Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,989   Posts: 1,524,094   Online: 1100

Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 31 to 40 of 66
    Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    de andere kant zou ik een portret niet op gradatie 4.5 durven afdrukken
    Tom
    Nogthans leent de anapro zzo ich hier ook uitstekend voor: als je een portret uitwerkt op gradatie 1 gebruik je best stappen van 1/3 fstop, op gradatie 5 stappen van 1/12fstop,
    één drukje op de knop ...

-M-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Mijn ervaringen zijn beslist anders. Door het verfijnde systeem dat ik benut in de doka heb ik veel meer inzicht gekregen in gradatie versus tijd en daardoor begrip en kennis opgebouwd aan welke eisen een ideaal negatief moet voldoen. Daar weer een gevolg van is dat de printen ook beter worden. Oooooh, wat ben ik toch weer tevreden met mezelf....
    Harry, je formuleert het hier goed. Laat ik het op een wat andere manier zeggen: Jouw doel is om begrip en kennis op te bouwen aan welke eisen een ideaal negatief moet voldoen. Je gebruikt jouw verfijnde systeem ervoor om er achter dit begrip en kennis te komen. Maar stel dat je op een veel eenvoudiger, zekerder en goedkoper manier achter die kennis kunt komen. En dat kan! Bovendien kun je met het verfijnde systeem zien wat er mis is met niet zo ideale negatieven; maar het brengt je geen steek verder om de negatiefkwaliteit te verbeteren. Op de bijeenkomst van 24 mei komt het aan de orde.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Mijn primaire doel met de anapro is tweeledig:
    - Zeer snel komen tot een goede 'werkprint', en hierin zoweinig mogelijk papier te verknoeien/opofferen.
    - De print volledig uitwerken door gericht doordrukken en tegenhouden, en dit kan echt het best door in fstops te denken en niet in seconden.
    Dit zijn de basisfunctionaliteiten van de anapro, tot mijn grote tevredenheid.
    Je denkt bij het printen niet in seconden; seconden zijn alleen een eenheid van tijd. Een stopwatch heeft geen ander doel dan de tijd te aan te geven. Je denkt bij het printen logarithmisch omdat de densiteit logarithmisch verloopt., dus bijv. 1 sec. 2 sec 4 sec 8 sec etc. Maar zo kun je die logarithmische schaal verfijnen, en dat doe ik ook en dan kom je gauw op 1/10 stop. Bij grote vergrotingen en het fine-tunen van de hoge lichten kan dit nog aanmerkelijk verder gaan dan 1/10 stop.
    Kodak heeft destijds zo een logarithmische 'grijstrap' voor printen in de handel gebracht. Alles wat je daar had te doen is de 'proefstrook' 60" te belichten. En in die tijd kon je dat best gebruiken, want het fotografisch proces was toen erg onvoorspelbaar.

Jed
    Last edited by argentic; 05-19-2008 at 12:11 PM. Click to view previous post history.

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16

The Photo Four Boys

Ik las laatst een artikel van Barry Thornton (uit 2000, de man is imiddels overleden) die op zijn workshops voor een vereenvoudigde vorm van het zonesysteem vier soorten reacties onderscheidde als hij zijn cursisten confronteerde met de mening dat er weliswaar geen wondermiddelen bestaan voor het bereiken van fantastische resultaten, maar dat je toch hulpmiddelen en kennis nodig hebt: (vrij vertaald)
    Ten eerste een minderheid die weet waar hij het over heeft en op z'n gemak is;
    Ten tweede een andere minderheid die beschimpt en verwerpt wat ze niet kent of niet begrijpt, een soort van fotografische vreemdelingenangst. Gebruikers van deze technieken vinden ze technologische "nerds";
    Ten derde een minderheid die zichzelf beschouwt als kunstenaar die het vakmanschap en de vaardigheden van het handwerk onnodig acht, die ver boven de materie verheven is en die op het bereiken van schokeffecten mikt, met wat voor middelen dan ook;
    En ten slotte een meerderheid die ontsteltenis, blinde paniek of enorme verveling ten toon spreidt bij confrontatie met benodige apparatuur en technische kennis.
    Thornton noemt dit de "Photo four Boys".
    Zelf zie ik me soms in groep 1, soms in groep 4. En ik moet oppassen om me bij sommige gelegenheden niet in groep 2 te begeven.
    Herkenbaar? Hebben wij die discussie hier nu ook?
    Have you seen the light..?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Natuurlijk hebben we die hier. Maar fotografie is toch óók een heel grote brok emotie. Die ieder op zijn manier beleeft en/of invult.
    Niet wegnemend dat ik grote bewondering heb voor mensen die met de meest primitieve middelen tot fantastische resultaten kunnen komen.
    Ik probeer mijn schaarse tijd zo optimaal mogelijk te besteden en vindt het tevens leuk om me daarbij te bedienen van de middelen die het leven aangenaam maken. Hoe minder tijd om tot een eerste resultaat te komen hoe langer ik aan de 'fineprint' kan werken of weer aan de volgende.
    That's just me...

Overigens heb ik het idee dat het allang niet meer over de StopClock gaat.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hadeer View Post
    Ik las laatst een artikel van Barry Thornton (uit 2000, de man is imiddels overleden) die op zijn workshops voor een vereenvoudigde vorm van het zonesysteem vier soorten reacties onderscheidde als hij zijn cursisten confronteerde met de mening dat er weliswaar geen wondermiddelen bestaan voor het bereiken van fantastische resultaten, maar dat je toch hulpmiddelen en kennis nodig hebt: (vrij vertaald)
    Ten eerste een minderheid die weet waar hij het over heeft en op z'n gemak is;
    Ten tweede een andere minderheid die beschimpt en verwerpt wat ze niet kent of niet begrijpt, een soort van fotografische vreemdelingenangst. Gebruikers van deze technieken vinden ze technologische "nerds";
    Ten derde een minderheid die zichzelf beschouwt als kunstenaar die het vakmanschap en de vaardigheden van het handwerk onnodig acht, die ver boven de materie verheven is en die op het bereiken van schokeffecten mikt, met wat voor middelen dan ook;
    En ten slotte een meerderheid die ontsteltenis, blinde paniek of enorme verveling ten toon spreidt bij confrontatie met benodige apparatuur en technische kennis.
    Thornton noemt dit de "Photo four Boys".
    Zelf zie ik me soms in groep 1, soms in groep 4. En ik moet oppassen om me bij sommige gelegenheden niet in groep 2 te begeven.
    Zou er een groep cursisten geweest zijn, die zijn workshops gewaardeerd hebben? Zo te zien niet. Ik denk dat deze onderverdeling dan ook niet slaat op reacties van zijn cursisten.
    Zover ik weet uit de analoge tijd van Barry Thornton was zijn uitspraak duidelijk: maak een goed negatief en het drukken is een fluitje can een cent.Citaat van hem “If a negative is properly exposed and processed, it is difficult not to make a high quality print”,
    Hij zal zich beijverd hebben op het maken van goede negatieven, door juist belichten en ontwikkelen. En daar blijft het bij.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Na een kwartier hier over na gedacht hebbende NEE ik herken mij zelf niet. Ik mis met node de categorie G.A.S. lijder. Waar ik zelf ten volle toe behoor. Iedereen die bij een van de bijeenkomsten bij mij geweest is zal dat direct herkennen; Die man heeft G.A.S.:o:o

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Citaat van hem “If a negative is properly exposed and processed, it is difficult not to make a high quality print”,
    Hij zal zich beijverd hebben op het maken van goede negatieven, door juist belichten en ontwikkelen. En daar blijft het bij.
    Jed
    Jed, dat klopt helemaal, het is de essentie van wat hij zegt. Was ik nu maar alvast zo ver! Ik vind wel dat ik door het gebruik van spullen als de ZonemasterII en StopClock gedwongen word om mijn kennis uit te breiden, wat me toch weer helpt om de druktechniek te verbeteren.
    Hans
    Have you seen the light..?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hadeer View Post
    Jed, dat klopt helemaal, het is de essentie van wat hij zegt. Was ik nu maar alvast zo ver! Ik vind wel dat ik door het gebruik van spullen als de ZonemasterII en StopClock gedwongen word om mijn kennis uit te breiden, wat me toch weer helpt om de druktechniek te verbeteren.
    Hans
    Hans, als je je negatieftechniek wil verbeteren, moet je aan je negatieftechniek werken. Dwz je moet je kennis op het gebied van beeldoverdracht op negatief uitbreiden. Het is precies het citaat van Barry Thornton. Door het gebruik van een stopclock etc. ben je daar niet mee bezig.
    De kennis op het gebied van beeldoverdracht op negatief (contrastbeheersing) is het onderwerp van de komende APUG bijeenkomst op 24 mei. In wezen is dat dus inhoud geven aan het citaat van Barry Thornton. Een inhoud die door de film fabrikanten is gegeven en door Kodak ook nog eens op schrift is gezet.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Zoals Jed zelf al aangeeft is 't gebruik van een logaritmische schaal bij 't afdrukken heel verstandig. In die zin kun je de stopclock als een nuttige aanvulling in de doka beschouwen. Immers het is in essentie een timer met een logaritmische schaalverdeling met wat extra toeters en bellen die 't leven veraangenamen. Maar zoals met alle techniek in de fotografie moet die primair de beeld inhoud ondersteunen. Daarom zijn ook de bijeenkomsten juist zo leuk we zien van verschillende mensen beelden. Horen van de maker welke techniek er voor gebruikt is. Zien hoe verschillend de aanpak kan zijn. Zo is mijn eigen aanpak van min of meer 't zelfde thema, namelijk landschap, behoorlijk anders dan die van Jed. Met andere worden er zijn tal van mogelijkheden en weinig verplichte nummers juist die diversiteit is leuk.

Page 4 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin