Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,514   Posts: 1,543,703   Online: 867

Page 6 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 51 to 60 of 66

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Zins het ontstaan van kunst is er bij bepaalde groepen de behoefte om een eenduidige kwalificatie van goede kunst te ontwikkelen. Wat natuurlijk gedoemd is tot mislukken. Nu lijkt het dat MTF curves in de richting van deze put aan 't afzakken. Waarmee 't van een neutrale techniek, waar sommigen aardigheid in hebben om mee bezig te zijn, wordt tot een gereedschap van moralisten, die graag hun menig aan een ander wensen op te leggen.

Ik hoop dat apug een plek blijft waar iedereen naar eigen geweten zelf kan bepalen wat hij of zij waardeerd in de fotografie, en dat wij niet tot een eenheidsworst afzakken.
    MTF is in wezen niets anders dan 'chiroscuro' (licht-donker), ingevoerd door Leonardo da Vinci. Alleen een moderne variant die verder uitgewerkt is. Het gaat niet om een neutrale techniek, maar om een taal of techniek hoe je aan je EIGEN gevoel via beeldkwaliteit vorm kunt geven. Het stelt je instaat om je eigen gevoel ( in de zin van geeldkwaliteit) beter te doorgronden, te begrijpen. En dit begrip kun je goed gebruiken bij het maken van nieuwe beelden.
    Een schilder kun je niet opdringen hoe hij met chiaroscuro omgaat. Dat ervaart hij op zijn eigen manier. Om dezelfde reden kun je het een fotograaf niet opdringen. Er is nog nooit een boek over het gebruik van chiaroscuro of MTF in de fotografie verschenen en zal ook nooit verschijnen. Ieder zal met zijn eigen gevoel om moeten gaan. In de oude handboeken van de fotografie ( bijv. 1869) wordt op de rol van chiaroscuro gewezen, nu is dat MTF. En daarmee uit. Ieder zoekt het voor zichzelf uit hoe hij ermee omgaat. Je gaat iemand ook niet voorschrijven hoe hij met de nederlandse taal om moet gaan.
    Psychologen gebruiken MTF veel. Maar zij benaderen het gevoel vanuit een statistische gezichtshoek en dan komen zij tot opmerkelijke conclusies.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 04-27-2008 at 05:04 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Ik weet niet meer wie me voor was maar ik stelde me ook de vraag of een moderne lichtmeter dan ook geen hulp-toestel was.
    De knoop is doorgehakt, ik bestel vandaag en analyzer pro en hoop er snel mee aan de slag te kunnen. Na wat kontakten en veel lezen lijkt het inijken me ook niet zo ongelooflijk moeilijk. Ik zou het toestel willen gebruiken om sneller tot een goede start-print te willen komen en om mijn negatiefontwikkeling een beetje na te kunnen kijken. Natuurlijk is een goede startprint voor de analyzer pro misschien niet de goede print die ik ervan verwacht maar het is een goed en snel bereikt start-punt.
    Zoals reeds eerder gezegd leert de analyzer je niks over het fotografische proces. Hij gaat gewoon uit van de reactie van je fotopapier op licht en probeert hier het uiterste te halen (hoge lichten ok en geen dichtgelopen schaduwen.) M.A.W. geef 100 fotografen hetzelfde negatief, hetzelfde papier en dezelfde analyzer dan krijg je in theorie 100 keer dezelfde afdruk. Geef dezelfde 100 fotografen hetzelfde negatief en laat ze vrij dan krijg je 100 verschillende afdrukken. Ieder geeft er dan zijn eigen draai/smaak aan.
    Maar mijn doel is een goeie start afdruk in zo weinig mogelijk tijd en eventueel een beetje controle over mijn negatieven. en dan de mogelijkheid om te "zien" wat je beeld gaat doen als je de tijd/contrast aanpast zonder weer test-strookjes.
    Hoe sneller de goede start print er is, hoe meer tijd om verder in te gaan op het beeld. En ik denk dat het toestel me daarmee wel zal helpen.
    Groetjes,

Tom

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je de analyser bestelt en je hebt nog geen stepwedge, vergeet dan niet de calibratieset van RH-Designs. Het is erg goedkoop en redelijk onmisbaar om te ijken.

Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    proficiat met je beslissing. Denk overigens dat de spullen van RH veel mogelijkheden hebben om je eigen interpretatie aan 't beeld te geven. Dus voor die 100 de zelfde beelden zou ik niet zo bang zijn. Afgezien dat er nog heel veel meer bepalende factoren zijn.

Shooter
    35mm
    @merlin:
    ze leveren er een ijkings setje bij. een negatief (35mm) zoals op jou voorbeeld en twee stukken papier, eentje met maximum zwart en net minder en eentje met papierwit en net doortekening. Dat zijn de punten waar je op inijkt natuurlijk. Dus dat is mooi meegenomen.
    @gary:
    Ik denk ook dat er veel extras met het toestel mogelijk zijn. En dat je dus je eigen smaak ook tot uiting kunt brengen met hulp van de moderne electronica.

Nu is het dus hopen dat de bestelling straks vlot weg is en snel in mijn brievenbus ligt. Dan een kort nachtje in de doka doorbrengen en hopelijk een grote vooruitgang in de doka de dagen erop. En dan misschien mijn kunstwerkjes verkopen om de kosten van het toestel terug te winnen Maar dat zal nog wel even een utopie blijven
    Groetjes,
    Tom

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Het zal niet één nachtje zijn...
    Het is slechts een hulpstuk...
    Zoals bij een beeld maken de fotograaf het belangrijkst is, is dat bij een print maken idem: de "printograaf" blijft in grote mate het belangrijkst: zijn geduld, visie, handigheid, discipline

Wat wel belangrijk is: je doka is best zo luxueus mogelijk. Beter als in je salon...
    De beste garantie om het "als analoog printer" uit te houden tgo al dat digitaal geweld.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Het zal niet één nachtje zijn...
    Het is slechts een hulpstuk...
    Zoals bij een beeld maken de fotograaf het belangrijkst is, is dat bij een print maken idem: de "printograaf" blijft in grote mate het belangrijkst: zijn geduld, visie, handigheid, discipline
    Fred, je raakt hier de essentie.
    Om Tom te citeren:'Hoe sneller de goede start print er is, hoe meer tijd om verder in te gaan op het beeld". Dat is een waarheid als een koe. Maar wordt al die tijd inderdaad gebruikt om het beeld uit te werken? Gezien de menselijke natuur; vaak niet. En gesteld je gaat het beeld wel uitwerken op basis van de startprint; dan is de startprint als niet meer dan een dure proefstrook te beschouwen.
    Nou, een dure proefstrook wil je ook niet; dus werk je je beeld maar niet uit. En die beslissing valt niet moeilijk, want hij strookt met de menselijke natuur.
    Bovendien, die start print hoeft slechts met een digitale print te concureren. En dan doel ik alleen nog maar in de zin van de houdbaarheid. Want de gewone 'huis, tuin en keuken kiekjes', zullen waarschijnlijk familiefotos zijn waarvan je wil dat ze langer dan een paar jaar mee gaan.
    Zo zie je maar; iedere fotografie heeft zijn eigen benadering.

Jed
    Last edited by argentic; 07-31-2008 at 11:03 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    "Zo zie je maar; iedere fotografie heeft zijn eigen benadering."
    Net zoals iedere fotograaf
    Het feit dat iedereen een ander idee heeft, een andere menig heeft wijst er alleen maar op dat we allemaal een andere (fotografische)stijl hebben. En dat kan alleen maar aangemoedigd worden!!!
    Groetjes,
    Tom
    Last edited by argentic; 07-31-2008 at 11:03 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    de analyzer is net geleverd natuurlijk heeft Arne (de oudste zoon) net ontdekt dat je grond ook kan gebruiken als haargroeimiddel dus hij heeft zo een beetje nood aan een badje. en dan zijn bedje in. Maar dan gaat de papa de doka in!!!!
    Ik laat mijn eerste bevindingen in de loop van de week wel weten.
    Groetjes,

Tom

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Ik laat mijn eerste bevindingen in de loop van de week wel weten.
    Tom
    Tom,
    Ik volg het met belangstelling. Als je vragen hebt laat het dan maar weten.
    Hans
    Have you seen the light..?

Page 6 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin