Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,727   Posts: 1,515,097   Online: 1166

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15
    DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2

negatief randen afdrukken met durst 670BW

Beste mensen,

Het negatiefmasker dat ik voor mijn Durst 670BW gebruik laat niet toe de negatiefranden mee af te drukken. Weet iemand of er negatiefmaskers voor deze vergroter bestaan die dit wel toelaten? Of zijn er andere manieren die ik kan proberen? Ik zou het masker dat ik heb liever niet bijvijlen.

Bedankt,

David

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by DdV View Post
    Het negatiefmasker dat ik voor mijn Durst 670BW gebruik laat niet toe de negatiefranden mee af te drukken.
    Voor welke negatieven? 35mm of 6x6 of ???

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Probeer een extra set maskers te scoren op ebay, welke je dan kunt bijvijlen. Of koop een masker met verstelbare randen ik had er destijds een, maar die was wel prijzig.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Voor welke negatieven? 35mm of 6x6 of ???
    Sorry, vergeten erbij te vermelden. Het is voor 35mm negatieven.

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Breunes View Post
    Probeer een extra set maskers te scoren op ebay, welke je dan kunt bijvijlen. Of koop een masker met verstelbare randen ik had er destijds een, maar die was wel prijzig.

Ben
    Dat is misschien nog de eenvoudigste oplossing. Alleen zie ik vooral tegen dat vijlen op wegens een gebrek aan handigheid. Ik kan me niet voorstellen dat me dat lukt zonder dat ik het eerste negatief dat ik op het bijgevijlde masker leg aan stukken rijt omdat ik slecht gevijld heb

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Een zoete vijl gebruiken, kleine stukjes gelijk doen en dan controleren aan negatief. Aan het eind de scherpe randjes wegwerken en zwarte schilderen. Een beetje ruw is juist mooi. Kleinbeeldmasker is gemakkelijker dan rolfilm, omdat de marge veel groter is.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Sorry, vergeten erbij te vermelden. Het is voor 35mm negatieven.
    Je kunt in plaats van het gebruik van een masker, ook twee anti newton glazen gebruiken om het negatief tussen te leggen.

DdV
    DdV is offline

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Je kunt in plaats van het gebruik van een masker, ook twee anti newton glazen gebruiken om het negatief tussen te leggen.
    Dat lijkt me makkelijker dan het negatief masker bijvijlen, maar ik heb er nog een vraagje over. Is het de bedoeling dat ik de hele houder er dan uitlaat en twee newtonglazen in de plaats gebruik, of dat ik de metalen plaatjes uit de houder haal en de glazen erin pas. Zijn newtonglazen eigenlijk makkelijk te vinden?

David

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Is het de bedoeling dat ik de hele houder er dan uitlaat en twee newtonglazen in de plaats gebruik, of dat ik de metalen plaatjes uit de houder haal en de glazen erin pas.
    Het laatste; je plaatst de anti-newton glazen op de plek waar eerst het masker zat (boven en onder het negatief). Geen idee of deze glazen lastig te vinden zijn, zelf werk ik niet met de 670 van Durst. Maar goed, geduld is een schone zaak... ik neem aan dat de wereld niet vergaat als je er even naar moet zoeken?

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er zijn ook wat ruimere negatiefmaskers in de handel voor die durst vergroter. Die heb ik ooit nabesteld. Later heb ik een negatiefhouder gekocht, eigenlijk een andere vergroter waar die inzat, die verstelbaar is, werkt nog beter.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin