Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,660   Posts: 1,481,535   Online: 1090

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Multi Format

Licht voor beoordeling prints

Het beste licht om je werkprints te beoordelen, is daglicht. Wie mee was op de vorige kroegmeeting, heeft dit in de Hasseltse academie kunnen zien.

Ik ben momenteel mijn DOKA aan het verhuizen van één van onze slaapkamers naar een afgesloten ruimte in onze garage (waar dus nooit nog een wagen zal inkunen) omdat we de kamer binnenkort voor andere doeleinden nodig hebben.

Aangezien ik dan een paar deuren moet passeren om daglicht te hebben én omdat ik ook meestal 's avonds laat afdruk, dacht ik eraan om een 6400K lamp te gebruiken voor de evaluatie van mijn werkprints.

Heeft iemand dit al geprobeerd, zoja met welke ervaring?

Tnx,
    G

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Da's een hele moeilijke. Eigenlijk moet je de prints gedroogd beoordelen bij het licht waarbij ze later moeten komen te hangen. Zelf gebruik ik voor beoordeling het licht van halogeen spotjes. Mijn persoonlijke expo thuis bestaat altijd uit drie foto's die afzonderlijk door een spotje belicht worden. Als ik voor anderen druk, ga ik kijken waar ze te komen hangen en pas daarop de belichting aan. Met kleur is het nog veel moeilijker.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    stel de vraag aan Carlo van de academie
    ook nodig trouwens voor Willebroek

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Om daglicht te simuleren is mij destijds door deskundigen! het volgende advies gegeven nl. een combinatie van twee verschillende kleurtypen neon. In de lichtarmaturen heb ik dan ook deze combinatie verwerkt. De lichtbak heeft 2 stuks 18W, kleur 96.5 en één 18W kleur 840 neonlampen. De reden hiervoor is dat anders het licht "te koud" wordt.
    Overigens moet je er wel op letten als je neon in de doka gebruikt dat je voorkomt dat ze blijven nagloeien. Is dat het geval dan is doorgaans het omdraaien van de spanning- en aarde draad voldoende. Bij sommige typen neonbuizen werkt dat niet dus let op!!!
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    LET OP

Bij wisselstroom heb je phase en nul dat zijn de twee draadjes.
    deze kan je omdraaien dus je kan ook gewoon de stekker in het stopcontact omdraaien

ZET NOOIT SPANNING ( dit is de phade draad ) waar je met de spanningsmeter een aanwijzing krijgt op de AARDE.
    Je hebt dan een kortsluiting van hier tot gunder.
    aarde is aarde dus op de rand van het stopconcact

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ik gebruik een Philips daglichtlamp. Gewoon een peertje eigenlijk. Te verkrijgen bij de betere verlichtingswinkel.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Multi Format
    Bedankt voor de tips.

En Ruud, geen schrik: aan mij is geen electricien verloren gegaan ;-)

G

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Aangezien ik dan een paar deuren moet passeren om daglicht te hebben én omdat ik ook meestal 's avonds laat afdruk, dacht ik eraan om een 6400K lamp te gebruiken voor de evaluatie van mijn werkprints.

Heeft iemand dit al geprobeerd, zoja met welke ervaring?

Tnx,
    G
    Ik gebruik al een aantal jaren twee typen Philips TL buizen, in totaal 72W. Dat laatste vindt ik trouwens een absoluut minimum, om contrast goed te beoordelen. Het gaat namelijk niet alleen om de lichttemperatuur, maar ook de hoeveelheid licht is belangrijk. Volgens mij is die 6400K trouwens wat te koud, volgens mij is ca 5000K een betere vergelijking met zonlicht...

Ik gebruik in ieder geval twee Philips TL-D 18W/54-765 SLV type tubes, met een kleurtemperatuur. 6200K, en een TL-D Super 80 36W/840 SLV, met een kleurtemperatuur van 4000K.

Ik ben tot nu toe erg tevreden over het gebruik hiervan. Ik schakel ze zeer geregeld aan in mijn doka tijdens het printen, om de proefstroken te beoordelen (uiteraard nadat alles uit de bakken is en het papier goed opgeborgen... ). Ik zou zeker niet meer zonder willen, het is een enorme hulp bij het goed krijgen van het contrast.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin