Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,225   Posts: 1,532,662   Online: 827

Results 1 to 3 of 3

Shooter
    35mm

Inijken Analyzer pro

Ik ben dus bezig met het inijken van de analyzer pro. alles ok, gisteren de offset bepaald 5mijn witpunt in feite) vandaag begonnen aan de contrastomvang (zwartpunt). Ziet er allemaal OK uit op filters 4 en 5 na. hoewel ik gisteren de witpunten al ingegeven had worden ze nu op de step wedge donker grijs dus ik kijk de handleiding na en ik lees "bij gebruik van inschuifbare filters onder of boven de lens bij gradatie 4 of 5 de tijd moet verdubbeld worden." duh, dat wist ik ook al... maar... "bij gebruik van een kleurenkop moet je de analyzer al 1 stap te weining laten meten" dat had ik dus gisteren niet gedaan :rolleyes: dus vandaag doe ik de twee test strips, eentje opnieuw zoals gisteren, eentje met de analyzer op -12 units (1 stop onder) en inderdaad, mijn juiste, net niet papierwit staat op het velletje dat expres 1 stop te weinig belicht is. Laat ons nu zeggen dat het juist het middelste vakje is van dat teststrookje. wat geef ik dan in als offset? -12 of nul??? aangezien de handleiding zegt dat de analyzer automatisch compenseert voor gradaties 4 en 5 zou ik zeggen 0 maar het wou dus ook -12 kunnen zijn. Iemand een idee??
    Bedankt,
    Tom

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Hallo Tom,
    Ik kom er met je beschrijving niet helemaal uit. Ik kan in mijn handleiding voor het calibreren de zin over verdubbelen van tijd of het het te weinig laten meten van de analyzer niet vinden. Misschien komt dat omdat ik een combinatie van stopclock en zonemaster II gebruik. (Al zijn die in werking m.i. precies gelijk).

In ieder geval moet het meten en ijken gebeuren zonder filters, dus geen filters in de lade en in geval van een kleurenkop de stand "wit licht".
    Ik ga er even van uit dat het bepalen van het witpunt (de gevoeligheidscorrectie) goed is gebeurd. Eventuele "extra" correcties voor gradaties 4 en 5 (omdat de gevoeligheid van het papier voor de bijbehorende lichtkleur lager is) zijn dan al in de meetresultaten verwerkt. Bij mij leidde dit er inderdaad toe dat de belichtingscorrectie voor deze twee gradaties een stuk lager (negatief in de meterwaarden) uitkwam dan die voor de overige gradaties

Is de belichtingscorrectie in de meter ingevoerd, dan kan nu de bepaling van de contrastomvang volgen met 7 testprints van de stepwedge, voor iedere gradatie één.
    Is de vergroter eenmaal ingesteld dan volgen alle belichtingen bij het maken van deze testprints met dezelfde instelling, dus geen wijzigingen in tijd of diafragma meer.
    Voor het maken van de testprints: éénmaal meten met wit licht op strook 1, en daarna voor elke gradatie: de juiste filters indraaien en belichten, ontwikkelen, spoelen en drogen. Als dit allemaal goed is gedaan moet strip 1 in elke print dezelfde densiteit hebben als het lichtgrijze referentievlakje in het testkitje (D=0,04). Dan is het alleen nog maar een kwestie van bekjken welke de donkere strook is die overeenkomt met het dongergrijze vlakje op het referentiestrookje. (Bij matte papieren klopt dit m.i. niet helemaal, die worden gewoon minder zwart, en dan moet je dus de strip nemen die nog een duidelijk verschil met de donkerste laat zien.)
    De gevonden waarden voor de contrastomvang vervolgens invoeren in de meter, en daarna hoef je je helemaal niet meer te bekommeren om (extra) correctiefactors voor gradaties 4 of 5 of whatsoever. Ook de "dry down", het "inzakken" van de print tijdens het drogen is dan al ingecalculeerd.
    Hoop dat dit helpt en ik je punt goed begrepen heb.
    Succes! Hans
    Last edited by hadeer; 05-11-2008 at 03:06 AM. Click to view previous post history. Reason: foute beschrijving van de procedure
    Have you seen the light..?

Shooter
    35mm
    Hans, alvast bedankt,
    ik vermoed dat ik iets fout heb gedaan. een beetje te weinig correctie voor mijn gevoeligheid. Ik kom nu uit op -18 en -21. wat inderdaad 1 en bijna 1 stap verschil geeft met de standaard. Ik denk dat dat ook de manier is om je meter te ijken zodat hij automatisch rekening houd met die 1 stop verschil. Deze avond andere offsets ingeven en stopwedge weer afdrukken voor gradatie 4 en 5.
    Ik heb wel rekening gehouden met het meten zonder filtering enz... dat ging vlot.

Eigenlijk valt het inijken best mee. reken een 2.5-3 uurtjes werk voor de eerste papiersoort in te ijken, en iets minder voor de volgende.

Bedankt,

Tom

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin