Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,963   Posts: 1,523,200   Online: 797

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 21

Shooter
    35mm

Durst M60 Condensorlenzen volgorde

Bij mijn Durst M601 heb ik twee condensorlenzen, de Durst Sivocon 80 en de Durst Sivocon 50.
    Welke moet ik gebruiken in combinatie met een 50 mm lens?
    Ook zou ik graag willen weten in welke volgorde de lenzen moeten komen, dus welke onderaan en welke boven. En dan nog graag de richting. Ik neem aan dat de tekst rechtop moet staan, maar dat zou ik graag zeker weten.

Ik stel deze vraag omdat ik niet tevreden ben over de uitlichting. Ik gebruik een 75 watt Philips opaal-lamp. In het centrum van het beeld is de lichtintensiteit ruim het dubbele van de lichtintensiteit in de de hoeken. Op het oog valt het niet op, maar als je het meet kom je tot dit resultaat, hetgeen mij tegenvalt.

Bij voorbaat dank
    Last edited by hubert; 01-21-2008 at 04:12 PM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Doorgaans kun je de uitlichting door middel van het hoger of lager indraaien van de lamp optimaliseren.
    Ik denk dat ook bij deze Durst de lamp op een zwarte sokkel (draaibare) gemonteerd zit. Door deze sokkel in of uit te draaien (schuiven) stel je het licht zo af dat je een gelijkmatige uitlichting op de grondplank krijgt. Met andere woorden je centreert het licht t.o.v. de condensors. Daarbij maakt het niet uit welke condensor je in gebruik hebt.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hubert View Post
    Bij mijn Durst M601 heb ik twee condensorlenzen, de Durst Sivocon 80 en de Durst Sivocon 50.
    Welke moet ik gebruiken in combinatie met een 50 mm lens?
    Ook zou ik graag willen weten in welke volgorde de lenzen moeten komen, dus welke onderaan en welke boven. En dan nog graag de richting. Ik neem aan dat de tekst rechtop moet staan, maar dat zou ik graag zeker weten.

Ik stel deze vraag omdat ik niet tevreden ben over de uitlichting. Ik gebruik een 75 watt Philips opaal-lamp. In het centrum van het beeld is de lichtintensiteit ruim het dubbele van de lichtintensiteit in de de hoeken. Op het oog valt het niet op, maar als je het meet kom je tot dit resultaat, hetgeen mij tegenvalt.

Bij voorbaat dank
    Ik weet niet hoe het bij de M 60 zit, maar bij de M 805 is de afstand van de lamp tot de condensor niet te regelen. Wat wel is te regelen is de positie van de lamp ten opzichte van de condensor ( door schuiven) en door draaien van de lamp (Ofschoon het een opaallamp is, is de uitlichting niet egaal). UIteraard moet je de correcte condensor gebruiken. Voor kleinbeeld zal dat de '50' zijn, te gebruiken in combinatie met een 50 mm objectief.
    Ik weet niet hoe je de lichtintensiteit meet, maar hier worden vaak fouten bij gemaakt. Ik zou ook even een test met een paar stukjes vergrotingspapier maken. Een stukje in het midden en dan wat stukjes in de hoeken. En belicht dan op een soort middengrijs.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Volgens de gebruiksaanwijzing zou 't inderdaad volgens harry's methode moeten kunnen. Wel vreemd je zou 2 verschillende condensor paren verwachten 1 voor een 50mm lens en 1 voor een 80mm

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Volgens de gebruiksaanwijzing zou 't inderdaad volgens harry's methode moeten kunnen. Wel vreemd je zou 2 verschillende condensor paren verwachten 1 voor een 50mm lens en 1 voor een 80mm

Dank u wel voor de antwoorden. Ik kan nog even wat toevoegen.

Een jaar of vijftien geleden is mijn doka-hobby geleidelijk uitgedoofd. Maar ondertussen begon het weer te kriebelen en dus heb ik wat tweedehands apparatuur aanschaft en gekregen. Ik ben nu dus bezig met het inrichten van de doka. Voordat ik met chemie aan de slag ga wil ik eerst alles op orde hebben.
    De Durst M601 heb ik gekocht met de condensorset zoals ik heb beschreven.
    Zoals gezegd verbaasde me over de uitlichting.
    Nu heb ik nog twee andere vergroters, een Durst CLS 305 met kleurkop en een Philips PCS130 met opaallamp. Het blijkt dat die twee apparaten hetzelfde probleem hebben. In het midden meetbaar meer licht dan in de hoeken.
    De meting heb ik uitgevoerd met een Philips PDT 1020.

Ik ga er nu maar van uit dat een en ander toch in orde is. Als dat niet zo is, dan kom ik daar binnenkort vanzelf achter.

Nogmaals dank voor de reacties. Als iemand nog opmerking heeft over mijn meting dan lees ik dat graag.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hubert View Post
    Ik ga er nu maar van uit dat een en ander toch in orde is. Als dat niet zo is, dan kom ik daar binnenkort vanzelf achter.
    Het feit dat ik de uitlichting niet goed kreeg - ik heb zelfs een stukje opaalglas tussen lamp en condensors gezet, maar ook dat hielp niet - was voor mij uiteindelijk de reden om mijn 601 aan de kant te zetten. De omega D2V die ik nu gebruik, heeft het probleem hoegenaamd niet, zeker niet bij kleinbeeld en 6x6. Goede vergroters kosten op het moment een prikkie en als je ook maar enigszins de middelen hebt zou ik niet schromen een goede vergroter te kopen.

Huub

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=gary mulder;576547]Volgens de gebruiksaanwijzing zou 't inderdaad volgens harry's methode moeten kunnen. Wel vreemd je zou 2 verschillende condensor paren verwachten 1 voor een 50mm lens en 1 voor een 80mm

Voor een optimaal gebruik moet je twee condensors verwachten. En, zo begrijp ik, die zijn er ook in het geval van deze thread.. Vaak wordt echter een condensor toegepast. Dat is de condensor voor de grootste brandpuntsafstand (80 mm). Deze situatie lijkt mij in dit manual beschreven. Het is dan een manual voor een andere vergroter versie.
    Je moet in ieder geval niet de '50' condensor voor middenformaat gebruiken. De lampinstelling staat in het manual beschreven.
    Het vreemde is hier echter dat je de afstand van de lamp tot de consor niet wijzigt. Bij andere vergroters gebeurt dat namelijk wel. En niet alleen dat; het is de belangrijkste instelling. En om hier op door te gaan: de lichtbron moet via de condensor focusseren op de vergroterlens. Dus zelfs als je de vergrotingsmaatstaf van je vergroter verandert moet je al bijregelen in de afstand tussen de lamp en de condensor. Dit kan niet met de Durst. Dit gedoe vind ik al reden genoeg om diffuus te werken.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 01-23-2008 at 05:43 AM. Click to view previous post history.

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Bij gebruik van een opaaal lamp en condensors heb je altijd "last" van lichtafval aan in de hoeken.
    (mits je de juiste combinatie condensor lens gebruikt, gebruik je een groter condensor (zeg voor 150mm) en een kleinere lens (zeg 80 mm) dan geld het niet/minder).

Dit heeft iets met een optische wet te maken (iets met een theta en/of cosinus, zou ik moeten opzoeken.).

Zelf heb ik een condensor Durst L1200, waarbij de lamp alle kanten op bewogen kan worden. het lukt me niet om een volledig egaal uitgelicht veld te creëren (iets van 1/6 stop licht afval in de hoeken dacht ik).

Merk je dat in de praktijk moet je jezelf afvragen (testen!)?
    Ikzelf heb er eigenlijk geen last van, en een ding dat in je voordeel werkt is dat diezelfde optische wet (Jed?....) in je voordeel werkt als je negatief materiaal afdrukt: immers de hoeken zijn dan licht onderbelicht, maar worden toch niet te donker afgedrukt, doordat er vanuit de vergroter minder licht in de hoeken valt (even heel algemeen gesteld).

Dus ik zou zeggen, druk een aantal negatieven af, en kijk kritisch naar de hoeken,

Mvgr,

Cor

Shooter
    4x5 Format
    Met mijn Durst M 805 kan ik de afstand tussen de condensor en de lamp niet regelen. Ik kan alleen de lamp ten opzichte van de condensor centreren. Mogelijk zijn er andere Durst modellen, waarbij het mogelijk is ook de afstand tussen lamp en condensor te regelen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Dit heeft iets met een optische wet te maken (iets met een theta en/of cosinus, zou ik moeten opzoeken.).

Zelf heb ik een condensor Durst L1200, waarbij de lamp alle kanten op bewogen kan worden. het lukt me niet om een volledig egaal uitgelicht veld te creëren (iets van 1/6 stop licht afval in de hoeken dacht ik).

Merk je dat in de praktijk moet je jezelf afvragen (testen!)?
    Ikzelf heb er eigenlijk geen last van, en een ding dat in je voordeel werkt is dat diezelfde optische wet (Jed?....) in je voordeel werkt als je negatief materiaal afdrukt: immers de hoeken zijn dan licht onderbelicht, maar worden toch niet te donker afgedrukt, doordat er vanuit de vergroter minder licht in de hoeken valt (even heel algemeen gesteld).

Dus ik zou zeggen, druk een aantal negatieven af, en kijk kritisch naar de hoeken,

Mvgr,

Cor[/QUOTE]

Het bovenbeschreven effect, van elkaar opheffende factoren, treedt zeker op. Maar je zult je negatief egaal moeten uitlichten, of je nu een condensor of diffusor hebt. Helemaal mee eens dat een afdruk moet uitwijzen of het resultaat acceptabel is of niet. Dit soort lichtafval is zo geleidelijk dat het vaak niet opvalt.

Jed

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin