop ik hem zou maken uberhaupt de goede of zien jullie andere, meer praktische mogelijkheden waarbij ik echter niet hoef in te boeten qua grootte?
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

Shooter
    Multi Format
    Ik heb er ook geen in mijn thuis-doka, behalve een ge´mproviseerde. Omdat de kans groot is dat de doka naar de garage verhuist (we plannen over enige tijd nog een slaapkamer nodig te hebben ;-) ), ga ik me niet bezighouden met er leidingen naartoe te trekken.

Hoe los ik het nu op?

Een plastic bassin van 35x35 cm, onderaan een gat gesneden en daarin een afloop van een wastafel geplaatst. De afvoer loopt naar een jerrycan van 20 liter.

Dit bassin dient enkel om de prints te tijdelijk verzamelen (er past net een ontwikkelbak in) en om gemakkelijk afvalwater kwijt te geraken zonder dat ik met volle bakken naar de badkamer moet lopen.
    Mijn doka is net naast de badkamer en daar doe ik de echte spoeling in een printwasher.

G

Shooter
    8x10 Format

spoelbak

als ik jou was zou ik een douche bak kopen en die monteren met een watervaste achterwand
    wet je zeker dat je geen lekkage zult hebben en hij loopt vanzich zelf al wat af

Shooter
    35mm
    Daar zeg je zoiets geertjan...+ het bespaart me heel wat moeite om het geheel in elkaar te knutselen. Die optie wordt zeker al aan het lijstje van mogelijkheden toegevoegd. Tx voor de tip
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb een natte dokatafel gekocht voor 30 euro via marktplaats.
    heb nu 3 bakken met ruimte voor 40x50 foto's. ideaal en weinig werk....

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Cookie View Post
    Mijn doka is momenteel een piepkleine ruimte onder de trap, net groot genoeg om me in te draaien.
    Ik druk echter meer en meer op grotere formaten af waardoor die ruimte veel te klein is geworden.
    Resultaat: mijn doka gaat naar de zolderverdieping verhuizen waar ook annex mijn (mini)studio zal komen.
    Watervoorziening en -evacuatie gaat geregeld worden dus is het ook een uitgelezen moment om een degelijke spoelbak te voorzien - groot genoeg om bij meerdere grote barietformaten de printwasher in te plaatsen en ook gewoon los in te spoelen.
    Gezien het geheel naar de zolder verhuist is de aanschaf van een echte spoelbak met bijhorend onderstel geen optie (de 2de trap is tamelijk steil en smal).
    Enige mogelijkheid is dus zelf bv iets in elkaar knutselen.
    De afmetingen die ik in gedachte had zijn ongeveer een breedte van 70cm op een lengte van +- 90 en 25 cm diep, met een achterwand die hoger is om de kraan op te bevestigen. Deze afmetingen om niet naderhand te ondervinden dat ik toch weer opnieuw geblokkeerd ben omdat de bak niet groot genoeg is, dus beter groot genoeg van bij begin.
    Deze spoelbak zou op een stevige lage kast geplaatst worden die iets smaller is zodat de waterleiding en -afvoer achter de kast kan lopen.

Ik dacht deze bak te maken in het hout waarin o.a. bv bekistingen voor beton gemaakt worden. Stevig samenvijzen, naden dichten met waterbestendige syliconen en klaar zou kees moeten zijn.

Vooraleer dit aan te vangen wou ik echter zeker weten dat dit een goede optie is.

Daarom, hoe hebben jullie een spoelbak geregeld in jullie doka? Ik kan me nl niet inbeelden dat ieder onder jullie een "echte" spoelbak heeft zoals die in grote of pro-doka's gebruikt worden.
    Is de wijze waarop ik hem zou maken uberhaupt de goede of zien jullie andere, meer praktische mogelijkheden waarbij ik echter niet hoef in te boeten qua grootte?
    Ik heb, jaren geleden, een archival washer ( cascade systeem) van PVC gemaakt. Deze washer plaats ik in de douchecel (dus buiten de doka) als er gespoeld moet worden.. Daardoor heb ik al dat spul niet in de doka, bovendien heb ik gethermostatiseerd water in de douche en overstromingsrampen blijven je ook bespaard. Daarbij komt dat deze washers efficient met het water omspringen.

Jed

Shooter
    35mm
    Het is een douchebak geworden. Voor 15€ een polyesterbak op de kop kunnen tikken. Een Archival washer heb ik ook, doch gezien de badkamer zich op het gelijkvloers bevind en ik dan steeds 2 trappen af, 2 trappen op moet gaan lopen is in de badkamer gaan spoelen niet echt tijd- en/of energiebesparend. En we worden er ook niet jonger op ;-) Bovendien is de badkraan geen thermostatische kraan. Zo gaat er wel eentje in mijn doka komen om het ontwikkelen van de filmrolletjes te vergemakkelijken. Dit laatste weekend de ganse zolderverdieping ontruimt (mijn echtgenoot had er een pak rommel op verzameld) en mijn doka reeds naar boven verhuisd buiten nog enkele kleine spullen. Tegen volgend weekend kan ik van start gaan ook al is het nog wat wachten op de watertoe- en afvoer. Studiogedeelte wordt ook in de loop van deze week ingericht en digidoka eveneens.

Willie Jan, dan heb je echt wel een superdeal gevonden. Ik had enkele dokatafels gezien, varierend tussen 200 en 500euro. Problematisch was steeds het onderstel dat heel moeilijk boven te krijgen zou zijn gezien de trap van de benedenverdieping naar de slaapkamerverdieping tamelijk stijl is.

Shooter
    Multi Format
    Cookie,

heb je er al eens aan gedacht hoe warm het in de zomer op je zolder kan worden?

G

Shooter
    35mm
    Ik riskeer niet van weg te smelten als ijs voor de zon Argus
    De zolderverdieping is volledig ge´solleerd en "bewoonbaar". We hebben ook een mobiele airco staan die wel even voor afkoeling kan zorgen indien nodig. Dat ding hoeft dan niet systematisch aan te staan, enkel als het inderdaad wat te warm is.

Nadine

Shooter
    35mm
    Een week volop in de verhuis gezeten, maar het is gelukt : mijn doka zit op de bovenste verdieping.
    Het is heel wat geprul geweest om het geheel lichtdicht te krijgen.

Watertoevoer moet nog in orde gebracht worden. Daarvoor doe ik beroep op een professionele bevriende loodgieter. Voor de afvoer van het spoelwater heb ik een dompelpomp aangeschaft met het benodigde aantal meters afvoerdarm. De darm gaat uit het raam, over het dak tot in de regenpijp.
    Lichtdichtmakende doek werd zodanig gemaakt dat ook dat deel waar de darm naar buiten gaat geen licht binnen laat.
    Rest me enkel nog een reservoir te vinden waar het water kan in opgevangen worden en waar de pomp dus inkomt.

Ik kon niet wachten tot dit laatste allemaal in orde is gebracht en heb er vandaag een eerste afdruksessie gehouden om het allemaal uit te testen.
    Alles is prima verlopen. Het is sowieso al dag en nacht verschil qua ruimte.
    Geen geklungel meer om me te draaien met de trays; alles staat netjes op een rij en het ene bakje na het andere wordt aangedaan met op het einde van de rit de droger...

Hemels om zo te kunnen werken.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin