Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,490   Posts: 1,542,946   Online: 892

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Medium Format

Durst Sivoneg en maskers

Een tijdje geleden ben ik in het bezit gekomen van een Durst M601 met een Durst Sivoneg negatiefhouder. Het probleem is alleen dat ik de negatieven hier niet vast in kan krijgen. Ik leg het negatief erin, klap de houder dicht, maar dan liggen ze er nog geheel los in. Ze zitten niet vast. Nu heb ik wat lopen zoeken op internet en bedacht ik mij: moet ik niet nog een masker in deze houder stoppen, bijvoorbeeld een Sivoma 66? Er zit trouwens geen glas in deze negatiefhouder, ik weet niet of dat klopt, maar in deze staat heb ik hem gekregen. Ligt het aan mij, of mist er nog iets aan mijn negatiefhouder?

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo Robert,

Ik heb hem toevallig voor me liggen...In de negatiefhouder moeten inderdaad nog twee maskers worden geplaatst. Je zet ze dan vast met de zilverkleurige schuifjes. Ik heb bijvoorbeeld onder de sixma 45 en boven de sivoma 45, voor middenformaat film 6 x 4,5cm). Het beeldkader van de sivoma is ietsjes groter dan dat van de sixma. Ik denk trouwens dat het met twee sivoma's ook wel moet lukken. Ze zijn soms nog op ebay te vinden, nieuwe volgens mij bij Brenner Versand in Duitsland.

Groeten,

Willem

Shooter
    Medium Format
    Hmm, zou het misschien ook met twee Sixma's lukken. Er bestaat dus blijkbaar een verschil tussen een boven- en ondermasker. Je hebt een Sivoma en een Sixma van 6x6 nodig? Bij van Puffelen kan ik namelijk wel de Sixma vinden (waarbij men de opmerking maakt dat het hier draait om een glasloos ondermasker).

Ik had trouwens het idee om er een paar hele dunne stukjes piepschuim in te plakken, zodat ik het negatief ook stil kan leggen, zonder een masker, want tot nu toe heb ik foto's lopen vergroten, zonder dat ik een masker gebruikt heb, wat op zich nog wel gaat.

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo Robert,

Ik denk dat twee sixma's (6x6) ook wel moet lukken. Een reden voor de wat grotere sivoma t.o.v de sixma, naast het bieden van de mogelijkheid van een zwart randje rond de foto (bij gebruik van een glaasje aan de onderkant), is, dat evt storende verstrooiing dan wel reflectie aan de binnenranden van de sivoma wordt beperkt. Veel maskers van andere producenten zijn echter boven en onder even groot. Daarom denk ik dat het met de twee sixma's ook lukt. Ik zou niet zo snel piepschuim gebruiken overigens. Ik denk dat dat wat te veel vervormt. Zelf heb ik ook wel, toen ik slechts een maskertje onder had, boven een glasplaatje dat eigenlijk voor een andere houder geschikt was gebruikt en dat met tape op de houder vastgeplakt.
    Last edited by willem; 08-01-2007 at 11:51 AM. Click to view previous post history. Reason: forgot something

Shooter
    Medium Format
    Vandaag met de negatiefhouder teruggegaan naar de zaak waar ik hem gekocht heb. Daar stond ook een andere m601 en we hebben de houders met elkaar uitgewisseld. Nu heb ik een Sivoneg met twee mooie glaasjes erin en blijft mijn negatief wél mooi zitten. En dat allemaal zonder dat ik ook maar iets hoefde bij te betalen!

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hoi,eveneens bij het opruimen en overzichtelijk maken van mijn doka,heb ik kleinbeeld-negatiefmaskers gevonden,gloednagel nieuw en in verpakking.
    Het is een setje,de Sivoma 35 en de Sixma 35.
    en nu herinner ik het me weer,ik had ze toen besteld bij van Puffelen in Den Haag,ze zouden mij de rekening nasturen,en dat is nooit gebeurt(daarom failliet gegaan zeker,maarre,als er nog gegadigden zijn,anders gaan ze de bak in,en verzendkosten zullen ook wel verwaarloosbaar zijn,ik hoor het wel.

Ruud.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin