Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,735   Posts: 1,515,455   Online: 1171

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 21
    Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Met mijn Durst M 805 kan ik de afstand tussen de condensor en de lamp niet regelen. Ik kan alleen de lamp ten opzichte van de condensor centreren. Mogelijk zijn er andere Durst modellen, waarbij het mogelijk is ook de afstand tussen lamp en condensor te regelen.

Jed
    ..nog even ter verduidelijking: Bij een Durst L1200 kan de lamp zowel naar voren en naar achteren bewogen worden (het licht wordt via een 45graden spiegel naar beneden op de condensor geprojecteerd), naar links en rechts, en naar boven en beneden (dus ruw weg over 3 assen)

Groet,

Cor

Shooter
    4x5 Format
    Voor een optimaal gebruik moet je twee condensors verwachten. En, zo begrijp ik, die zijn er ook in het geval van deze thread.. Vaak wordt echter een condensor toegepast. Dat is de condensor voor de grootste brandpuntsafstand (80 mm). Deze situatie lijkt mij in dit manual beschreven. Het is dan een manual voor een andere vergroter versie.
    Je moet in ieder geval niet de '50' condensor voor middenformaat gebruiken. De lampinstelling staat in het manual beschreven.
    Het vreemde is hier echter dat je de afstand van de lamp tot de consor niet wijzigt. Bij andere vergroters gebeurt dat namelijk wel. En niet alleen dat; het is de belangrijkste instelling. En om hier op door te gaan: de lichtbron moet via de condensor focusseren op de vergroterlens. Dus zelfs als je de vergrotingsmaatstaf van je vergroter verandert moet je al bijregelen in de afstand tussen de lamp en de condensor. Dit kan niet met de Durst. Dit gedoe vind ik al reden genoeg om diffuus te werken.
    In de bladzijde uit de gebruiksaanwijzing van een M601 die ik hier in deze draad geplakt heb staat;
    Remove the lamphouse cover and insert the TWO condenser lenses (6) singly, with their curved sides facing each other.
    Ze hebben 't dus over een condensor paar, 2 stuks.

De meeste doka meters hebben een klein lensje boven de meetcel zitten. Ik denk dat hierdoor een meetfout ontstaat. Immers als er aan de rand van 't beeld gemeten wordt "kijkt" 't lensje niet in de richting van 't licht.

't theoretisch model van een condensor systeem gaat uit van een puntlichtbron. Dat is een opaal lamp natuurlijk niet. Het kan dus goed dat een set condensors voor beide brandpunten gebruikt kan worden.
    Een klein beetje licht afval kan overigens ook niet altijd onvoordelig zijn. Immers compenseerd deze de licht afval van 't opname objectief.

Wel zou ik aanraden bewust de keuze te maken tussen een condensor of een diffuser vergroter. Ze geven toch een ander beeld karakter.

Shooter
    Medium Format
    Ik heb eeb Meopta 4 (voor kb) en een 5a (voor mf). Hiervan is de standaard en lamphuis gelijk, alleen het condensorhuis en negatiefhouder is anders. De lamp is op een vaste afstand in het lamphuis.
    I.v.m ruimtegebrek gebruik ik één vergroter en wissel het condensorhuis uit. Nog geen minuut werk.
    De afstand lamp <-> condensor blijft gelijk. Echter de hoogte van de condensor is afwijkend i.v.m 1 condensor- lens (4) en 2 condensor-lenzen (5a)

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hubert,

Enige tijd geleden had ik dezelfde vraag. Een speurtocht en controle van de lichtafval levert het volgende op:

voor kleinbeeld (50mm lens): sivocon 80 (is dus tevens voor kleinbeeld, itt wat je zou verwachten) onder , boven sivocon 50. De bolle kanten naar elkaar toe.

voor middenformaat: hiervoor heb je twee sivocons 80 nodig. Ook weer met bolle kanten naar elkaar toe.

Groeten,

Jan-Willem

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij de M805 zijn ook 2 typen condesors verkrijgbaar. De bimacon 75 tot 6*6 en de bimacon 80 tot 6*9. Maar hier vervang je de gehele condersor voor het ene of het andere type. Niet op elkaar stapelen dus! Verder is de belichting van de lamp niet van het directe type. Doordat ze slim gebruik maken van een spiegel onder 45° wordt de condersor indirect belicht en dit geeft een betere spreiding dan gericht licht. Randafval is nauwelijks waarneembaar
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Bij de M805 zijn ook 2 typen condesors verkrijgbaar. De bimacon 75 tot 6*6 en de bimacon 80 tot 6*9. Maar hier vervang je de gehele condersor voor het ene of het andere type. Niet op elkaar stapelen dus! Verder is de belichting van de lamp niet van het directe type. Doordat ze slim gebruik maken van een spiegel onder 45° wordt de condersor indirect belicht en dit geeft een betere spreiding dan gericht licht. Randafval is nauwelijks waarneembaar
    Ik heb mij niet gerealiseerd dat er iets slims zou schuilen achter de spiegel onder 45 graden. IK heb in de veronderstelling verkeerd dat je juist geen lichtspreiding zou moeten hebben ( puntlichtbron). Nu heb je geen puntlichtbron, maar een opaallamp. En wie weet wat dat te betekenen heeft.
    Op de foto van de 601 zie je ook een spiegel onder 45 graden. Toch waren daar problemen mee.
    Nou, ik zal het optische systeem van de M 805 eerdaags weer eens doornemen.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij Durst waren ze er zelfs zo enthousiast over dat ze het gepatenteerd hebben...
    Zou je denken dat ze dat doen als het slechter zou zijn...?
    harry

Shooter
    4x5 Format
    Bij Durst waren ze er zelfs zo enthousiast over dat ze het gepatenteerd hebben...
    Zou je denken dat ze dat doen als het slechter zou zijn...?
    Ik weet niet wat de reden van hun enthousiasme is. In ieder geval is het een mooi compact ontwerp. Nadeel is dat de lamp niet ten opzichte van de condensor bewogen kan worden, en dat resulteert in 3 condensors (er is ook nog een condensor voor 50 mm).
    Wat mij verbaast is dat ik een opaal-gloeilamp in het apparaat heb, terwijl er een specificatie 'PW5' is aangegeven op de vergroter en lamphouder. Nu is PW5 een specificatie voor een speciale gloeidraad. Ik vermoed dat ik een andere lamp in de vergroter heb dan die bedoeld is. De afbeelding van de vergroter lamp heb ik inmiddels ook bekeken voor de Bimacon 75. Die afbeelding komt mij rijkelijk groot voor in vergelijking met de lensopening. Dat zou er op wijzen dat het spul oorspronkelijk voor een ander type lamp bedoeld is geweest. Maar ja, als zo een lamp uit de markt wordt genomen, wat doe je dan....

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    In mijn documentatie heeft Durst het over een opaallamp van 150W. In heel oude gegevens hebben ze het over hun private label DULAMP 150. Hetzelfde maar dan 3x duurder...vanwege het Durstlogo
    harry

Shooter
    4x5 Format
    In mijn documentatie heeft Durst het over een opaallamp van 150W. In heel oude gegevens hebben ze het over hun private label DULAMP 150. Hetzelfde maar dan 3x duurder...vanwege het Durstlogo
    Ik doel op de Dulamp. Deze dulamp is een puntlichtbron. Voor de grotere Durstmodellen is deze puntlichtbron volgens mij nog steeds te verkrijgen. Immers zo een puntlichtbron wordt in de grote vergroters nog steeds gebruikt.
    Voor de kleine vergroters, zoals de M 805 lijkt er een vermenging met opaallampen opgetreden te zijn. Ik weet niet of er een dulamp voor de M 805 te krijgen is. Je moet een dulamp met de juiste filamentafmetingen en wattage hebben.
    Volgens mij is de dulamp geen Durst product. Toevallig begint het ook 'Du'.

Jed

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin