Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,524   Posts: 1,543,836   Online: 816

Results 1 to 10 of 10
    naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26

lichtdicht gordijn

Heeft een van jullie succesvol een lichtdicht rolgordijn gemaakt?

Hoe en waar kan je echt lichtdichte stof krijgen? De klittenband methode heb ik al eens uitgeprobeerd, maar dat werd een zootje...

Bedankt Jaap Jan

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Wellicht kun je je licht eens opsteken bij een zaak in zonweringsartikelen.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

keithwms's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    20
    Images
    129
    Das moeilijk idd, er zijn wel een paar zware, lichtdichte materialen maar 't is veel makkelijker een "changing bag" of "changing tent" (Wechselsack) te kopen, is dat mogelijk?
    "Only dead fish follow the stream"

[APUG Portfolio] [APUG Blog] [Website]

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    35mm
    Ik gebruik ook de lichtdichte "doek" van Vanpuffelen.
    Rondom het dakraam, met een brede marge, velcro bevestigt en dit werkt prima bij mij.
    Deze doek is stevig, makkelijk afwasbaar en laat zich vlotjes verwerken met de naaimachine om de velcro op te stikken.
    F4s + F5 /SB24/Nikon 28mm f2.8/Nikon 50mm f1.8/Nikon 85mm f1.8/Sigma 105mm f2.8 - Hassiesetje in uitbreidingsfase

Shooter
    Multi Format
    Mijn oplossing:
    een ISO (isolerend) rolgordijn naar de buitenzijde van het raam gericht, zo loopt de temperatuur niet te hoog op.
    Aan de binnenzijde van het raam heb ik een tweede rolgordijn geplaatste, maar dan gemonteerd op een wegneembaar kader dat netjes in de raamopening past.

Spleten kan je wegwerken door in de raamopening een vernauwing te bouwen waarop het wegneembaar kader rust.

Perfect lichtdicht en niet eens zo onhandig om snel weg te nemen.

Ook vijverfolie kan een oplossing bieden. Zwarte zware plastic die gegarandeerd lichtdicht is. Je kan hem krijgen in verschillende diktes, de prijs valt goed mee.

Groeten,
    Geert

Decuyper Tom's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo;

Ik gebruik een donker rolgordijn van bij ikea. Kost een appel en een ei. Dit rolgordijn is echter maar beschikbaar in een zekere lengte, ik dacht 2m maximum. Deze laat ik iets over de rand van mijn deur komen en de rand van het gordijn beweegt in kunststof U profieltjes die ook zwart zijn. De onderkant van de deur sluit ik af door enkele zware handdoeken tegen de deur te leggen.

Hmmm, misschien moet ik ook maar de garage ombouwen tot doka

Groeten;

Tom

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by naaldvoerder View Post
    Heeft een van jullie succesvol een lichtdicht rolgordijn gemaakt?

Hoe en waar kan je echt lichtdichte stof krijgen? De klittenband methode heb ik al eens uitgeprobeerd, maar dat werd een zootje...

Bedankt Jaap Jan
    Ik gebruik een schuifgordijn van lichtwerend (reflecterend) materiaal. Ik heb het jaren terug bij V&D gekocht. Het is eigenlijk gewoon gordijnmateriaal dat veel in de zonnige mediterrane landen in gebruik is. In enkele seconden heb je je kamer verduisterd. Je moet aan de bovenzijde wel een plankje, als lichtsluis, monteren.

Jed

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Als meer permanente oplossing:

ik heb een lijstwerk rondom het raam gemaakt van een aantal centimeters breed en daarop een stuk triplex geschroefd. Om te zorgen dat de aansluiting tussen de triplex plaat en de lijst goed aansluit heb ik een tochtstrip rondom geplakt en om de 20 cm een schroef geplaatst.

Wellicht kun je met vleugelmoeren iets maken dat niet alleen makkelijk te bevestigen is, maar ook snel weer weg te halen is.

Voor deur heb ik een soort gordijntje hangen, gemaakt van een lap zwart polyester, gewoon bij een stoffenwinkel gekocht. Dit heb ik dubbel gevouwen en is lichtdicht. Onderaan het gordijn heb ik een latje geniet, zodat de lichte stof niet wegwappert.

Maar als je de ruimte alleen als doka voor afdrukken gaat gebruiken, is het niet noodzakelijk dat de ruimte 100% lichtdicht is. Papier is vrij ongevoelig, dus zolang er geen direct strooilicht op het papier valt, zal er niet zoveel gebeuren. Wat kiertjes hier en daar maken echt niet uit.

Shooter
    Medium Format
    Hoi,

De laatste weken zie ik op de markt (Rotterdam centrum) vele rollen lichtdichte stoffen. Wellicht is dit iets. Ik heb het zelf nog niet getest, maar ben dit wel van plan. (doka weer in aanbouw)

Succes,
    Job.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin