Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,498   Posts: 1,543,111   Online: 1041

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Thread: Thermometer

Shooter
    4x5 Format
    Ik gebruik een elektronische die bedoeld is voor de horeca. Deze zijn door een keurings dienst geijkt. En moet je elk jaar opnieuw laten eiken in de horeca, wat natuurlijk als je hem in de doka gebruikt je eigen zaak is. Hij meet van -25 (diepvries) tot ver boven de 250 (oven) en is veel sneller dan kwik. 't laatste mag overigens niet meer gebruikt worden. Mocht je alleen in kleur werken wat ik op 't moment voornamelijk doe (E6 ) is een koorts thermometer ook goed te gebruiken. Deze zijn echter traag.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Beste Soulsuround,

Voor thermometers zijn er, naar m'n weten, drie bronnen : Paterson, Jobo (bijden zeker niet slecht) en www.sigma-aldrich.com (zeer professioneel maar moet je dan wel klant maken en je kunt er ook basisproducten kopen, daarvoor ook interessant).
    Wat de digitale meters betreft, daar heb ik ook zo'n beetje m'n twijfels over; ik weet echt niet hoe zo'n ding reageert als het batterijtje, zeg nu, 3/4 leeg is (iets wat je niet kan weten) in vergelijking met een nieuw, maar ja...
    Ook zie ik dat in pro fotolabo's de glazen thermometers bij voorkeur gebruikt worden, die dan geijkt worden naar de bewuste Kodak process thermometer type 3, maar dat is wellicht een brugje te ver...

Vroeger kocht ik die thermometers bij de optica zaak, hier in België verkochten deze soms ook microscopen, vloeistof denstietsmeters, sterrenkijkers, barometers en dies meer, maar nu neemt die diversiteit af, jammer!
    Maar ik denk dat die van Paterson en Jobo gemakkelijker te vinden zijn en zeker voldoen.

Veel geluk ermee,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Glazen thermometers zou ik bij een algemene labo-benodigheiden zaak kopen. Ik denk maar niet dat de benodigde(?) 0,1° versie er gebruikelijk is.

Kwik labo-thermometers zijn hier nog te koop.

Wat batterijen betreft kan men veronderstellen dat al hedendaags electronisch meetgereedschap op batterijen een veiligheidsschakeing heeft, dat de apparatuur uitzet wanneer de batterij spanning te laag wordt.

Interessante elektronische thermometer (50€ of zo) vindt je bij het duits bedrijf Greisinger.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Wat batterijen betreft kan men veronderstellen dat al hedendaags electronisch meetgereedschap op batterijen een veiligheidsschakeing heeft, dat de apparatuur uitzet wanneer de batterij spanning te laag wordt.
    Beste Agx,

Indien ik je goed begrijp, blijven de meetresultaten, van het begin af aan tot dat de schakeling van de thermometer beslist dat het nu genoeg is geweest, altijd gelijk?
    Goed om weten, weer een twijfeltje minder...

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Dat is wat ik veronderstel...

Om héélemal zeker te gaan zou jij een proef kunnen doen:

Doe metingen met het elektronisch thermometer in kwestie parallel met een vloistof thermometer. Laat de spanning van het thermometer zakken tussen de metingen en kijk wat er gebeurt. Je zou dit kunnen doen met behulp van zo'n labo-spanningstoestel, of gewoon de batterijen tussen de metingen wat kort sluiten.

Shooter
    4x5 Format
    Doe metingen met het elektronisch thermometer in kwestie parallel met een vloistof thermometer. Laat de spanning van het thermometer zakken tussen de metingen en kijk wat er gebeurt. Je zou dit kunnen doen met behulp van zo'n labo-spanningstoestel, of gewoon de batterijen tussen de metingen wat kort sluiten.
    En al je toch bezig bent kun je dat ook met je elektronische belichtingsmeter doen. En niet te zwijgen over elektronische sluiters !

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Bedankt!

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik de densiteiten van een testfilm gemeten (ontwikkeld met m'n digitale thermometer) en de resultaten zien er hetzelfde uit als die met m'n "oude" alcohol thermometer. Dus dat is mooi!

Over een tijdje ga ik de test nog een keer herhalen, om de thermometer op consistentie te controleren. Mochten er drastische verschillen in zitten, dan post ik dat hier weer.

Bedankt voor alle reacties!

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Jeroen,

ik gebruik een digitale van conrad, was rond de 50 euro. nauwkeurigheid +/- 0.1 graden. bevalt me prima. Reageert heel snel.
    ik kan als je wilt naam en type doorgeven.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin