Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,699   Posts: 1,549,131   Online: 1143

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16
    Rik
    Rik is offline

Shooter
    35mm

Tips gezocht nieuwe doka

Over een aantal maanden zal ik als alles goed gaat mijn nieuwe doka in gebruik gaan nemen. (Dit na een aanbouw aan het huis.). De doka wordt ongeveer 2x3 meter groot, met een normale kamerhoogte (zeg 2,5 m). Vooralsnog heb ik besloten dat er geen stromend water in komt, de badkamer is letterlijk om de hoek, en ik spoel mijn foto's in het bad.
    Ik verwerk alleen zwart/wit, en heb geen intentie om kleur te gaan doen. Mijn maximale formaat is 40x50.

Ik ben op zoek naar inrichtingstips, verlichtingstips en andere handige tips van mensen die al vaker een doka hebben ingericht.
    Het idee van langs een kant een lange tafel voor de schalen is nogal duidelijk, maar wellicht zijn er mensen die betere ideeen hebben?
    Verlichting: wie heeft er ervaring met meerdere lichtpunten? of zo'n soort tl bak aan het plafond? Wat zijn goede merken hiervoor?

Ik heb een vergroter en klok en alles wat daarbij hoort.
    Ik heb er geen probleem mee om nieuwe dingen te kopen en daar dus wat meer voor te betalen. Als ik 2e hands koop zit je soms toch met de 'ellende' van een ander. Daarnaast vind ik het zonde om een mooie nieue ruimte met oude spullen in te richten.

Nog 1 ding: de ruimte is niet rechthoekig: de wand met de deur is 2 meter, vanaf de deur (zit aan de zijkant van de wand) een haakse wand van 3 meter, aan het eind daarvan weer een haakse wand van 1 meter, en dan een schuine wand naar de wand van de deur. Klinkt raar, als het niet duidelijk is kan ik wel een tekeningetje maken.

Alle tips van harte welkom uiteraard !

Alvast hartelijk dank !

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kijk hier maar eens voor inspiratie;
    http://www.apug.org/forums/forum43/1...portraits.html

...en snuffel deze thread (Donkere Kamer) maar eens door. Daar staan al zoveel zaken beschreven waarmee je je voordeel kunt doen.
    Anders blijven we ons herhalen.
    Mocht je dan nog iets missen dan willen je met alle plezier verder helpen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Kijk hier maar eens voor inspiratie;
    http://www.apug.org/forums/forum43/1...portraits.html

...en snuffel deze thread (Donkere Kamer) maar eens door. Daar staan al zoveel zaken beschreven waarmee je je voordeel kunt doen.
    Anders blijven we ons herhalen.
    Mocht je dan nog iets missen dan willen je met alle plezier verder helpen.
    In heel wat boeken staan voorbeelden. Zo zie ik dat in het darkroom cookbook van Steve Anchell , Appendix III 'planning a darkroom' goede tips zal bevatten.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Als je een ruimte kunt missen om als doka in te richten zou ik je ten zeerste aanraden om er ook water en een afvoer na toe te brengen. Het gemak wat je hiervan hebt is niet te onderschatten. Verder is 't zaak om nat en droog van elkaar te scheiden. Dus 't liefst 2 tafels of op zijn minst een duidelijke scheiding. Ook is van belang om je van commentaar te voorzien te weten wat voor vergroter je hebt/wilt. Een 8 X 10 is een ander soort beest dan een kb vergroter ! Maak een tekening van je geplande inrichting en laat 't van comentaar voorzien zou ik zeggen.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hallo Rik,
    Gefeliciteerd, het is bijzonder leuk om een nieuwe doka te maken. Eerste tip: geniet! Overige tips: leg meer stopcontacten aan dan je denkt te gebruiken, want je zult altijd meer gebruiken. Gebruik NOOIT TL-verlichting omdat die nagloeid, zonder dat je het ziet. Je ziet het alleen wel terug op het papier. Leg in eerste instantie je licht zo aan dat die is te verplaatsten. Het safelight moet minimaal een meter van je werkblad af. Als je iets nieuws wilt kopen, investeer dan in een stop-clock. Daarmee druk je af in stops, dus net als je camera. (als je drie seconden meer afdruk bij 15 sec is dat 1/5 meer, als je drie seconden meer afdrukt bij 30 sec is dat 1/10 meer...)

Quote Originally Posted by Rik View Post
    Als ik 2e hands koop zit je soms toch met de 'ellende' van een ander.
    Ben ik niet mee eens. Er is veel goed spul te krijgen, wat nauwelijks gebruikt is. Men weet soms niet wat men in handen heeft. Het is veel goedkoper en goed verkrijgbaar. Maar koop niet het papier van de man die het bij licht had opengemaakt om te laten zien dat het nog goed was...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Rik
    Rik is offline

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Hallo Rik,
    Gefeliciteerd, het is bijzonder leuk om een nieuwe doka te maken. Eerste tip: geniet! Overige tips: leg meer stopcontacten aan dan je denkt te gebruiken, want je zult altijd meer gebruiken. Gebruik NOOIT TL-verlichting omdat die nagloeid, zonder dat je het ziet. Je ziet het alleen wel terug op het papier. Leg in eerste instantie je licht zo aan dat die is te verplaatsten. Het safelight moet minimaal een meter van je werkblad af. Als je iets nieuws wilt kopen, investeer dan in een stop-clock. Daarmee druk je af in stops, dus net als je camera. (als je drie seconden meer afdruk bij 15 sec is dat 1/5 meer, als je drie seconden meer afdrukt bij 30 sec is dat 1/10 meer...)

Ben ik niet mee eens. Er is veel goed spul te krijgen, wat nauwelijks gebruikt is. Men weet soms niet wat men in handen heeft. Het is veel goedkoper en goed verkrijgbaar. Maar koop niet het papier van de man die het bij licht had opengemaakt om te laten zien dat het nog goed was...
    met tl bedoelde ik tl dokalicht (rood)....
    stopklok heb ik, rh design..

er is wel veel goed spul verkrijgbaar wellicht, maar ook b.v. roestige lampen en dergelijke, daar heb ik geen zin in.

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Rik,
    ik ben ook bezig met het opzetten van mijn nieuwe doka. Ik heb daarbij veel aandacht besteed aan de ventilatie. Het is nogal een veelomvattend onderwerp maar als je bepaalde vragen hebt beantwoord ik ze graag.

Rik
    Rik is offline

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by willem View Post
    Rik,
    ik ben ook bezig met het opzetten van mijn nieuwe doka. Ik heb daarbij veel aandacht besteed aan de ventilatie. Het is nogal een veelomvattend onderwerp maar als je bepaalde vragen hebt beantwoord ik ze graag.
    hi Willem,
    bedankt, goed punt waar ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht had. Mijn doka wordt een uitbouw op de eerste verdieping van het huis met een plat dak, dus plek en mogelijkheid genoeg om een geforceerde ventilatie te maken. Maakt alleen misschien een beetje veel lawaai?

willem's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Rik,
    Ik zou aanraden meteen ventilatie aan te leggen, anders komt het er waarschijnlijk niet meer van. Het geluid valt erg mee. Ik heb een ventilator in een zgn softbox, dwz een mdf box met binnenin geluidsabsorberend schuimrubber. Ik heb lang op internet gezocht naar verschillende typen ventilatoren en een ventilator gekocht die 500m3 per uur ventileert. (overigens bij een zgn growshop, daar verkopen ze ze ingebouwd in de box tegen een redelijke prijs en de kwaliteit is prima omdat ze geacht worden 24 uur per dag aan te staan..). Ik zuig op twee plekken af: boven de spoelbak en boven de processor.

Shooter
    Multi Format
    500m3 is een pak! Hoe groot is jouw doka wel?

De mijne meet 5m2 grondoppervlak op 2m hoog = 10m3. Mijn ventilator trekt 80m3 per uur en dat is netjes boven de aanbevolen 6 luchtverversingen per uur.

Voor het lawaai moet je het niet laten, de voeding van mijn vergroter maakt meer lawaai dan de ventilator.

G

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin