Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,856   Posts: 1,583,026   Online: 920

Page 1 of 7 1234567 LastLast
Results 1 to 10 of 66

Shooter
    35mm

Stopclock pro of zonemaster 2

Hallo iedereen, ik zou mijn doka toch graag een beetje willen automatiseren. Vooral wat hulp om af te drukken dan. En waar kan je beter op zoek gaan dan bij RH Designs Nu heb ik een beperkt budget (lees: heel beperkt ) en twijfel ik tussen de stopclock professional en de zonemaster 2
    De stopclock regelt in feite alleen maar de tijd in instelbare stops van 1/3 - 1/24 en heeft twee kanalen zodat je split grade kunt werken (wat ik graag doe)
    de zonemaster 2 heeft een meet sonde waarmee je een aantal punten op je negatief kan meten en dan via hun grey scale direkt zien hoe wit-zwart dat gemeten punt gaat worden. je kan dan ook je contrast aanpassen en de tijd controleren en aanpassen in 1/12 stops alsook een test-strip mogelijkheid. Maar geen split grade optie en contrast in halve stops (als ik alles goed gelezen heb) En ik stel me de vraag of je ook al niet goed geoefend moet zijn in het juist kiezen van de meetpunten en het plaatsen ervan in de juiste grijze tint.
    Dus eigenlijk moet ik kiezen tussen iets dat me makkelijk, snel en nauwkerig toelaat om test strips te maken en twee kanalen heeft waardoor split grade mogelijk blijft of een meet toestel dat me toelaat gemeten waardes om te zetten in de zones en tijd en contrast weergeeft.
    Wat zouden jullie doen? wat geeft mooie resultaten en werkt vlot? Ik moet geen split grade doen als de zonemaster ook deftige resultaten geeft. misschien heeft doormeten dan wel een + op de split grade en is werken in halve gradaties wel al voldoende voor hetgeen ik wil bereiken.
    Ik weet het echt niet, alle tips en ervaringen zijn welkom alsook financiele hulp en giften zodat ik beide toestellen ineens zou kunnen kopen

Alvast bedankt,
    Tom

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Tom,
    Heb je ook naar de Analyser Pro van RHDesigns gekeken. De handleiding van alledrie de apparaten zijn volgens mij te downloaden.
    Groetend
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    35mm
    Yep,

wegens te duur (maar ik kan er nog eens een nachtje over slapen) nog geen optie...
    prijs shipping incl van de zonemaster is +/- 250 euro, de stopclock 280 euro en de analyser pro 366 euro en dat ik dan weer boven mijn budget...
    Dat toestel ziet er inderdaad de combinatie uit van de twee andere. Hans, heb jij er ervaring mee?
    ik heb de drie handleidingen hier liggen. Ziet er alledrie veelbelovend uit.
    Tom

Shooter
    35mm
    Net familieoverleg gehad (met de vrouw en de budgetregeling ) en de analyser pro behoort mits enige (over)strekking van het budget ook tot de mogelijkheden. Natuurlijk ook met de belofte dat ik er dan actief gebruik van ga maken.
    dus: wie vind zelke van de drie het handigste, makkelijkste in gebruik en het vlotste om al tot een aanvaardbare afdruk te komen.
    de analyser pro, zonemaster2, stopclock professional.
    Bedankt,

Tom

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Gezien mijn ervaringen in het verleden met de AnaPro zou ik als ik weer een keuze moest maken keizen voor de combinatie StopClock Pro en ZoneMaster II. Je hebt met de StopClock meer mogelijkheden, zoals splitbelichtingen maken bijv., dan met de AnaPro sec. Aangezien het en flinke investering is moet je voor jezelf de beste keuze maken zodat je er later achterkomt dat je die optie wel graag gehad zou willen hebben.
    Het inijken en werken met deze combinatie staat gelijk aan de AnaPro daarom hoef je het niet te laten.
    Succes bij je keuze.
    harry

Release, the best you can do...

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    wie vind zelke van de drie het handigste, makkelijkste in gebruik en het vlotste om al tot een aanvaardbare afdruk te komen. de analyser pro, zonemaster2, stopclock professional.
    Bedankt,
    Tom
    Dag Tom,
    Ik gebruik sinds ruim een half jaar een combinatie van de Stopclock Pro en de Zonemaster II en ben erg tevreden met de professionele kwaliteit en precisie van de apparatuur.
    Ik denk wel dat je niet perse beter af bent met deze twee dan met de Analyser Pro als je niet frequent splitgrade gaat doen. (Wat split grade betreft, je kunt nog altijd twee opvolgende metingen doen in plaats van het gebruiken van de twee kanalen van de Stopclock Pro, dan ben je er ook. Verder is het split grade m.i. alleen zinvol als je het gebruikt in combinatie met doordrukken of tegenhouden van delen van het beeld, zo niet dan maakt het geen verschil met 1 belichting met het juiste filter).
    Overigens kan de Analyser Pro ook met 1/6 en 1/12 stops werken.

Mijn ervaringen met de combinatie van Stopclock en Zonemaster II:
    * tamelijk wat kabels en draden op de werktafel, want meetsonde, voetschakelaar, zonemaster en stopclock moeten met elkaar en met de voeding verbonden worden. Ik ben afgestapt van de batterijvoeding van de Zonemaster omdat naar mijn gevoel naarmate de batterij wat minder spanning ging leveren de precisie achteruit ging.
    * goed calibereren is een noodzaak voor elke papiersoort die je gebruikt, maar als resultaat kun je dan ook een fatsoenlijke print maken zonder nog ook maar 1 proefstrook. Bij kritisch werk blijven proefstroken naar mijn ervaring wel noodzaak, zeker als je ook doordrukt, tegenhoudt of plaatselijk contrast wilt beinvloeden. Bijzonder prettig werkt het incalculeren van het dry-down effect, het is elke weer een ontdekking dat in partijen die onder de dokaverlichting geen tekening lijken te bevatten toch subtiele grijstinten hebben na spoelen en drogen.
    * de Zonemaster II, maar ook de Analyser Pro kunnen ook als (transmissie-)densitometer worden gebruikt, wat naar mijn mening onontbeerlijk is voor het goed ijken van je papier. Dat voordeel heb je dus niet als je alleen de Stopclock Pro aanschaft. (het is wel eenvoudiger om er een reflectiedensitometer naast te hebben, omdat je dan ook rechtstreeks aan de print kan meten, echt noodzakelijk is het n.m.m. echter niet).
    * echt belangrijk is het opbouwen van ervaring en gevoel voor de plekken van het negatief die je moet meten. Daar moet je toch tijd in investeren ondanks de hulp van de apparatuur. Soms wil je gewoon niet alles van diepzwart tot papierwit in je afdruk hebben, of moeten juist bepaalde partijen in de schaduw dichtlopen voor een goed resultaat. Ook bij contrastmetingen blijft het noodzaak om je eigen oordeel te gebruiken, omdat soms de middenpartijen niet goed vallen bij gebruik van de suggestie van de meting. Overigens, als je dat op tijd in de gaten hebt is het meten van belangrijke partijen in de middelste grijswaarden wel een enorme hulp om te voorspellen hoe het uiteindelijke beeld eruit komt te zien, bijvoorbeeld bij het bepalen van huidtinten.

Samenvattend: neem de Analyser Pro als je niet intensief met splitgrade wilt gaan werken en bespaar daarmee tevens op de uitgaven en de kabels op je werktafel. Wil je het onderste uit de kan halen, dan moet het een combinatie van Zonemaster II en Stopclock Pro worden. Ik denk dat je het verschil in de resultaten niet snel zult zien!
    Sterkte bij je besluit,
    een andere Hans.
    Have you seen the light..?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik ben natuurlijk helemaal eens met Hans, maar bied wat relativering.
    - Kabels kan je wegwerken. Ik heb een perfect leeg wegblad, met toch ook een stopclock en zonemaster.
    - Elke analyser moet je calibreren. Je moet iets meer werk stoppen in de calibratie van de RH-designs spullen dan bijvoorbeeld die van Heiland, maar het scheelt dan ook een enorme duit in het zakje. Je hebt -afhankelijk van de kop van de vergroter- wel vier stopclocks voor één SplitGrade.
    - Ik denk dat een papiercurve naast een filmcurve het belangrijkst is. Een (reflectie)densitometer gebruik je dan bij een gedroogde afdruk. Daar helpt geen anapro of zonemaster bij.

Wil je verward worden met nog een mening?
    Ik denk dat een willekeurige stopclock je al enorm helpt bij het afdrukken. De teststrip-printfunctie in stops helpt je om een goed inzicht te krijgen van je print. De stopclock pro is dan al een uitstekende investering. Zeker ook omdat deze in 24ste stops kan printen, rekening houdend met dry-down. Dat lijkt allemaal overdreven, maar ik heb het toch al een paar keer aan de hand gehad.
    De analyser functie is handig voor een beginpunt, maar vanaf dat punt zal je toch moeten kijken of het beter kan. Okee, het scheelt wellicht elke keer een papiertje, maar als je het niet breed hebt, kan de investering van een analyser/zonemaster er dan wel uit? Ik denk het niet. Ik zou dus beginnen met een StopClock pro. Een prachtig apparaat.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Natuurlijk is 't leuk al die mooie spulletjes. Toen ik leerde afdrukken werd ik met een negatief en een pak 18 X 24 van 100 vel de doka in gestuurd waar een vergroter was met een secondenklok en een metronoom. Na een uur kwam ik naar buiten met een print. Waarop mijn leermeester verbaast vroeg of 't pak papier al op was. Natuurlijk niet zij ik, terwijl 't tevens tot mij doordrong dat ik nog lang niet 't optimale uit 't negatief had weten te halen. Je zult 't wel niet willen horen maar je print zullen echt beter worden als je niet snel tevreden bent met je prints. En geld en papier besteed om vaak en prent over te doen en misschien meerdere keren. Probeer een lichte print een donkere print een ver doorgedrukte een andere gradatie en kom er achter wat JOUW interpretatie is van de foto niet die van een of andere meter fabrikant. En van 't geld wat je bespaart kun je fijn dat extra papier bekostigen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Natuurlijk is 't leuk al die mooie spulletjes. Toen ik leerde afdrukken werd ik met een negatief en een pak 18 X 24 van 100 vel de doka in gestuurd waar een vergroter was met een secondenklok en een metronoom.
    Nou Gary, ik ben het helemaal met je eens. Waar je al die apparaatjes voor nodig hebt is mij een raadsel.

Jed
    Last edited by argentic; 07-31-2008 at 10:46 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    @ Gary en Jed, ik ben het met jullie eens dat een afdruk je eigen interpretatie moet zijn. Maar door de drukte thuis (2 kindjes, kleine verbouwingen...) heb ik geen tijd om me deftig een aantal uren in de doka te zetten. Dus Gary, een aantal uren in de doka met een pak papier, die tijd is momenteel even door (helaas ) maar komt binnen een aantal jaren waarschijnlijk wel terug (gelukkig ) Maar nu zou ik dus graag willen blijven afdrukken en sneller aan een afdruk komen die geschikt is voor het huis, tuin en keuken werk. mocht ik dan op een exeptioneel goede foto stuiten dan zal de data gegeven door de analyzer een goed startpunt zijn om het max uit een negatief te halen, niet meer maar ook niet minder dan een startpunt. Want natuurlijk zijn niet alle onderwerpen geschikt om met een volle toonschaal weer te geven, en tegenhouden en doordrukken blijven onmisbare technieken. Maar als de moderne techniek mij kan helpen om snel een aanvaardbare afdruk te geven dan is dat in deze stressy tijden mooi meegenomen. Als ik dan een pracht van een start-afdruk heb kan ik mij nog uren bezighouden met het fine-tunen van die afdruk.
    Tom

Page 1 of 7 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin