Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,848   Posts: 1,582,807   Online: 876

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 25 of 25
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik heb een natrium osram lamp gekocht voor 25 euro.
    Bevalt me prima qua helderheid en ze beweren dat ze heeel lang meegaan!

op marktplaats was er iemand die ze aanbood
    (zoek op Osram dokalamp )
    Mocht de lamp het toch een keer begeven, kun je dan aan een nieuwe komen?
    Werkt dit ook zonder de roodfilter?

Shooter
    35mm
    Robbedoes,
    de natrium lamp geeft alleen geel licht, zoals de gele straatverlichting. geel licht maar in een heel nauw spectrum, net daar waar het fotopapier eigenlijk heel ongevoelig is. Je kan aan nieuwe lampen komen maar reken maar een veelvoud van die 25 euro voor een nieuwe lamp.
    er is bij deze lamp geen sprake van gebruik van een roodfilter, noch van enige andere filter aangezien deze alleen licht uitzend op 590nm.
    Houd wel rekening met enige opwarmtijd en het feit dat dewe niet geschakeld mag worden (niet constant aan en uit) dus niet gebruiken met een analyzer die alleen goed meet zonder doka-licht.
    Tom

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format

voor kleurpapier?

Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Afhankelijk van waar je hem voor nodig hebt. Zou je dan niet goedkoper uit zijn met een dokalamp waar gewone lampen in gaan en 't licht gefilterd wordt door de amateur. Zelf gebruik ik voor gevoelig materiaal een led lamp van kinderman. Die is geschikt voor kleurenpapier. En koste minder dan 21 euro op ebay.de En je bent voor de rest van je leven voorzien van dokaverlichting. Je kunt je voorstellen dat Philips op een gegeven moment ophoud die peertjes te maken.
    halloooooo??!!
    Ik wist niet dat er DOKAverlichting voor kleur is. Zit ik altijd te pieren in het donker met mijn kleurpapier. Wel spannend, maar best wel onhandig.
    Zijn er bij die kindermann lamp ook beperkingen?
    áDieu,
    Johan

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by WITZ View Post
    halloooooo??!!
    Ik wist niet dat er DOKAverlichting voor kleur is.
    Johan
    Een natriumlamp is best bruikbaar voor kleur en zw. Mijn doka is 8 meter lang en ik heb er 2 opgehangen voor onrechtstreekse verlichting (op plafond en muren).
    Het voordeel is dat je beter contrast kunt beoordelen dan bij rood licht. Tweedehands zijn deze armaturen niet meer zo duur, de lampen zijn behoorlijk prijzig maar gaan jaren mee. Je krijgt pas rendement als ze volledig opgewarmd zijn.
    Ik gebruik kleurpapier van Kodak (op rol) en heb nog nooit problemen gehad.

groetjes
    KK

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo,ik denk dat ik ook zo,n lamp hebt,het roodfilter word er als een lose schijf bij geleverd,maar hoe is hij nou te gebruiken voor zwart-wit,gewoon met dat blanco filter,of moet die rode ervoor,of is het,vanwege de eventuele na-straling toch maar verstandig om de gewone peertjes op te hangen,dat probleem met de TL buis wist ik wel,gewoon even ompolen,en het was klaar,maar dat,bij de latere versie van de TL het niet meer kon,dat wist ik niet,en dat bovengenoemde lamp daar ook mank aan gaat,is toch een kwalijke zaak,ik hoor nog wel van jullie,
    Ruud.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin