Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,696   Posts: 1,482,524   Online: 1043

Page 7 of 7 FirstFirst 1234567
Results 61 to 66 of 66

Shooter
    35mm
    gisteren de analyzer getest, even wennen aan de knopjes, de mogelijkheden, het standaard ingeven van mijn papier en dan testje. hij geeft met twee punten in te meten inderdaad al een aanvaardbare afdruk, 1 foto gaf iets meer contrast dan dat ik eraan gegeven had maar gaf een goeie foto en een ander, moeilijk negatief begint in de buurt te komen, maar ik denk als ik daar meerdere punten meet en iets meer inzicht krijg in de grijsschaal dat die ook wel goed komt. Dus ik ben al blij.
    En dan begonnen met de calibratie voor witpunt. De standaard aanpassing die in het boekje staan komen inderdaad in de buurt van mijn papier maar vooral bij gradatie 5 moeten er toch serieus wat aanpassingen gebeuren. maar ca va. Ook de moeilijkheid van inijken met de uitleg van het boekje en de calibratieset is eigenlijk vlot te doen. Deze avond dan de max zwarting inijken. en dan nog een paar test afdrukjes... en goeie afdrukjes van de eerste keer (hopelijk) :-)

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Tom, wat is inmiddels de ervaring met de analyzer. Ik zit er over te denken om er ook een aan te schaffen. Kun je ons een update geven? Alvast bedankt.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hallo Spijker,
    Neem aan dat je de engelse Apug ook wel eens bezoekt.
    Daar zijn uitgebreide gebruikerservaringen, van zowel eerste en zeer ervaren gebruikers, uitgewisseld.
    Kan je adviseren daar eens te zoeken op Stopclock.
    Gaat er een wereld voor je open.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    @Spijker,

ik heb de ijking uitgevoerd en het is eigenlijk makkelijker dan dat je de handleiding leest, echt wel. ik merk dat ik vooral bij de hoge gradaties nog iets moet aanpassen maar omdat ik die weinig gebruik (grad 4-5) laat ik het nu maar zo.
    Maar voor de rest werkt hij vlot, twee uiterste punten meten (doortekend wit en doortekend zwart) dan contrast en/of tijd aanpassen met 4 knopjes (poepsimpel) je ziet de veranderingen op de grijsschaal en je kan je al een idee vormen. En dan is het maar gewoon afdrukken.
    Ook kan je er snel een trapje mee maken met verschillen naar keuze, van 1/4 stop tot 1/12 (dacht ik). Dat durf ik ook wel eens te gebruiken, meestal op 1/4 of 1/6 stop.
    Proefstrookjes zijn een pak geminderd (maar nog niet afgeschreven hoor) en de eerste afdruk na doormeten is niet altijd "AF" maar zeker goed.
    Het enige dat ik soms wat gedoe vind en soms vergeet :-/ is dat je in wil licht meet en daarna de filters draai tot de gewenste gradatie. Maar met losse filters werken is voor mij ook niet ideaal omdat ik dan heel de negatiefhouder er moet uithalen en risico loop op een verschoven negatief of beschadeging van het negatief. Dus het draaien van de filters neem ik er maar bij en de af en toe foute meting (meten met filters aan) is ook snel herdaan.
    Voor mij (weinig tijd wegens 2 kindjes en werk) is hij zijn geld al waard geweest. Ik druk meer fotoos af op een avond.
    Groetjes,
    Tom

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Het enige dat ik soms wat gedoe vind en soms vergeet :-/ is dat je in wil licht meet en daarna de filters draai tot de gewenste gradatie. Maar met losse filters werken is voor mij ook niet ideaal omdat ik dan heel de negatiefhouder er moet uithalen en risico loop op een verschoven negatief of beschadeging van het negatief. Dus het draaien van de filters neem ik er maar bij en de af en toe foute meting (meten met filters aan) is ook snel herdaan.
    Welk model vergroter heb je? Bij de meeste van mijn vergroters zit een withendel op de kleurenkop. Daardoor kan ik snel switchen tussen wit licht en filters zonder iets te verdraaien.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    dat hendeltje heb ik al langer ontdekt maar eens ik een foto heb afgedrukt kijk ik zo naar het resultaat dat ik wel eens vergeet de wit-licht hendel terug aan te zetten voor een volgende meting. :-) En ik probeer natuurlijk graag versch gradaties uit en dan is het draaien en controleren... dat is iets makkelijker met filters in een lade denk ik. Hoewel ik ook zou vergeten de filter eruit te halen vrees ik ;-)
    ter info: durst M670
    Groetjes,
    Tom

Page 7 of 7 FirstFirst 1234567

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin