Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,553   Posts: 1,544,968   Online: 741

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15
    FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1

handleiding d102

Quote Originally Posted by klaas12 View Post
    Kunnen we weer terug naar het onderwerp: ""mijn d102""?

Is er iemand die een gebruiksaanwijzing beschikbaar heeft van deze densitometer? AAn de hand daarvan kan ik mogelijk zelf inhoudelijk beoordelen wat de vriendelijke aanbiedingen voor hulp inhouden (dank daarvoor overigens).
    met groet
    Klaas
    Hallo Klaas12,

ik heb sinds een maand of 6 ook een d102, geen papieren en calibratiemateriaal erbij natuurlijk, maar heb de calibratie ter hand genomen op Stouffer stepwedges. Dit is dan niet helemaal absoluut, maar wel mijn werkend kader geworden. De resultaten heb ik nog vergeleken met die van een collega apuger en mijn conclusie is dat het allemaal erg binnen de marges valt. Prima meter, robuust en daarmee ook iets log in de bediening.

Ik heb een afschrift van de "Bedienungsanleitung" gevonden op het net (http://www.lindenhayn.com/agfad102.anualgerman.jpg). In de bijlage een afschrift van een handleiding

Groet,

Guus
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails agfad102manualgerman_hf.jpg  
    Last edited by FotoGys; 05-23-2008 at 01:18 PM. Click to view previous post history. Reason: typefout
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by klaas12 View Post
    dag,

Uit de meetkop en een bedienigsknopje op het paneeltje meen ik te kunnen afleiden dat deze d102 geschikt is voor doorzicht en opzicht meten. Er is ook een interne calibratiestand. Maar hoe de procedure is weet ik niet en het zou mijn vertrouwen in het apparaat goed doen als ik ook een externe calibratei zou kunnen doen.
    Kan iemand mij vertellen over ervaring met en gebruik van dit apparaat?
    groet
    Klaas
    Iedere densitometer moet gecalibreerd en gebruikt worden aan de hand van een handleiding. ( dat geldt voor zovele apparatuur). Maar voor een densitometer geldt dat in hoge mate. Ik heb veel mis zien gaan op dat gebied. En dat was beslist niet alleen bij 'amateurs'. Je moet beslist de handleiding opsporen voor je aan de slag gaat. Ik heb die vraag hier op APUG meer gezien. Ik zou een oproep voor een handleiding dan ook op de engelstalige kant posten. Het nameten door Fotohuis of wie dan ook heeft geen enkele zin. De calibratie moet je zelf ter plekke doorvoeren en vervolgens je metingen uitvoeren.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er zijn intelligente systemen die je voordat je metingen wilt gaan maken opnieuw moet "nullen" op b+f. In zo'n geval is een goede calibratie verzekerd. Daarnaast is het verstandig met het verstrijken van de tijd regelmatig testmetingen uit te voeren met bekende gegevens. Indien die ernaast zitten moet er opnieuw een basis calibratie plaatsvinden.
    Vooral niet gooien of smijten met dat ding en eigenlijk ook zo min mogelijk van zijn plek laten komen.
    Voor ons doen is dat dan meer dan goed genoeg.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je wat zoekt loop je soms tegen emaille calibratie standaarden aan uit de grafische industrie. Waarom emaille? Omdat het amper of niet verkleurt, i.t.t. geverfde of plastic materialen. Ze bestaan meestal uit een zwarte en een witte vlek, soms met een middelgrijze of gekleurde ernaast. Die dingen hebben officieel een verloopdatum. Die van mij is al tien jaar verlopen, maar uit ijking aan een recente blijkt dat er niks mis mee is.

Als tussenoplossing zou je twee stukken zwart en wit geëmailleerd metaal (oude wasmachine van de schroothoop?) kunnen ijken bij iemand met een echte calibratie standaard. Enige afwijking van de standaard is niet erg zolang hij maar regelmatig is en als je maar weet hoeveel.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Fotovrienden,

blijkbaar is mijn post niet gelezen, ik heb op 23-05-2008 al gereplyed waar de handleiding te downloaden is, dus Klaas12, je hoeft niet meer op zoek te gaan.

Alleen had ik een typefout in het adres staan, vandaar hier nog een keer http://www.lindenhayn.com/agfad102manualgerman.jpg

groet,

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin