Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,518   Posts: 1,543,755   Online: 845

Results 1 to 8 of 8
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Vergrotingslens en diafragmeren

ik gebruik een 150 5.6 vergrotingslens voor mijn 4x5.
    Deze gebruik ik op werkdiafragma 16.

Heeft iemand ervaring met verder diafragmeren en kwaliteit?
    Mij is altijd verteld dat het werkdiafragma de beste kwaliteit oplevert....

Ik zou wat verder willen diafragmeren om de korte tijden met kentmere papier wat te verlengen.

Shooter
    4x5 Format
    Bij f22 zal defractie wel mee gaan spelen denk ik. Neem even aan dat je een condensor vergroter hebt. (Anders zou je het al opgelost hebben). Maar is een neutraal grijsfilter een oplossing ?

Leuk experiment welke 't minst scherpte kost. Diafragma of filter.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik heb een kleurenkop op de vergroter...

Shooter
    4x5 Format
    Bij een kleurenkop is 't een kwestie van gelijke delen geel,magenta en cyaan er in draaien. Als de kop goed is geeft dit geen gradatie verschuiving. Bij split grade gaat dit natuurlijk niet op. immers of de geel of de magenta staat al op max. Dan gebruik ik een stukje muskietengaas wat ik boven op de mengbox plak. Tussen de lichtbron en de mengbox.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Het ging mij er meer om of diafragmeren een probleem zou geven. Als ik bv de plank wat op wil lichten om te onthoeken, dan zou het grootste diafragma de meste scherpte diepte geven...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Als ik bv de plank wat op wil lichten om te onthoeken, dan zou het grootste diafragma de meste scherpte diepte geven...
    Mij lijkt dat je er dan niet onderuit komt om te diafragmeren!

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Het ging mij er meer om of diafragmeren een probleem zou geven. Als ik bv de plank wat op wil lichten om te onthoeken, dan zou het grootste diafragma de meste scherpte diepte geven...
    Ik probeer dat scenario te voorkomen door gebruik te maken van de instelmogelijkheden van mijn technische camera. Maar ook bij onthoeken gelden de regels van Scheimpflug. Als je je bord oplicht, moet je ook de kop en het lenspaneel draaien, zodat de snijlijnen van deze drie vlakken elkaar in een zelfde punt kruisen. Als je dat netjes doet, kun je gewoon op werkdiafragma blijven werken.

Verder zou ik je willen aanraden om gewoon een testje te doen door vergrotingen van een zelfde negatief met verschillende diafragma's naast elkaar te leggen. Als je de verschillen niet ziet, zijn ze niet belangrijk.

Huub

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    normaal gebruik ik ook een tc, echter op vakantie was dit wat moeilijk meenemen in de rugzak....

scheimplug toepassen op de vergroter. Goede tip!

bedankt.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin