Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,762   Posts: 1,516,154   Online: 954

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 41 to 50 of 66
    hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Daarom zijn ook de bijeenkomsten juist zo leuk we zien van verschillende mensen beelden. Horen van de maker welke techniek er voor gebruikt is. Zien hoe verschillend de aanpak kan zijn.
    Gary:
    Ik zou er graag een keer bij zijn maar ben juist op 24 mei verhinderd.

Jed:
    Ik ben wel bezig met het verbeteren van de negatiefkwaliteit en heb in het bovengenoemde artikel van Thornton goede aanknopingspunten gevonden.

Hans
    Have you seen the light..?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Zoals Jed zelf al aangeeft is 't gebruik van een logaritmische schaal bij 't afdrukken heel verstandig.
    Als het gaat om een logarithmische timer voor dokagebruik, kijk dan eens op de site:
    http://www.tech-diy.com/inside_tech_diy.htm. Dat zal wel een stuk goedkoper uitpakken.
    Uiteraard zijn er veel meer logarithmische timers.
    Maar, een logarithmische timer is niet meer dan een hulpje als je niet op een rekenschijf wil kijken of wat logarithmisch denkt.. Het geeft geen enkel inzicht in het fotografisch proces.

Jed
    Last edited by argentic; 07-31-2008 at 10:57 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hadeer View Post
    Gary:
    Ik zou er graag een keer bij zijn maar ben juist op 24 mei verhinderd.

Jed:
    Ik ben wel bezig met het verbeteren van de negatiefkwaliteit en heb in het bovengenoemde artikel van Thornton goede aanknopingspunten gevonden.

Hans
    Ik weet niet wat Thornton in zijn workshops heeft behandeld. Ik houd mij maar aan de specificaties van de pictorial film, zoals die gegeven wordt door de filmfabrikanten en waarmee door de standaardorganisaties wordt gewerkt.
    Let op dat je de analoog aanpak moet bekijken. Later is Thornton de de digitale printkant uitgegaan en toen is alles weer veranderd.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Maar, een logarithmische timer is niet meer dan een hulpje als je niet op een rekenschijf wil kijken of wat logarithmisch denkt.. Het geeft geen enkel inzicht in het fotografisch proces.
    Is een belichtingsmeter, die we ook allemaal gebruiken, niet ook een hulpje waar we al bijna niet meer zonder kunnen.
    Volgens mij is er niets mis met hulpjes... toch...
    Ik mis nog een hulpje bij het sjouwen van mijn gear...
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Stel, je neemt een foto. Je kent je camera door en door. Dan hoef je niet na te denken over hoe je hem instelt. Je kunt je concentreren op wat je wilt uitdrukken. Het beeld wat je maakt is het belangrijkste. De techniek is ondergeschikt, maar erg belangrijk.
    Zo is dat ook in de doka. Als je apparaten moet je door en door kennen, dan kan je je concentreren op het maken van het beeld. De techniek hoe het tot stand komt is ondergeschikt, maar erg belangrijk.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Is een belichtingsmeter, die we ook allemaal gebruiken, niet ook een hulpje waar we al bijna niet meer zonder kunnen.
    Volgens mij is er niets mis met hulpjes... toch...
    Ik mis nog een hulpje bij het sjouwen van mijn gear...
    Een belichtingsmeter kun je niet als een hulpje beschouwen. Je zult de betrouwbaarheid van de huidige films niet kunnen uitbuiten als je geen belichtingsmeter hebt. Maar je moet weten hoe je er mee om moet gaan, anders zul je niet tot een optimaal negatief kunnen komen.
    Voor de timing van je vergroting ligt dat anders. Je kunt de secondewijzer van je horloge, een stopwatch, een timer of desgewenst een logarithmische timer (stopclock) gebruiken. Het zal op het resultaat geen invloed hebben. Dat noem ik een handig hulpje.
    De zonemaster II, is een apparaat van andere orde. Het heeft een ingebouwd programma dat het verloop van het fotografisch proces bepaalt. Of je zo een apparaat kan gebruiken hangt er van af af of je het acceptabel vindt of niet om een voorgeschreven procedure te doorlopen.
    Je bent hier op het terrein van de pros en contras van een van de zeer vele zone achtige varianten.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Stel, je neemt een foto. Je kent je camera door en door. Dan hoef je niet na te denken over hoe je hem instelt. Je kunt je concentreren op wat je wilt uitdrukken. Het beeld wat je maakt is het belangrijkste. De techniek is ondergeschikt, maar erg belangrijk.
    Zo is dat ook in de doka. Als je apparaten moet je door en door kennen, dan kan je je concentreren op het maken van het beeld. De techniek hoe het tot stand komt is ondergeschikt, maar erg belangrijk.
    Jaap, helemaal juist. Ik wil dit nog wat anders formuleren. Beeld kwalieit (image quality) wordt door de technische eigenschappen van je fotografische materialen en door wat er in de hersenen, het gevoel etc van de fotograaf afspeelt, gevormd. Image quality is een subjectieve zaak. Wetenschappelijk gezien valt het onder de psychofysica. Fotografie is een menging van psychologische en fysische delen.
    Fotografische image quality is dus een individuele, subjectieve, zaak. Maar...., psychologen en fysici hebben vastgesteld dat deze individuele zaak erg op eenheidsworst lijkt. Met andere woorden: er is weing individuele variatie in wat als goede en minder goede image quality wordt beschouwd. Je zult begrijpen: de marketing, presentatoren van beeld etc. zien hun kans en dat wordt dus aangegrepen. Dat is dan ook de eenvoudige verklaring dat MTF zo een hoge vlucht heeft genomen ( het is de 'taal' waarin image quality wordt geschreven).

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Fotografische image quality is dus een individuele, subjectieve, zaak. Maar...., psychologen en fysici hebben vastgesteld dat deze individuele zaak erg op eenheidsworst lijkt. Met andere woorden: er is weing individuele variatie in wat als goede en minder goede image quality wordt beschouwd. Je zult begrijpen: de marketing, presentatoren van beeld etc. zien hun kans en dat wordt dus aangegrepen. Dat is dan ook de eenvoudige verklaring dat MTF zo een hoge vlucht heeft genomen ( het is de 'taal' waarin image quality wordt geschreven).
    Zins het ontstaan van kunst is er bij bepaalde groepen de behoefte om een eenduidige kwalificatie van goede kunst te ontwikkelen. Wat natuurlijk gedoemd is tot mislukken. Nu lijkt het dat MTF curves in de richting van deze put aan 't afzakken. Waarmee 't van een neutrale techniek, waar sommigen aardigheid in hebben om mee bezig te zijn, wordt tot een gereedschap van moralisten, die graag hun menig aan een ander wensen op te leggen.

Ik hoop dat apug een plek blijft waar iedereen naar eigen geweten zelf kan bepalen wat hij of zij waardeerd in de fotografie, en dat wij niet tot een eenheidsworst afzakken.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Jaap, helemaal juist. Ik wil dit nog wat anders formuleren. Beeld kwalieit (image quality) wordt door de technische eigenschappen van je fotografische materialen en door wat er in de hersenen, het gevoel etc van de fotograaf afspeelt, gevormd. Image quality is een subjectieve zaak. Wetenschappelijk gezien valt het onder de psychofysica. Fotografie is een menging van psychologische en fysische delen.

Jed
    En wat dan met de "MTF" van het hart, de hersenen en m'n pinhole opnames??

mvrgr
    Fred

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    En wat dan met de "MTF" van het hart, de hersenen en m'n pinhole opnames??

mvrgr
    Fred
    Ja, hoe omschrijf je dit! Beeldkwaliteit ( niet te verwisselen met printkwaliteit) is iets van het gevoel, iets dat in je hersenen gevormd wordt. Je zou het echter wat meer grijpbaar willen maken. Nu is gebleken dat onze gevoelens wat betreft beeldkwaliteit niet op zo maar iets berusten. Het blijkt fysisch te omschrijven te zijn. De taal waarin dat gebeurt wordt MTF genoemd. Je kunt er de kwaliteit van de beeldoverdracht mee beschrijven. Zo heeft het menselijk oog ook een MTF. Het beschrijft de kwaliteit van de beeldoverdracht op het netvlies. Maar wat je hersenen met het netvliesbeeld gaan doen is een heel ander verhaal.
    Je zou het misschien kunnen vergelijken met het notenschrift in de muziek. Het legt het muziekstuk vast; maar welk gevoel er in de uitvoering komt is iets van andere orde.

Het komt er steeds op neer dat je iets schriftelijk probeert vast te leggen om het in de greep te krijgen. Maar je gevoelens zelf zul je nooit op die manier in de greep krijgen. Daarvoor moet je naar een foto kijken of naar muziek moeten luisteren.

Jed

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin