Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,470   Posts: 1,570,911   Online: 903

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Multi Format

grmbl philips daylight 60W lamp en andere verlichting

Een tijdje uitgetest als evaluatielicht in de DOKA (had in in een ander draadje vernoemd) maar die lamp is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te helder. Wanneer ik de gedroogde prints onder mijn tentoonstellingslicht evalueer, moet ik zeggen dat ze veel te donker zijn. De melding van Harry (hka) dat een 25 Watt peertje op een meter afstand voldoende is voor evaluatie van een natte print in de DOKA (hou rekening met de dry-down), zal ik moeten onderschrijven.
    De kleurtemperatuur van deze lamp is wel OK. Ik gebruik er een aantal om stillevens mee te uit te lichten en zowel kleur als ZW komen er zeer goed uit. (vergeet wel de reciprociteit van de film niet)

Ik ga nu op zoek om die lamp wat te dimmen voor gebruik als evaluatielicht, een bol erover ofzo...

Met het oog op het mogelijks verdwijnen van de klassieke peer-verlichting, heb ik wel goed nieuws!

Langs de andere kant, heb ik geen enkel probleem met mijn nieuwe DOKA roodverlichting, die ik al een maand of 2 gebruik met Ilford bariet warmtone en cooltone (RC gaat ook zonder probleem voor mijn proefjes):
    - Gamma of een andere zelfbouwmarkt
    - setje van 10 spatwaterbestendige LED-lampjes (tuinverlichting), annex stroomvoorziening en kabeltjes. Witte LEDs zijn OK.
    - ieder lampje telt 3 LEDs, ik heb ze 2 aan 2 gemonteerd in een zwarte behuizing
    - over de behuizing heb ik een dubbele laag roodfilter aangebracht, goed afgeplakt tegen lichtlekken. Deze 'filter' is verkrijgbaar in de betere kunstenaarsshop (bv. Schleiper in Belgie), onder de vorm van gekleurde transparant (ong. 300g/m2)

Deze (voor mij toch) nieuwe DOKA verlichting werkt zonder problemen. Geen sluier, geen verminderd contrast.
    Het verschil met een klassieke peer is wel groot. Het licht van de LEDs is monder diffuus, maar heeft wel het voordeel dat je de lichtstraal iet of wat kan richten: weg van het vergroter bord, weg van de ontwikkelschaal...

Groeten,
    Geert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een fietsachterlicht met rode LED's werkt ook uitstekend in de Doka. Kun je ook om je nek hangen (moet je wel even de fiets er af halen natuurlijk) als inspektielicht of als je iets zoekt in het donker. Batterijen gaan eeuwenlang mee. Indirecte LED verlichting in de doka levert meestal ook geen probleem van sluier op.
    harry

Release, the best you can do...

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Mijn ervaring is dat niet zozeer het te donker printen door beoordeling bij daglicht(-lampen) een groot probleem kan zijn, maar dat vooral het gebruikte glas voor inramen vaak de doodsklap aan Z/W foto's geeft... je raakt niet alleen je hooglichten en middenpartijen kwijt, maar ook de zwarten zijn van geen meter meer te apprecieren door alle reflecties.

Ik vind alleen het, helaas erg dure, speciaal ontspiegelde museumglas acceptabel, elke andere vorm van glas heeft domweg te weinig lichttransmissie. Ik heb twee zeer donkere prints die achter gewoon glas helemaal dood sloegen, echt niet om aan te zien. Met museumglas ervoor, en belicht met een 40W gloeilamp spot op ca 2.5 meter afstand, zijn de foto's WEL goed te bekijken.
    Last edited by Marco B; 04-14-2008 at 02:35 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Ik beoordeel mijn gedroogde proefstroken bij een normale kunstlichtverlichting, omdat je daar de fotos normalerwijs bekijkt. Op die manier krijg je een representatief beeld van zowel de hoge lichten als de doortekende zwarten. En je hebt een beeld van het totaal. Die kunstverlichting hoeft helemaal geen gloeidraadverlichting te zijn. TL verlichting van het warmere soort werkt goed.

Het glas is inderdaad een probleem, als je geen museumkwaliteit hebt. reflecties verstoren het beeld op een vaak onaangename wijze. 'Ontspiegeld' glas is vaak nog erger.
    In Spanje heb ik foto exposities gezien waar ze het glas weglaten. Je vraagt je af of je het probleem van de bescherming van foto niet met een vernislaag kunt oplossen. Zoals dat bij olieverfschilderijen gebeurt. Een goede vernis heeft echter een lange droogtijd.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-16-2008 at 03:32 AM. Click to view previous post history.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Ik heb fantastische 1x1.25 meter of zo, barietprints van Koos Breukel in het Fotografie Museum Den Haag gezien. Daar zat geen glas voor en dat was echt schitterend... Maar ja, het is wel een risico, en stof slaat snel neer op de gemiddelde foto.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Je vraagt je af of je het probleem van de bescherming van foto niet met een vernislaag kunt oplossen. Zoals dat bij olieverfschilderijen gebeurt. Een goede vernis heeft echter een lange droogtijd.
    Jed
    Kunstenaar Teun Hocks overschilderd zijn ZW foto's met olieverf, maar ja, voor volledige doordroging (eigenlijk geen droging maar een oxidatieve polymerisatie), kost wel 1 jaar, alhoewel "voel-droog" al binnen enkele dagen tot 1-2 weken kan zijn afhankelijk van het pigment in de verf...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik heb nu als test 2 LD tl balkjes opgehangen in de doka (kleurtemper. rond de 5500K).
    Ook ik had in het verleden het gevoel dat ik altijd te donker drukte. Ik hoop met het licht wat te kunnen bereiken voor een goede z/w beoordeling.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Zoals je ziet Willie Jan, zijn de meningen verdeeld. Ik wil een bak (dag) licht zodat ik de opnamen kan beoordelen zoals ik ze bij daglicht zie, en zeker weet dat ik de volledige toonschaal van het papier en de foto benut, van diepzwart, tot hooglichten, maar anderen, zoals Argus, prefereren minder licht om de situatie zoals die bij kunstlicht / galerielicht te benaderen.

Ik zelf was in ieder geval vaak teleurgesteld over de foto's toen ik nog met een peertje van 40W werkte, als ik ze de volgende dag na een avond printen weer bij daglicht bekeek. Dat is nu definitief voorbij... maar zoals alles met fotografie: het blijft subjectief en van je eigen smaak afhankelijk.

Hoe dan ook: bij een verandering van je dokalicht, zul je ook je beoordelings- en printmethoden moeten aanpassen (vooral het eerste).

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin