Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,445   Posts: 1,570,016   Online: 884

Results 1 to 8 of 8
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

condensors reinigen.

Hallo,

Ik heb nu voor het eerst mijn durst 138 condensor vergroter aangesloten nu heb ik dus ook mee last van stofjes. Hoe kan ik mijn condensors spik en span krijgen?
    ik heb er mijn adem op laten condenseren en dan met een brillen doekje gewreven, nu hou ik wel wat strepen. ik neem aan dat een condensor niet gecoad is, dus met mijn logica te reinigen zijn met huishoud spullen? glassex een idee. of spiritus? graag advies.

Daniel

Shooter
    35mm
    Mijn vergroterlens heb ik gereinigd met een goed uitgeknepen vochtige zeemleer. Geen strepen e.d.

Groet.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Hallo,

Ik heb nu voor het eerst mijn durst 138 condensor vergroter aangesloten nu heb ik dus ook mee last van stofjes. Hoe kan ik mijn condensors spik en span krijgen?
    ik heb er mijn adem op laten condenseren en dan met een brillen doekje gewreven, nu hou ik wel wat strepen. ik neem aan dat een condensor niet gecoad is, dus met mijn logica te reinigen zijn met huishoud spullen? glassex een idee. of spiritus? graag advies.

Daniel
    Glasreiniger erop en droogpoetsen met een papieren huishouddoek (keukenpapier hier in 't zuiden). Volkomen streeploos.
    Ik gebruik ook Glassex.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    'n Stofje op de condensor zal minder invloed hebben op het beeld dan een stofje of haartje op het negatief. Hier ligt nl. het scherpstelpunt en registreert dat dus haarfijn. Neemt niet weg dat de condensors wel netjes moeten zijn. Veel poetsen zorgt er alleen maar voor dat alles zo statisch wordt als de pest en er nog meer stof wordt aangetrokken. Dweilen met de kraan open dus...
    harry

Release, the best you can do...

Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4
    Brilpoetsdoekjes werken prima. Zijn zacht en vloeistof is ongevaarlijk voor de lens of condensor. Bij iedere drogist te koop.
    Adri

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Hallo,

Daniel
    Om een lenssysteem te reinigen (dus ook objectieven) kun je de volgende procedure volgen: neem een lenspapiertje (zoals ze bijv. door Kodak in de handel worden gebracht). Doe daar een beetje alcohol (spiritus) op. Laat dat natte papiertje zover uitdampen tot het nog net vochtig is. Ga dan voorzichtig over het glasopervlak om het te reinigen. De rest verdampt snel zonder electrostatische problemen. Deze techniek heb ik nog van een instrumentmaker geleerd. Ik heb er cementstof van een objectief verwijderd. Nou dat is gemeen spul. Maar het resultaat was perfect!

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Glasreiniger erop en droogpoetsen met een papieren huishouddoek (keukenpapier hier in 't zuiden). Volkomen streeploos.
    Ik gebruik ook Glassex.

G
    Met het schoonmaken van vergroterobjectieven moet je uitkjiken. Er zijn objectieven, die een 'zachte' coating hebben. Deze is uitermate makkelijk te beschadigen. Dus eerst kijken of er soms een dergelijke coating op zit.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    er zijn door durst ook gecoate condensors gemaakt, deze waren echter heel duur en daarmee ook zeer zeldzaam ! Maar je kunt dus 't geluk/peg hebben dat ze een coating hebben. Overigens zoals al gezegd stofjes op de condensors zie je niet terug op je afdruk. Wel is 't zo dat je veel beter al 't ongerief op je negatief ziet door 't gebruik van gericht licht. Als je niet smetteloos werkt heb je voor dat je 't weet een dagtaak aan 't uit stippen van je prenten.
    Pas op met keuken papier. Dit wordt gemaakt van o.a. oud papier en kan van allerlei zeer harde 'vervuiling' bevatten.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin