Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,754   Posts: 1,515,937   Online: 981

Page 2 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 11 to 20 of 66
    clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Tom,
    Ik gebruik de AnPro al jaren en ben er uiterst tevreden over.
    Groet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    4x5 Format
    Ton,

Wat ik begrepen heb is er een aanzienlijke hoeveelheid tijd gemoeid met 't inregelen van de genoemde meters. Wat ik begrepen heb van een paar dagen tot wel enkele weken. En dan te bedenken als je een nieuw papiertje wilt uit proberen of een andere ontwikkelaar. Maar misschien kunnen anderen die 't gedaan hebben hier meer licht op laten schijnen. Maar ik heb zo mijn bedenkingen bij de tijdswinst die 't bied.

Daarnaast heb ik de indruk dat dit soort meters geen rekening houd met de reprociteitsfactor van 't papier.

Maar zelf heb ik ook met regelmaat last van G.A.S. dus meeleven kan heel letterlijk genomen worden.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ton,

Wat ik begrepen heb is er een aanzienlijke hoeveelheid tijd gemoeid met 't inregelen van de genoemde meters. Wat ik begrepen heb van een paar dagen tot wel enkele weken. En dan te bedenken als je een nieuw papiertje wilt uit proberen of een andere ontwikkelaar. Maar misschien kunnen anderen die 't gedaan hebben hier meer licht op laten schijnen. Maar ik heb zo mijn bedenkingen bij de tijdswinst die 't bied.

Daarnaast heb ik de indruk dat dit soort meters geen rekening houd met de reprociteitsfactor van 't papier.
    Ik weet niet wat de bedoeling van die meters is, maar volgens mij moet je die dingen in de doka inregelen. Als fysicus weet ik wat inregelen is: 'het op specificatie brengen'. Volgens mij is fotografie deels een technisch en deels een creatief proces. In de doka heeft het creatieve deel plaats. Dus geen inregelen van meters! Ik zal ook geen twee dagen dezelfde druk maken van hetzelfde negatief. Bij de voorbereidingen buiten de doka, beoordeel ik de contacten, bepaal ik de grootte van de foto, het papier, ontwikkelaar, printing range, een globaal idee van de druk etc.
    De meeste tijd die ik besteed aan het maken van een afdruk vind plaats buiten de doka. Ik zou niet weten wat zo een apparaatje je kan brengen. Zo zou je je ontwikkelaar niet meer kunnen verdunnen als je dat beter lijkt voor het beeld, want de specificaties verschuiven. En zo kunnen er zovele parameters in de doka verschuiven, die elk hun invloed op het beeld hebben. En, omdat je dit aan een apparaat overlaat, bouw je zelf deze ervaring niet op.

Jed
    Last edited by argentic; 05-19-2008 at 12:10 PM. Click to view previous post history.

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Ton,
    Wat ik begrepen heb is er een aanzienlijke hoeveelheid tijd gemoeid met 't inregelen van de genoemde meters. Wat ik begrepen heb van een paar dagen tot wel enkele weken. En dan te bedenken als je een nieuw papiertje wilt uit proberen of een andere ontwikkelaar. Maar misschien kunnen anderen die 't gedaan hebben hier meer licht op laten schijnen.
    Je kunt er zoveel tijd aan besteden als je zelf wilt, zoals dat voor zoveel dingen geldt. "Enkele weken" is voor mij geheel onherkenbaar. Mijn ervaring is dat het eerste papier enkele uren kost, en het derde of vierde is in een uurtje of 1,5-2 gepiept, want je krijgt er al snel een zekere handigheid in.
    Als je het per mail op de site van RH-Designs aanvraagt is er een PDF beschikbaar met een methode (in het Engels) om met een stepwedge op een snellere manier dan in de gebruiksaanwijzing staat beschreven een calibratie uit te voeren, in 1 stap in plaats van in twee. Mocht je een transmissiedensitometer en een stepwedge van 31 stappen beschikbaar hebben, dan heb ik voor degenen die er belangstelling voor hebben een spreadsheet om de resultaten in uit te zetten. (Je ziet daarop ook de complete densiteitscurve voor alle gradaties in grafische vorm.) De benodigde cijfertjes kun je dan uit de resulterende tabel meteen in de meter invoeren.
    Voor het enkel uitproberen van een nieuw papiertje zou ik zeker al die moeite niet nemen. Dan kun je beter snel een paar automatische proefstroken maken met je Stopclock Pro. Het gaat er m.i. om dat je een goed startpunt creeert voor het maken van afdrukken met een of twee je meest gebruikte papiersoorten.
    Hans
    Have you seen the light..?

Cor
    Cor is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Ik heb zelf een oudere StopClock (1/4 stop stappen) en een ZoneMaster II.

De StopClock zou ik niet willen missen, de ZoneMaster gebruik ik zelden. De meeste reden zijn al genoemd: het inijken kost behoorlijk tijd, veel tijd als je verschillende soorten papier hebt, van verschillende leeftijden.

Het vergt zeker oefening om de juiste schaduw partijen en de hoge lichten te kiezen.

Bovendien druk ik af met een condensor vergroter met losse filters in een la boven de condensor, het meten moet zonder filter, wat ik weleens vergat (ik weet het geen algemeen probleem).

Ik maak altijd een teststrookje, ik heb daarvoor een teststrook houdertje laten maken zoals Ralph Lambrecht in zijn boek Way Beyoond Monochrome (heb ik altijd een merkwaardige titel gevonden, wel een goed boek) beschrijft: Ik belicht steeds hetzelfde deel van het negatief (meestal waar ik de doortekende hoge lichten wil hebben) en schuif het papier door. Door een beetje slim die plek te kiezen kan je met wat ervaring ook nog de goede gradatie inschatten.

Mvgr,

Cor

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik ben een product van mijn opvoeding. In dit geval de opvoeding die ik heb genoten van de eerste leraar die ik had in de doka. Ik heb dus ook, ondanks het bezit van een zonemaster toch altijd een teststrookje. Dan kan ik achteraf nog makkelijker reconstrueren wat ik gedaan heb en waarom ik bepaalde keuzen gedaan heb. Ik ben het met Jed eens dat je niet zo veel apparaten nodig hebt. Maar het is wel erg leuk... Ik durf te beweren dat een stopclock je wel anders doet afdrukken en dat je minder hoeft te onthouden en te rekenen. Als ik de keus opnieuw had tussen stopclock, analyser en zonemaster, na mijn huidige ervaring, dan koos ik (weer) voor de stopclock.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er gaat niets boven een Heiland SplitGrade...
    Geen inijken,
    geen rekenwerk,
    geen tijdverlies,
    geen frustraties,
    geen geflipper met filters,
    geen lichtdrift,
    geen kosten voor updates,
    geen oeverloos maken van proefstrookjes,
    geen geld meer voor papier en chemie,
    geen prints meer...:rolleyes:
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Er gaat niets boven een Heiland SplitGrade...
    Geen inijken,
    geen rekenwerk,
    geen tijdverlies,
    geen frustraties,
    geen geflipper met filters,
    geen lichtdrift,
    geen kosten voor updates,
    geen oeverloos maken van proefstrookjes,
    geen geld meer voor papier en chemie,
    geen prints meer...
    Geen geld meer om papier en chemie te kopen. Al dat moois kost voor mijn vergroter rond de 4500,- euro.
    En dat allemaal voor een middle of the road afdrukken :rolleyes::o
    Bovendien van 4500,- kan ik een berg proefstroken van betalen waar ik de rest van mijn leven denk ik niet door heen kom.

Ik zoek mijn heil wel ergens anders. Want een hoop van de genoemde voordelen heb ik met mijn simpele secondenklok ook al.

Geen inijken, Er valt niets te ijken, secondes zijn secondes
    geen tijdverlies, Kan direct aan 't werk
    geen frustraties, Het werkt namelijk ALTIJD
    geen kosten voor updates, Updates, was dat ??
    geen oeverloos maken van proefstrookjes, gericht maken van proefstroken ervaar ik niet als oeverloos. Bovendien is een hobby niet bedoeld als tijdverdrijf ?
    wel geld voor papier en chemie,
    wel prints, eind goed al goed.....

Shooter
    4x5 Format
    Geen geld meer om papier en chemie te kopen. Al dat moois kost voor mijn vergroter rond de 4500,- euro.
    En dat allemaal voor een middle of the road afdrukken :rolleyes::o
    Bovendien van 4500,- kan ik een berg proefstroken van betalen waar ik de rest van mijn leven denk ik niet door heen kom.

Ik zoek mijn heil wel ergens anders. Want een hoop van de genoemde voordelen heb ik met mijn simpele secondenklok ook al.
    Gary, je wil maar zeggen: het ene GAS is het andere niet. Een mooi objectief is altijd te rechtvaardigen. Maar als je je proefstroken gaat automatiseren, gooi je de ervaring die je daarmee opbouwt weg. Het wordt dan 'tegenGAS'.

Jed
    Last edited by argentic; 05-19-2008 at 12:09 PM. Click to view previous post history.

Page 2 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin