Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,895   Posts: 1,520,979   Online: 922

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    35mm

agfa d102 densitometer

dag,

Natuurlijk heb je geen densitometer nodig om goede fotos te maken. Maar omdat ik behalve van fotograferen ook van apparatuur en meten houdt, heb ik een poos geleden, tweede hands een AGFA d102 densitometer aangeschaft voor mijn z/w proces . ""Natuurlijk"", zonder handleiding en ongetwijfeld lang geleden ooit gecalibreerd (of misschien nooit). Door een drukke baan was ik er tot nu niet toe gekomen om te proberen het ding te gebruiken.

Uit de meetkop en een bedienigsknopje op het paneeltje meen ik te kunnen afleiden dat deze d102 geschikt is voor doorzicht en opzicht meten. Er is ook een interne calibratiestand. Maar hoe de procedure is weet ik niet en het zou mijn vertrouwen in het apparaat goed doen als ik ook een externe calibratei zou kunnen doen.
    Kan iemand mij vertellen over ervaring met en gebruik van dit apparaat?
    groet
    Klaas

Shooter
    Medium Format
    Je zou natuurlijk kunnen beginnen een goede calibratie standaard in doorzicht te kopen.
    Mocht de densitometer niets zijn dan kun je nog altijd een echte kopen
    Last edited by argentic; 05-27-2008 at 02:40 AM. Click to view previous post history. Reason: Sluipreclame

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by klaas12 View Post
    Kan iemand mij vertellen over ervaring met en gebruik van dit apparaat?
    Ik heb zelf de D103 gehad en ik vond het een heel betrouwbaar en stevig apparaat. Door een schakelaar om te zetten kan je wisselen tussen opzicht en doorzicht. Volgens mij kan je dat zien doordat bij de meting een licht gaat branden in het meetapparaat (= opzicht). Als je hem wil calibreren, dan zal je dat moeten doen op een bijgeleverde calibratieset, met donkere en lichte toon. Als je die niet hebt, is dat niet mogelijk. Waarschijnlijk zijn de afwijkingen niet zo groot, maar jammer is het dan wel. Je kunt wellicht je resultaten vergelijken met iemand die ook een densitometer heeft, of je kunt een calibratieset lenen? (Je mag bij me langskomen, maar omdat je niet hebt laten weten waar je woont, kan dat wel ver zijn...)

Quote Originally Posted by Fotohuis View Post
    Je zou natuurlijk kunnen beginnen een goede calibratie standaard in doorzicht te kopen.
    Als je met serieuze informatie komt, kan ik je serieus nemen. Dan wil ik graag overwegen om mijn uitgaven bij jou te doen. Maar ik zie alleen maar spam/reclame van jouw hand. Daarom ga ik juist niet naar jou. Spammen maakt meer kapot dan je lief is...
    (Of moet ik zeggen 'jullie', omdat je het ook steeds over 'ons' en 'wij' hebt in jouw posts?)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    (Je mag bij me langskomen, maar omdat je niet hebt laten weten waar je woont, kan dat wel ver zijn...)
    Ik woon ten noorden van Groningen. Misschien woont er iemand wel bij me in de in de buurt met een calibratie faciliteit voor de d102?

groet
    klaas

Shooter
    Medium Format
    Ik woon ten noorden van Groningen. Misschien woont er iemand wel bij me in de in de buurt met een calibratie faciliteit voor de d102?
    Gewoon opsturen naar RoVo (in het Zuiden), nml. Ravenstein en dan meet ik hem wel even voor je na.
    Wijkt het ding af dan heb je pech want het calibreren van een d102 vereist meer dan normale electronische vakkennis met al de analoge operationele versterkers en een tig-tal potentiometers om het ding misschien ooit weer linear te krijgen.

Alternatief: Een gebruikte op e-bay/marktplaats en hopen dat dit dan beter is (... Mod)

De koffie staat klaar, zullen we maar zeggen.

Groetjes,

Robert
    Last edited by argentic; 05-27-2008 at 02:51 AM. Click to view previous post history. Reason: Sluipreclame

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Ola,

we gaan hier qua vriendelijkheid precies de FAP-toer op!

G

Langgeleden Geert: hoe is het met je bedrijfje en metde fotografie??

Shooter
    35mm
    Kunnen we weer terug naar het onderwerp: ""mijn d102""?

Is er iemand die een gebruiksaanwijzing beschikbaar heeft van deze densitometer? AAn de hand daarvan kan ik mogelijk zelf inhoudelijk beoordelen wat de vriendelijke aanbiedingen voor hulp inhouden (dank daarvoor overigens).
    met groet
    Klaas

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Gewoon ff googlen. Hoe is je Duits? Dan is hier een handleiding.

En anders zijn er andere opties en nog andere opties als je verder kijkt.
    Last edited by Merlin; 11-28-2007 at 03:47 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hopelijk onderneemt de moderator de nodige aktie.

Bij deze ... (Mod)
    Last edited by argentic; 05-27-2008 at 02:55 AM. Click to view previous post history. Reason: Off Topic Flame
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Merlin, dank voor je hulp. Ik zal er eens mee experimeteren en mischien kom ik nog bij jullie terug voor hulp. HKA: Excuus geheel aanvaard
    groet
    klaas12

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin