Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,573   Posts: 1,545,686   Online: 800

Results 1 to 9 of 9

Thread: Wisselzak

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Wisselzak

Laat er iemand hier wel eens een rolfilm (120) in een ontwikkeltank in een wisselzak? Als iemand hier ervaring mee heeft zou ik dat graag horen! Wat voor type wisselzak is handig?

Alvast bedankt!

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Ik gebruik een wisseltent, een mini-koepeltentje eigenlijk. Het is een Harrisson Pup Tent (gepostorderd vanuit de VS) en is ideaal. Genoeg ruimte, makkelijk films laden. Ik laad er ook mijn vlakfilmhouders en Jobo 3006 Drum (grote ontwikkeltank voor vlakfilm) in. Als je per se een wisselzak wil, zou ik voor een zo groot mogelijke gaan. Je moet makkelijk kunnen manoeuvreren.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Matthijs View Post
    Het is een Harrisson Pup Tent (gepostorderd vanuit de VS) en is ideaal.
    Heb je een typenummer voor me en/of een link naar de website waar jij 'm gekocht hebt?! En:
    - Ik neem aan dat je hierover nog invoerrechten hebt moeten betalen; kun je aangeven hoeveel dat ongeveer was?
    - Hoe lang heb je er ongeveer op moeten wachten?

Thanks!
    SoulSurround

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Heb je een typenummer voor me en/of een link naar de website waar jij 'm gekocht hebt?! En:
    - Ik neem aan dat je hierover nog invoerrechten hebt moeten betalen; kun je aangeven hoeveel dat ongeveer was?
    - Hoe lang heb je er ongeveer op moeten wachten?

Thanks!
    SoulSurround

Het gaat om een Harrison Film Pup Tent gemaakt door Camera Essentials in de VS. In 2004 heb ik daar $145 voor betaald. Maar omdat de tent deel uitmaakte van een grotere bestelling, zijn de verzendkosten ($35) niet representatief denk ik. Ik heb de tent besteld bij Midwest Photo Exchange (www.mpex.com) en volgens hun site kost de tent nog steeds $145.

Wat ik aan inklaringskosten heb moeten betalen, weet ik niet meer. Ik meen dat het iets was in de trant van €80, maar het totale bedrag was dan ook $550 (er zat nog een lens bij). Als je alleen een tent bestelt, zullen de bijkomende kosten gezien het beperkte bedrag (€124 incl. verzendkosten van $35) wel meevallen denk ik.

De originele bon van mpex dateert van 12 november 2004 en het inklaringsdocument dat ik van GLS kreeg van 25 november. Reken dus ongeveer 14 dagen.

De tent zelf stelt niet zoveel voor, het is een dubbelwandig koepeltentje dat zwart van binnen en zilver van buiten is. Door middel van een dubbele rits kun je er dingen in kwijt en via twee 'armen' die met elastiek tot ongeveer je ellebogen komen, kan je in de tent reiken. De tent is vrij klein op te vouwen en neemt dus niet veel ruimte in beslag.

Ik gebruik 'em gewoon op de keukentafel maar heb ook al eens vlakfilmhouders op een hotelbed geladen met de tent. Dit jaar ga ik kamperen en ik neem de tent weer mee. Persoonlijk vind ik het ideaal, vooral omdat ik geen doka heb die lichtdicht genoeg is om film open en bloot te hanteren.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Matthijs View Post
    Persoonlijk vind ik het ideaal, vooral omdat ik geen doka heb die lichtdicht genoeg is om film open en bloot te hanteren.
    Bedankt voor de gedetailleerde informatie! Even voor de dubbel check; behalve grootformaat heb je er dus ook probleemloos 120 spoelfilm mee in een ontwikkeltankje geladen?! Want daar ga ik 't nu voor gebruiken. 30cm leek me niet echt hoog... al denk ik wel dat het genoeg is inderdaad.

Op zich leek me deze http://www.adorama.com/PFCR.html (photoflex changing room) net iets hoger... en de helft van de prijs. Ziet iemand wellicht voor of nadelen aan deze tent t.o.v. de Harrison?

Nogmaals dank,
    SoulSurround
    Last edited by SoulSurround; 06-30-2007 at 10:15 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Harrison - Camera Essentials
    Harrison film changing tents are truly a cross platform product - originally produced for the motion picture industry in LA, they have found their way across the Atlantic and into the outfits of many large format photographers.
    Item Price (£)
    Harrison Darkcloth -54 x 58" with outer silver layer to keep you cool outdoors and equipped with velcro for a hands free light tight seal. 37
    Harrison Film Changing Tent - Pup for formats up to 5x4" weighs2lb/910g 25x19x12" / 63.5x48.5x31cm open; 13x4" / 33x10cm stowed.
    130
    Harrison Film Changing Tent - Standard for 5x7" - 10x8" weighs3lb/1.4Kg 36x27x14" / 91x69x36cm; open; 16x5" / 41x13cm stowed.
    152
    Harrison Film Changing Tent - Jumbo for 11x14" up weighs3.5lb/1.6g 46x28x19" / 117x71x48cm; open; 21x6"/53x15cm stowed.
    189

http://www.robertwhite.co.uk/Large%20accessories.htm

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Fotohuis View Post
    Harrison Film Changing Tent - Pup for formats up to 5x4"
    Thanks Robert! Dan zou die "pup" dus goed moeten zijn.

Ik zie trouwens nu pas dat jij en meneer "white" je voornaam gemeen hebben ;-).

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Ja, ik spoel er 120-rolfilms in en gebruik een patterson tank voor twee rolfilms tegelijk. Het tankje kan weliswaar niet rechtop staan, maar dat is m.i. niet nodig. Ik leg de dop linksachter, daar rechts van de trechter, dan de tank en de spoelen met middenasje liggen rechts(achter). Dan heb ik in het midden/voor ruimte genoeg om de films in te spoelen. Vervolgens volle spoelen om het asje doen, asje in de tank, trechter erop en afsluiten met dop. Klaar is Kees!

Eén tip: het tentje ademt totaal niet. Ik krijg dan vrij snel last van zweethanden, waardoor de film plakkerig wordt en moeilijk om het spoeltje wil. Ik draag daarom altijd van die latex handschoentjes als ik m'n handen in het tentje steek.

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

follow-up

Ter "afsluiting" wil ik even melden dat ik inmiddels een standard Harrison tent in gebruik heb. De tent ademt inderdaad niet, maar desalniettemin vind ik het erg prettig dat ik niet eerst mijn hele badkamer hoef te verduisteren om een film in te spoelen. Inmiddels heb ik 3 rolfilms verwerkt en dat ging probleemloos tot dusver.

't Heeft mijn leven weer wat prettiger gemaakt!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin