Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,772   Posts: 1,516,573   Online: 947

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 21 to 30 of 66

Shooter
    35mm
    Iedereen al bedankt voor de antwoorden. Ik zal nog eens goed moeten nadenken. Een heiland split grade is ook voor mij het summum en kost (maar) een dikke 1200 euro in mijn geval. maar das een beetje teveel van het goed.
    Ik denk toch te gaan voor de ana pro. iets meer betalen en inijken en dan vlotter werken. Maar ook dat inijken lijkt me wel te gaan lukken, toch als je het niet wil inijken voor 10 soorten papier natuurlijk
    Gary, ja, gericht proefstrookjes maken ok en dan haal je ook veel uit je fotoos maar daar heb ik helaas momenteel de tijd niet meer voor. twee kleine kinderen zijn een leuk foto-onderwerp maar ook na de doka vragen ze zeer veel tijd. En afdrukken? dat geef ik niet graag op.
    Hobby als tijdsverdrijf maar dan toch liever net iets sneller
    Met de ana pro kan ik dan nog steeds proefstrookjes maken in F-stops, meten en previsualiseren, rechtstreeks op de vergroter aansluiten en indien gewenst nog steeds split grade werken (mits iets meer reken werk.)
    Groetjes,
    Tom

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Ik denk toch te gaan voor de ana pro.
    ....
    Met de ana pro kan ik dan nog steeds proefstrookjes maken in F-stops, meten en previsualiseren, rechtstreeks op de vergroter aansluiten en indien gewenst nog steeds split grade werken Tom
    Tom,
    Het lijkt me een goede keuze, de argumenten kloppen wel denk ik. Ik vind tenminste nog steeds dat de Anapro of Zone II + Stopclock veel waar voor hun geld leveren.
    En als er iets te leren valt uit de zeer gevarieerde meningen en ervaringen van alle bovenstaande antwoorden, dan is het wel dat fotografen individualisten zijn die niet graag afstappen van eenmaal verworven ervaring en overtuigingen. En waarom zouden ze ook? Wat goed voor je werkt moet je niet overboord gooien. Alhoewel... een experimentje op zijn tijd met een andere benadering kan zeer verfrissend zijn....
    Succes en ik ben benieuwd om te horen hoe het bevalt.
    Hans
    Have you seen the light..?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Gary, je wil maar zeggen: het ene GAS is het andere niet. Een mooi objectief is altijd te rechtvaardigen. Maar als je je proefstroken gaat automatiseren, gooi je de ervaring die je daarmee opbouwt weg. Het wordt dan 'tegenGAS'.
    Mijn ervaringen zijn beslist anders. Door het verfijnde systeem dat ik benut in de doka heb ik veel meer inzicht gekregen in gradatie versus tijd en daardoor begrip en kennis opgebouwd aan welke eisen een ideaal negatief moet voldoen. Daar weer een gevolg van is dat de printen ook beter worden. Oooooh, wat ben ik toch weer tevreden met mezelf....
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Oooooh, wat ben ik toch weer tevreden met mezelf....
    Je hebt inzicht in de doka gekregen. Dan kan je je nu weer concentreren op de afbeelding en eindelijk echte foto's gaan maken...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    ...maar daar heb ik helaas momenteel de tijd niet meer voor...
    Ik heb zelf twee kleine kinderen. Ik weet wat je bedoeld. Maar toch zou ik je willen aansporen om de tijd toch te nemen. Ik heb zelf de rust gevonden en zit 's-avonds nog wel eens een paar uurtjes in de doka. Ik doe dan niet veel, maar ik doe het rustig aan. Hierdoor is mijn werk niet talrijk, maar wel in kwaliteit toegenomen. Ik bestudeer het beeld en geniet er van. Er zijn altijd meer interpretaties mogelijk. Altijd meer mogelijkheden. En dat mis je als je er geen tijd voor neemt...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Mijn ervaringen zijn beslist anders. Door het verfijnde systeem dat ik benut in de doka heb ik veel meer inzicht gekregen in gradatie versus tijd en daardoor begrip en kennis opgebouwd aan welke eisen een ideaal negatief moet voldoen. Daar weer een gevolg van is dat de printen ook beter worden. Oooooh, wat ben ik toch weer tevreden met mezelf....
    En ? Harry heb je de afdruk die ik van jouw negatief met mijn recht op en neer spul al met je super dooper systeem al weten te verbeteren ?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    En ? Harry heb je de afdruk die ik van jouw negatief met mijn recht op en neer spul al met je super dooper systeem al weten te verbeteren ?
    Wait and see...
    harry

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Je hebt inzicht in de doka gekregen. Dan kan je je nu weer concentreren op de afbeelding en eindelijk echte foto's gaan maken...
    Gaan we lullig doen...of is dit uit te leggen als "echte"jalouzie....
    harry

Shooter
    35mm
    Waar is de tijd dat ik ook "inzicht" had in de doka. Negatief inschuiven. beeld bekijken, gok voor diaragma, tijd en contrast en eigenlijk alleen maar correcties moeten doen op de tijd. de rest "zag" ik zo. das wel toen ik dagelijks uren in de doka zat... Momenteel ben ik al blij met elk 30 min in de doka en enkele fotoos om mee te nemen naar de foto club. Dus: momenteel primeert het snel tot een aanvaardbare afdruk komen. zijn er dan goeie beelden bij dan kan ik me er nog op toeleggen om het maximum uit het negatief te halen, er wel mijn tijd voor nemen. En dan natuurlijk op bariet afdrukken he En nog iets: nooit blind afgaan op de meter waardes. het zijn mooie begin waardes maar er zijn meerdere interpretaties mogelijk. sommige beelden lenen hun nu eenmaal niet voor een volledige toonschaal en aan de andere kant zou ik een portret niet op gradatie 4.5 durven afdrukken
    Tom

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Mijn primaire doel met de anapro is tweeledig:
    - Zeer snel komen tot een goede 'werkprint', en hierin zoweinig mogelijk papier te verknoeien/opofferen.
    - De print volledig uitwerken door gericht doordrukken en tegenhouden, en dit kan echt het best door in fstops te denken en niet in seconden.
    Dit zijn de basisfunctionaliteiten van de anapro, tot mijn grote tevredenheid.

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin