Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,814   Posts: 1,581,599   Online: 882

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Dunco en objectieven

Gisteren vond ik op marktplaats een Dunco vergroter die ik vandaag gratis kon ophalen in Nijmegen. Via Robert Vonk's draadjes heb ik wel wat gelezen over de degelijke Dunco maar ik heb volgens mij een nogal uitzonderlijk exemplaar. In elk geval niet van aluminium maar wat blikkeriger. Het is een vergroter die op het eerste gezicht van kleinbeeld tot tot 6x6 aankan. Er zit zowel een zwartwitkop bij waar een peertje in kan en een kleurenkop waarin een halogeenlamp zit. Onafhankelijk van de kop zit er een condensator in met twee halve bollen (ik noem dat maar even zo). De negatiefhouder is van plastic en ik vraag me af of deze origineel is. De bijgeleverde objectieven zijn respectievelijk:
    Schneider Kreuznach Componar 3,5/50
    Rodenstock Trinar 1:4.5/75
    Wilon (will wetzlar) 1:3,5/50

Wat ik zou willen vragen is het volgende.
    Heeft iemand ooit zoiets gezien en/of gebruikt
    Heb ik hier in deze opzet wat aan?
    Is een dergelijke kleurenkop bruikbaar voor multigrade?
    Wat voor een lamp moet er eigenlijk in de z/w kop?
    Zou er een andere negatiefhouder inpassen?

Oh ja een droogpers zat er ook bij met een nieuwe glans plaat. Ik las ergens dat deze voor bariet eigenlijk helemaal niet goed zijn. Is dat waar?

Kortom ik ben heel erg benieuwd wat ik hier voor een antwoorden op ga krijgen :-)

Groetjes,

Rob

Shooter
    4x5 Format
    Heeft iemand ooit zoiets gezien en/of gebruikt
    moet je teleurstellen

Heb ik hier in deze opzet wat aan?
    Volgens mij wel. Zo geweldig ingewikkeld is een vergroter niet. Bovendien wordt dunco nog gemaakt en kun je bij de fabriek te raden gaan.
    Meestal heb je of een ZW lichtbron met een opaal lamp met condensors (2 halve bollen), of een kleurenkop met mengbox(en) met beide kun je multigrade gebruiken. Met de zw kop heb je dan nog losse filters nodig. Met de kleurenkop kun je de gradatie d.m.v. de knoppen magenta en geel instellen.

De negatiefhouder zal nog wel eens 't lastigste kunnen zijn. Is die je hebt niet bruikbaar ? Dat soort dingen kunnen onwaarschijnlijk duur zijn als je ze los moet kopen. Tenzij je geluk hebt en niemand iets heeft liggen in de la waar niets mee gedaan wordt en diegene weet wat 't is.

't grootste punt van de droogpers is dat het doek wat er voor moet zorgen dat de foto's aangedrukt worden nogal de neiging heeft fixeer te verzamelen uit niet goed gespoelde foto's, en die vervolgens weer afgeeft aan de volgende. Als je niet hoogglans gedroogde foto's wilt hebben zou ik 't ding maar even met rust laten.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Gary,

Dank je wel.

Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Bovendien wordt dunco nog gemaakt en kun je bij de fabriek te raden gaan.
    Die heeft een website maar daar staat alleen een telefoonnummer en adres op... Gelukkig heeft de gulle gever de handleiding nog, vanmiddag ga ik die ophalen.

Meestal heb je of een ZW lichtbron met een opaal lamp met condensors (2 halve bollen), of een kleurenkop met mengbox(en) met beide kun je multigrade gebruiken. Met de zw kop heb je dan nog losse filters nodig. Met de kleurenkop kun je de gradatie d.m.v. de knoppen magenta en geel instellen.
    Is er een of andere manier om te testen of de kleurkop nog goed is? Ik las iets over het verouderen van de filters.

De negatiefhouder zal nog wel eens 't lastigste kunnen zijn. Is die je hebt niet bruikbaar?
    Ja die is zo lullig gefabriceerd. Plastic en met maskertjes van Revue. Er kan geen 120 film in, althans als ik kijk naar de geleiders. De condensor etc hebben echter een oppervlak waardoor ik denk dat het een 6x6 vergroter is.

't grootste punt van de droogpers... zou ik 't ding maar even met rust laten.
    OK. Toch maar met een papieren droger, zo'n boek waar je de foto's in stopt om te drogen?

Ik heb net even wat afbeeldingen gemaakt en op mijn fotosite gezet.
    Last edited by Robbedoes; 03-14-2008 at 07:30 AM. Click to view previous post history. Reason: folters > filters

Shooter
    4x5 Format
    Ja die is zo lullig gefabriceerd. Plastic en met maskertjes van Revue.
    heb even foto's bekeken, reveu maskertje er uit en een glaasje er in zou ik zeggen. Eventueel uit een diaraampje.

OK. Toch maar met een papieren droger, zo'n boek waar je de foto's in stopt om te drogen?
    heel gebruikelijk is om ze nat op een glazen plaat te plakken met aquarel tape. Van dat plakband wat je nat moet maken om 't te laten plakken. Zorg dat er geen overtollig water is anders lost de gom van 't plakband op en kruipt onder de foto en dan zit die vast. Na drogen kun je de foto los snijden en dan is die mooi vlak.

Is er een of andere manier om te testen of de kleurkop nog goed is?
    komt er licht uit -> dan is die 99% goed. Het gedoe om de filters heeft betrekking op de hoogst bereikbare gradatie. En wat ik nu begin te denken is dat over het algemeen gradatie 5 met een kleuren kop niet bereikt wordt. Maar zolang je die niet nodig hebt is er niets aan de hand.

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Ik vergroot zelf met een Dunco voorzien van splitgrade. Hij is niet zo degelijk als ik me had voorgesteld, maar heeeft een paar leuke eigenschappen. De 6x6 negatiefhouders lichten 5,5x 5,5 cm uit, het negatief van Hasselblad uit, maar bv niet Rollei negatieven 5,8x5,8 cm. Ik heb hiertoe een randje van de plastic negatiefhouder afgesneden. De verlichting van de Dunco is een combinatie van mixbox en condensoren. Dit geeft wel een mooie comprommis tussen condensor en diffuser. Een aantal negatieve punten; het standdaardmodel heeft een te slappe zuil, deze moet verankerd worden in de dokamuur. De standaard scherpstelling is te grof. Die"feintrieb" verbetert veel. Op het standaard model laat de zuil niet genoeg ruimte voor een 30x40 Dunco vergrotingsbord!!!! Dat vergrotingsbord is overigens excellent. De zuilverlengings accessoire verhelpt dit probleem. De objectieftubus bestaat uit een plastic plaat en een metalen deel, beide delen zijn aan elkaar gelijmd. Als bij een oude 2e-hands vergroter deze lijm verbinding faalt is het niet onmogelijk dat je objectief uit de vergoter dondert, meteen even extra vastlijmen dus...En last but not least de glaasjes in de negatief houder zitten vastgeplakt en kunnen dus niet even uitgenomen worden om ze eens goed schoon te poetsen. Kortom de standaardvergoter is "substandaard" door een aantal serieuze designfouten. Hij geeft echter erg mooi licht. Moet de kleurenkop is goed multigrade af te drukken, met de multigradekop gaat het veel makelijker, hoef je maar aan een knop te draaien, bij ilford papier blijven de belichtingstijden kloppen. Nog een voordeeltje; de vergoter is uitgerust met een overbekent roodglaasje onder de lens, maar ook met een diffusieglaasje. Hiermee kun je je papier "flashen"zonder het negatief uit de negatiefhouder te hoeven halen. Erg handig. Kortom, deze vergoter goede ideen, slechte uitvoering.

Jaap Jan
    Indien nodig heb ik op mijn pc nog ergens een overzicht van alle accessoires van de Dunco

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Quote Originally Posted by naaldvoerder View Post
    Ik vergroot zelf met een Dunco voorzien van splitgrade. Hij is niet zo degelijk als ik me had voorgesteld, maar heeeft een paar leuke eigenschappen. De 6x6 negatiefhouders lichten 5,5x 5,5 cm uit, het negatief van Hasselblad uit, maar bv niet Rollei negatieven 5,8x5,8 cm. Ik heb hiertoe een randje van de plastic negatiefhouder afgesneden. De verlichting van de Dunco is een combinatie van mixbox en condensoren. Dit geeft wel een mooie comprommis tussen condensor en diffuser. Een aantal negatieve punten; het standdaardmodel heeft een te slappe zuil, deze moet verankerd worden in de dokamuur. De standaard scherpstelling is te grof. Die"feintrieb" verbetert veel. Op het standaard model laat de zuil niet genoeg ruimte voor een 30x40 Dunco vergrotingsbord!!!! Dat vergrotingsbord is overigens excellent. De zuilverlengings accessoire verhelpt dit probleem. De objectieftubus bestaat uit een plastic plaat en een metalen deel, beide delen zijn aan elkaar gelijmd. Als bij een oude 2e-hands vergroter deze lijm verbinding faalt is het niet onmogelijk dat je objectief uit de vergoter dondert, meteen even extra vastlijmen dus...En last but not least de glaasjes in de negatief houder zitten vastgeplakt en kunnen dus niet even uitgenomen worden om ze eens goed schoon te poetsen. Kortom de standaardvergoter is "substandaard" door een aantal serieuze designfouten. Hij geeft echter erg mooi licht. Moet de kleurenkop is goed multigrade af te drukken, met de multigradekop gaat het veel makelijker, hoef je maar aan een knop te draaien, bij ilford papier blijven de belichtingstijden kloppen. Nog een voordeeltje; de vergoter is uitgerust met een overbekent roodglaasje onder de lens, maar ook met een diffusieglaasje. Hiermee kun je je papier "flashen"zonder het negatief uit de negatiefhouder te hoeven halen. Erg handig. Kortom, deze vergoter goede ideen, slechte uitvoering.

Jaap Jan
    Indien nodig heb ik op mijn pc nog ergens een overzicht van alle accessoires van de Dunco

Sorry, ik zie net op flikker dat jouw Dunco een voorloper is van de mijne. Bovenstaande gaat voor jouw vergroter wellicht allemaal niet op....

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by naaldvoerder View Post
    Sorry, ik zie net op flikker dat jouw Dunco een voorloper is van de mijne. Bovenstaande gaat voor jouw vergroter wellicht allemaal niet op....
    Hallo jan Jaap,

Al lezende kreeg ik al zo'n gevoel :-) Voor wat betreft de zuil, die zal bij jouw Dunco van aluminium zijn senk ik. Mijn apparaat heeft er een van 'ijzer'. Het roodfiltertje is er eveneens. De negatiefhouder heb ik nog eens bekeken en toen ontdekte ik toech een geleiding voor 120 rolfilm, zij het dat die ongeveer een mm te smal is..

Ik ga zo het boekje ophalen, wellicht kan ik dan meer verklaringen vinden.

Grappige naam voor een fotosite, Daar hebben ze vast niet over nagedacht :-)

Shooter
    Medium Format
    Hallo Robbedoes

Ik heb de dunco 66 sinds en half jaar
    ben wel tevreden werkt gemakkelijk

oud model ??
    op die van mij staat voorop 66 haalt 5,3 bij 5,3 cm

grootste probleem geen 6 x 7 ligt niet aan masker maar aan condensor
    er is nu een model 67

uirlichting over gehele neg is goed

mocht je in de buurt van maastricht komen ben je welkom om ervaring en geg uit te wisselen

laat het dan wel even weten

groetjes

ruud.

Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Gedetermineerd

Gisteren heb ik de 'handleiding' overhandigd gekregen. Hoewel het jammer genoeg een catalogus en prijslijst voor handelaren betrof heb ik toch wel iets aan gehad.

Het betreft een Dunco CR 63 voor kleinbeeld en 6x6 uit 1976. De kop is te kantelen voor het onthoeken van vergrotingen. De kleurenkop heeft dichroitische filters met de volgende dichtheden:
    Y 0-180 CC
    M 0-210 CC
    C 0-150 CC
    En ook wel interessant, de inkoopsprijs was destijds 451 D-mark excl btw.

De negatiefhouder is toch origineel en in een doosje vond ik het extra glaasje om er 6x6 in te kunnen gebruiken.

De objectieven zijn zoals eerder genoemd:
    Schneider Kreuznach Componar 3,5/50
    Rodenstock Trinar 1:4.5/75
    Wilon (will wetzlar) 1:3,5/50

Kortom, er is me dus aardig wat duidelijk geworden en er resten me nog genoeg vragen :-)

Wat ik de komende tijd wil gaan doen is het volgende. In de doka die ik aan het maken ben wil ik gaan ontwikkelen en afdrukken tot 20x25 cm. Op de inmiddels overbekende Minox B en de bijbehorende vergroter zal ik het even niet hebben. Ik beperk me voor de volgende vragen tot kleinbeeld en later wellicht het middenformaat. Als drager wil ik Bariet gaan toepassen.

Mijn kennis is op dit moment beperkt tot het afdrukken op RC met variabel contrast middels Ilford filters maar enthousiast geworden door de aanbevelingen in "ways beyond monochrome" wil ik in elk geval gaan werken met belichtingstijden in f/stops en wellicht ook met splitgrade.

Dat alles roep de volgende vragen op:
    • Zijn de genoemde objectieven goed genoeg?
    • Kan ik het beste meteen beginnen met de kleurenkop voor VC?
    • Kan ik het beste meteen beginnen met Bariet?
    • Is RC en Bariet uit te wisselen? Ik bedoel hiermee proefstroken en testprints op RC en als alles gemeten en bekeken is afdrukken op Bariet.
    • Wat zijn goede schakelklokken? Ik heb een sjabloon voor een f/stop wijzerplaat.
    • Is een manier om een densiometer voorlopig te omzeilen?
    • Wat is het beste voor de negatiefhouder, glas of glasloos?
    Heel graag verneem ik jullie reacties.

Goed weekeinde,

Rob

Shooter
    Medium Format
    Hallo Rob

je kan inderdaad met de kleurenkop zw afdrukken doe ik ook
    methode Gary is goed zie de desbetr link ergens in dir forum

rc en bariet zou ik niet uitwisselen .

voor kleinbeeld is een andere neghouder bij de dunco dan 6 x 6
    de condensor is dezelfde

KB kan je glasloos doen is origineel , 6 x6 is een houder met glas

rogonar is wat minder obj naar je kan het proberen
    de rodagon zijn de betere een 50 mm gebruikt ca 35-50 euro hij is dan 2,8

begin eerst maar af te drukken voordat je met densitometers gaat werken

veel oefenen en een grote prullebak om te beginnen
    het pricipe pe en bariet is hetzelfde dus je kan ook oefenen met pe papier

schakelklokken zijn allemaal hetzelfde zijn echter gebruikt nog wel eens stuk
    er zijn veel goede voor spotprijzen te koop. kringloopwinkel misschien

ruud

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin