Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,908   Posts: 1,521,544   Online: 857

Results 1 to 7 of 7

Thread: voeding L1200

Shooter
    35mm

voeding L1200

De voeding van mijn L1200 autocolor heeft het begeven.
    Er komt 27 volt uit in plaats van 24 volt.
    De lamp is onmiddelijk kapot.
    De lamp van de kleurkop gebruikt 24v en 250Wat.
    Een losse voeding aansluiten is denk ik het gemakkelijkst. De huidige voeding
    vervalt dan. De color analyser vervalt dan ook. Ik maak alleen maar
    zwart-wit afdrukken .
    Wat is het verschil tussen een EST 450 en een TRS 500 trafo.

Wie heeft er nog een trafo of weet een andere oplossing.

Shooter
    35mm
    27 volt en de lamp is onmiddelijk stuk? Ik ken de vergroter of de voeding niet maar 3 voltjes meer kan de levensduur van je lamp serieus inkorten en de lamp zal denk ik ook wel feller branden maar is die zo gevoelig aan die 3 volt of is er meer stuk?
    Ik ben geen electronica kenner dus ik kan helemaal mis zijn...
    Hopelijk weet iemand hier wel een antwoord dat je verder helpt, electronica amateurs zullen hier ook wel rond hangen.
    Tom

Shooter
    Medium Format
    Inderdaad, 27V onbelast gemeten is vrij normaal, bij een 250W belasting naar 24V (10,4 A) nominaal lijkt dan ook vrij normaal.
    Een EST trafo is nog wel via Durst in Bolzano na te bestellen maar gezien het gewicht en dus verzenden van zo'n blok kun je misschien maar beter een lokale oplossing zoeken.

De vraag is: Is er echt wat defect of is misschien een zekering gesneuveld bij het doorbranden van de 250W lamp.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Laat er eens een goede technicus naar kijken. Meestal zijn het eenvoudige componenten die de geest hebben gegeven. Overigens kun je Durst spullen nog steeds in Nederland bestellen en kopen. Hoeft dus niet uit Italië te komen.
    Kijk maar op: http://www.dokamagic.com/
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Durst heeft afgelopen jaar alle internationale distributeurs opgedragen hun spare parts (m.b.t vergroters) terug te sturen naar Durst in Brixen (Bolzano) om centraal e.e.a. ivm het staken van alle vergrotings activiteiten en productie bij Durst, zelf te kunnen afhandelen.

Maar misschien dat er hier of daar nog wat is. Je zou ook nog bij Tetenal in Duitsland kunnen proberen. Rest anders E-Bay of Marktplaats of een vergroter kopen die nog wel actief wordt ondersteund op het vaste land van Europa: Kaiser, Dunco of Kienzle.

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by kroon View Post
    De voeding van mijn L1200 autocolor heeft het begeven.
    Er komt 27 volt uit in plaats van 24 volt.
    De lamp is onmiddelijk kapot.
    De lamp van de kleurkop gebruikt 24v en 250Wat.
    Een losse voeding aansluiten is denk ik het gemakkelijkst. De huidige voeding
    vervalt dan. De color analyser vervalt dan ook. Ik maak alleen maar
    zwart-wit afdrukken .
    Wat is het verschil tussen een EST 450 en een TRS 500 trafo.

Wie heeft er nog een trafo of weet een andere oplossing.
    Kroon,

Mijn EST450 (met L1200) is een jaar of 4 geleden ook kapot gegaan. De EST450 levert 24v gestabiliseerde WISSELspanning aan de lamp en stabiliseerde de lichtopbrengst door op dezelfde manier als een dimmer te werken (aansnijden van de sinus). Voordeel van deze methode is dat er geen warmte verliezen zijn.

Omdat durst geen schema's meer had of aan mij wilde leveren heb ik de voeding gesloopt en de connectors er uit gehaald en zelf een nieuwe GELIJKstroomvoeding gemaakt. Nadeel van deze voeding is dat je de electronica (3x 2n3055's transistoren en een drietal weerstanden) actief moet koelen omdat ze nogal wat energie moeten dissiperen (=warmte) door het principe van de gelijkstroom voeding.

Ik heb er een schema + uitleg van, mocht je deze post nog lezen en interesse hebben stuur dan een mail naar "huib at huibsmeets dot com".

Huib

Shooter
    35mm
    Huib

Voorlopig werkt de verlichting weer.

De voeding is stuk er komt 31 volt uit.
    Ik gebruik nu een leen trafo

Of er van de oude voeding nog wat te maken is is nog niet bekend.

to zo ver iedereen bedankt

Hoe het af loopt zal ik nog laten weten

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin